WR 426 RAS!! hjälp

Blindhenke

BRAAP!!!!
Gick med
14 May 2003
Ort
Västerbotten
Hoj
naken
En polare till mig har en WR 426 -01 som har rasat. En ventil tallrik hade lossnat så kolven + en ventil till såg inte fin ut när vi plockade isär den. Han lämna de nu in den till en mc verkstad och fick höra i veckan att det skulle gå på 20.000kr å laga!?!?!
= Fixa toppen (ventilsäte) skulle kosta 6000kr.
nya ventiler ALLA, 1300kr /styck. (titan) ,
vevaxeln var glapp så den skulle måsta bytas oxå + kolv.
så totalt skulle det bli 20 BLAD.....

Är detta möjligt? Går det inte att få tag på en begad motor billigare? Ventiler, finns de inte rostfria? brukar väl BARA kosta runt 500kr styck?

Är det nån som har ett förslag vad han ska göra? förutom slänga allt i älven.....
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
WR, är det enduroversionen av YZ426 eller? I så fall kan han nog nästan vara glad att det inte blev dyrare än 20 loppor, ett ras på en sån motor är svindyrt. Tror inte jag har hört talas om en enda 4t-cross med en reparationskostnad under 15k efter ras...

Gissa varför jag gillar tvåtakt?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Blindhenke skrev:
= Fixa toppen (ventilsäte) skulle kosta 6000kr.
nya ventiler ALLA, 1300kr /styck. (titan) ,
vevaxeln var glapp så den skulle måsta bytas oxå + kolv.
så totalt skulle det bli 20 BLAD.....
1. Tror inte ens rf ventiler kostar så mycket som 500:-. Men de är tyngre = går inte att varva motorn lika mycket.
2. En topp brukar få rätt friskt med skador när en ventil lossnar eller går av. Jag råkade ut för det på en Alfa Romeo en gång nere på Mantorp. Blev hål ända ut i en kylkanal. Inte roligt.
3. Kolven. Japp. Kolv möter ventilrester = inte bra.
4. Vevaxel bytas? Nu vet ju inte jag om veven är glid- eller rullagrad på en sån däringa men rullagrade vevar renoverar men. Glidlagrade vevar byter man lagerskålar på. Om veven är skadad i lagerytorna så slipar man om den. Men det förutsätter att det finns lagerskålar i underdimension. Och jag har inte koll på det. Men en nyslipad vev + nya lager brukar bli mumma!
Ta en prisuppgift på en annan verkstad också. Rent spontant så tycker jag att 20' låter rätt mycket men man ska komma ihåg att delarna är dyra och det tar mer än en kort stund att peta ihop bitarna. Och arbetstid är kostsamt.
Du kan få ett skambud på knarren av mig! :)
 

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FE 501
Låter inte otroligt på något sätt! Att renovera/serva 4-t cyklar ÄR dyrt. Jag la själv 13.000, och det var vanlig service, inget ras! Ny motor kostar nog runt 35-40.000

1300 är bra pris på titan ventiler annars. 5 ventiler, 6500:-

Däremot låter det högt för ventilsäten...
 

homerone

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
Husaberg 390
Det är tråkigt. Men sen jag började köra cross är jag inte förvånad när det gäller 426 har pratat med ett antal
som rasat sina, vissa med kostnader upp till 40k :crash
Sälj den i delar och köp en annan det är nog det mest ekonomiska
i sammanhanget. Yamaha 450-03 skall vara pålitligare.
Kan bara beklaga sorgen.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Du kan dumpa skiten i mitt garage :)

Annars finns det nog inte mycket att göra förutom att försöka fixa en reservmotor från någon storåkare.

20kkr är nog desvärre bara priset för delarna då 6500+(1500*5)+vev+kolv är ung 20
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Jag köpte orginal avgasventiler till min gamla XR 600 och dom kosta 950kr/st och dom var inte av titan.

Säg till din kompis att jag kan köpa den så slipper han alla problem :tummenupp

nämn ett pris
 
Last edited:

Albertsson

Ride, Eat, Sleep, Repeat
Gick med
6 Mar 2003
Ort
västmanland
Hoj
KTM 660 DRZ 400
Köp vanliga ventiler från en wr/yz 400 dom kostar bara ca 150 för insug och 350 för utblås
Mvh Albertsson
 

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FE 501
Albertsson skrev:
Köp vanliga ventiler från en wr/yz 400 dom kostar bara ca 150 för insug och 350 för utblås
Mvh Albertsson

Stämmer? Yamaha som är relativt dyra på det mesta skulle alltså ha vanliga ventiler till 25% utav priset för andra märkens priser? Bara att gratulera i så fall!
 

P.Björk

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Skälby
Hoj
ZX9R -98 8200mil
om du köper los alla grejor så kan jag hjälpa dig att byga ihop den. Gjorde det själv på min egen för 2mån sedan.
köpte den trasig:). Det du måste kolla är om kammarna har vridigt sig. Det är vanligt o då kan det blir väldigt mycket dyrare om du skulle sumpa ventilerna igen.ps kolla så att inte kolven har pajat det hade min.

//Per
 

ChaosX

Våga vägra väg!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Oxie
Hoj
Husqvarna 250 CR 03
Det borde gå att hitta ventiler till andra hojar, eller bilar som passar? Som till chevamotorer, där finns det en hel del till som man kan bulta på från andra motorer? Bara måtten är desamma så.... Det borde gälla både kolv och annat?
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Byter till rostfria ventiler i min hoj nu, 8000:- för titanventiler tog emot lite... :3freak
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kanske hitta nån annan motor..ev från nån annan modell :rolleyes:
 

smälltan

Flygfors Flyers
Gick med
10 Jan 2004
Ort
nybro
Hoj
R1
Var och tittade på en 426f idag som han han påstod att den hadde nypit, hadde bara låst sig för han. Är det vanligt på 426? räcker det med att byta kolv? eller drar det med sig cyl.osv?
 

ChaosX

Våga vägra väg!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Oxie
Hoj
Husqvarna 250 CR 03
smälltan skrev:
Var och tittade på en 426f idag som han han påstod att den hadde nypit, hadde bara låst sig för han. Är det vanligt på 426? räcker det med att byta kolv? eller drar det med sig cyl.osv?

Har du otur kan det vara ett generalras och då blir det dyrt!
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top