Wohoo klarade garagevändningn!

VenTurA

Fartblind
Gick med
13 Apr 2003
Hoj
Såld
Wuushu skrev:
Då handlar det om vad läraren har sagt här i allas fall.. och då i mitt fall inte motsatsen men heller inte detsamma som vad era tydligen har sagt.. :)

Konstigt hur olika det kan bli mellan lärare.. förvirrande! :D
Men visst, klarade nog garagevändningen med inte mer än litet "duttande" :)

"använd bakbromsen för att kontrollera lutning".. körlärare sthlm. :p :gnissla

Håller med om att det är heldåligt att det inte står någonstans (såvitt jag vet) och att lärarna säger olika. Jag kan iaf bistå med informationen att en privatare som körde upp samtidigt som mig kuggade pga, citat: "att han använde fotbromsen istället för kopplingen". Så vill du vara helt säker så se till att du behärskar detta också...tråkigt att behöva vänta på ny uppkörningstid pga en sån bagatell :gnissla

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Wuushu skrev:
"använd bakbromsen för att kontrollera lutning".. körlärare sthlm. :p :gnissla

Om hojen vill falla innåt i "garagesvängen" använder jag bakbromsen för att få upp hojen igen, men först måste jag axa lite.

Alltså hojen börjar falla innåt, axa ungefär 10 cm, in med kopplingen lite och bromsa med fotbromsen och du återfår balansen samtidigt som hojen kan stå still en kort stund. :)

Om hojen börjar luta utåt i svängen då, hur gör man då? Åker hem och tjurar?

0nicke0

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Husqvarna wr 125
Om hojen börjar luta utåt i svängen då e det bar att kasta sig åt det andra, å gasa lite
Jag körde med blicken nere när jag började med garagevändningarna, jag klarade dom men blev väldigt yr. Men sen sa min lärare att jag skulle hålla blicken upp det ser bättre ut och det är mycket lättare. Å visst var det mycket lättare.
När jag hade körlektion sist så var det redan några som körde på 125cc så jag fick köra en yamaha viagro 1100 och sen en Honda cb 750. Dom var lite tyngre men jag klarade garagvändingaran lika bra som med 125cc. Jag fick beröm från min körlärare. Han sa att jag var mycket bätre än alla andra hära, stolt hehe :tummenupp

3mut

Kött å brö´ e korv!
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
XR600
hehe.. det som sas till mig va att garagevändningen INTE va ett prov på ens balans utan på ens kordination! Att man skulle kunna använda koppling/gas samt bakbroms för att hålla cykeln upprätt.. Om jag fick vikten "inåt" gav jag gas å om jag fick vikten "utåt" så använde jag bakbromsen. Sen ska man ju inte bromsa sig igenom hela svängen och inte "rulla" igenom den heller...

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln