Dr Sannerholm
Ny medlem
Min WR 450F - 09 gåratt kicka igång på 2-4 kick, motorn går som en klocka, bara 500 mil och snäll grusvägs körning, dvs men denna inledning vill eliminera tankar om att motorn är problemet.
Den började klicka i reläet vid kall/varmstart. Vid varmstart krävs bara ett halvt kick så är den "alltid" igång, dvs motorn mår prima.... Kan så fick man då tas sig 2-4 kickar innan den snällt startade.
Mätte och fick ström enda ner till startmotorn, den laddade men jag tänkte, "börja med ett nytt batteri". Sagt och gjort, nytt batteri och samma problem.
Kolade startmotorn och den hade gått hårt, bytte kol men den gick trögt iaf. Slutsats, måndags ex så jag köpte ny startmotor och även ny laddare.
Trycker man på startknappen så fullkomligt toksmattrat reläet som en kulspruta!
Nu är status följande: nya startmotor, hela säkringar, nytt batteri och laddare och reläet verkligen toksmattrar som det ska göra.... och dvs alla delar var för sig är fungerar på topp, dvs enl. vad de ska göra.
Är det före eller efter startmotorn?
Om före startmotorn....
Dvs då är det kanske i reläet, dvs det går igenom ström för jag kan mäta att det kommer till startmotorn, men är det kanske något glapp, dålig framledning så startmotorn inte får vad den behöver?
Är det efter startmotorn....
Orkar inte den nya startmotorn dra runt motorn?
Kan det vara kallstartsfunktionen som felar, njä då borde den alltid starta varm men kompressions lättning från handtaget.
Är det annat i drev, kedjor eller vad som nu startmotorn ska dra runt som är slitet och kämpar emot så att startmotorn inte orkar. Detta skulle förklara den slitna original startmotorns överslitage!? Dvs det var inget måndags exemplar!?
Finns det någon som råkat ut för exakt detta?
Finns det någon som kan förstå vad det är eller vad det borde vara för fel efter den redovisning jag gjort ovan?
Obs, det är alltså en Yamaha WR 450F 09, men det kan ju vara liknande "uppbyggnad" på andra tillverkares motorer. Men det vore ju skönt att få tips som men vet är kopplat till Yamahas WR motorer så jag som icke mekarproffs går ut och skruvar och letar efter något som kanske finns eller vore roligt om det hade uppfunnits.
På förhand, ett FETT jätte tack för hjälpen!
/Dr som samlar....
Den började klicka i reläet vid kall/varmstart. Vid varmstart krävs bara ett halvt kick så är den "alltid" igång, dvs motorn mår prima.... Kan så fick man då tas sig 2-4 kickar innan den snällt startade.
Mätte och fick ström enda ner till startmotorn, den laddade men jag tänkte, "börja med ett nytt batteri". Sagt och gjort, nytt batteri och samma problem.
Kolade startmotorn och den hade gått hårt, bytte kol men den gick trögt iaf. Slutsats, måndags ex så jag köpte ny startmotor och även ny laddare.
Trycker man på startknappen så fullkomligt toksmattrat reläet som en kulspruta!
Nu är status följande: nya startmotor, hela säkringar, nytt batteri och laddare och reläet verkligen toksmattrar som det ska göra.... och dvs alla delar var för sig är fungerar på topp, dvs enl. vad de ska göra.
Är det före eller efter startmotorn?
Om före startmotorn....
Dvs då är det kanske i reläet, dvs det går igenom ström för jag kan mäta att det kommer till startmotorn, men är det kanske något glapp, dålig framledning så startmotorn inte får vad den behöver?
Är det efter startmotorn....
Orkar inte den nya startmotorn dra runt motorn?
Kan det vara kallstartsfunktionen som felar, njä då borde den alltid starta varm men kompressions lättning från handtaget.
Är det annat i drev, kedjor eller vad som nu startmotorn ska dra runt som är slitet och kämpar emot så att startmotorn inte orkar. Detta skulle förklara den slitna original startmotorns överslitage!? Dvs det var inget måndags exemplar!?
Finns det någon som råkat ut för exakt detta?
Finns det någon som kan förstå vad det är eller vad det borde vara för fel efter den redovisning jag gjort ovan?
Obs, det är alltså en Yamaha WR 450F 09, men det kan ju vara liknande "uppbyggnad" på andra tillverkares motorer. Men det vore ju skönt att få tips som men vet är kopplat till Yamahas WR motorer så jag som icke mekarproffs går ut och skruvar och letar efter något som kanske finns eller vore roligt om det hade uppfunnits.
På förhand, ett FETT jätte tack för hjälpen!
/Dr som samlar....