WR 450F - 09 Startmotorn orkar inte

Dr Sannerholm

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2010
Hoj
KTM 990 Adventure
Min WR 450F - 09 gåratt kicka igång på 2-4 kick, motorn går som en klocka, bara 500 mil och snäll grusvägs körning, dvs men denna inledning vill eliminera tankar om att motorn är problemet.

Den började klicka i reläet vid kall/varmstart. Vid varmstart krävs bara ett halvt kick så är den "alltid" igång, dvs motorn mår prima.... Kan så fick man då tas sig 2-4 kickar innan den snällt startade.

Mätte och fick ström enda ner till startmotorn, den laddade men jag tänkte, "börja med ett nytt batteri". Sagt och gjort, nytt batteri och samma problem.

Kolade startmotorn och den hade gått hårt, bytte kol men den gick trögt iaf. Slutsats, måndags ex så jag köpte ny startmotor och även ny laddare.

Trycker man på startknappen så fullkomligt toksmattrat reläet som en kulspruta!

Nu är status följande: nya startmotor, hela säkringar, nytt batteri och laddare och reläet verkligen toksmattrar som det ska göra.... och dvs alla delar var för sig är fungerar på topp, dvs enl. vad de ska göra.

Är det före eller efter startmotorn?

Om före startmotorn....
Dvs då är det kanske i reläet, dvs det går igenom ström för jag kan mäta att det kommer till startmotorn, men är det kanske något glapp, dålig framledning så startmotorn inte får vad den behöver?

Är det efter startmotorn....
Orkar inte den nya startmotorn dra runt motorn?
Kan det vara kallstartsfunktionen som felar, njä då borde den alltid starta varm men kompressions lättning från handtaget.

Är det annat i drev, kedjor eller vad som nu startmotorn ska dra runt som är slitet och kämpar emot så att startmotorn inte orkar. Detta skulle förklara den slitna original startmotorns överslitage!? Dvs det var inget måndags exemplar!?

Finns det någon som råkat ut för exakt detta?
Finns det någon som kan förstå vad det är eller vad det borde vara för fel efter den redovisning jag gjort ovan?

Obs, det är alltså en Yamaha WR 450F 09, men det kan ju vara liknande "uppbyggnad" på andra tillverkares motorer. Men det vore ju skönt att få tips som men vet är kopplat till Yamahas WR motorer så jag som icke mekarproffs går ut och skruvar och letar efter något som kanske finns eller vore roligt om det hade uppfunnits.

På förhand, ett FETT jätte tack för hjälpen!

/Dr som samlar....

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Några saker jag skulle göra:

Mäta resistans/spänningsfall över startreläet. Det kanske har blivit slitet/dåligt så att du får fram spänning men inte så mycket ström som du behöver.

Mät startströmmen (med en tångamperemätare).

Kolla sen hur mycket ström startmotorn ska dra och jämför.

Om dessa saker är som det ska så är det kanske dags att fundera på mekaniska orsaker men där kan jag tyvärr inte hjälpa till då jag inte kan något om Yamaha WR450.

Lycka till!

Mvh,
Ingvar

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Hoj
2014 yamaha xt1200
Ställ batteriet på sidan om vid startmotor och prova med att dutta kablarna från startmotor direkt på batteri, håll koll på att du kör på rätt poler och lyft av Tändhatt så inte motor startar utan batt, pajar elsystem.
Går det runt, fine.
Koppla in startmotorkablar i relä och koppla på batteriet på startreläet, här är det inte fel med hängsäkring mellan batt. och relä.
Ta reda på vilka kablar som styr tillslag av relä, dutta dessa på batteri, var noga med att ha rätt polföljd.
Går det runt, kabelfel eller startknapp.
Går det inte runt, paj relä.

Var misstänksam mot pressade kabelskor på matarkablar till start, kan se bra ut men leder knappt ett piss.

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Provade du starten ibänk efter kolbyte? Skulle börja med att kolla upp jordningen mellan batteriet och ram/motor. Testa med en startkabel mellan minus på batt och minus på startreläet.

Dr Sannerholm

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2010
Hoj
KTM 990 Adventure
Yes, det kallar jag goda tips!

Får testa alternativen och kan bara kort svara, den startmotor som nu sitter på är sprillans och fungerar lös, dvs ej monterad. Men original fungerade också, dvs efter kolbyte med en startmotor från en 2003, dvs tog gobitar och smackade ihop en.

Men ingen av dom fungerar med origonalbatteret

En annan fråga, kan man otera ett kradftigare batteri? Ja, självklart men vet någon vilket batteri? Har försökt att googla men går bet, dvs det verkar inte vara någon som köp och rekommenderar ett större och starkare till WR 450...

Tips?

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
Ett kraftigare batteri gör bara att det går att köra startmotorn längre.

Om startmotorn inte går alls så är det inte det som är felet.

Mvh,
Ingvar

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Ett kraftigare batteri gör bara att det går att köra startmotorn längre.
Om startmotorn inte går alls så är det inte det som är felet.
Mvh,
Ingvar
Inte helt korrekt.
Det finns en mycket stark korrelation mellan batteri-Ah och maximalt uttagbar ström.
Mer Ah = mer bly-yta = lägre inre resistans = högre möjlig uttagbar ström (CCA)
Edit: Polspänningen under start dippar dessutom beydligt mindre..

Last edited:

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
Jo så är det.

Jag antar dock att det nya batteriet är av rätt modell, att det är helt och laddat, att hojen inte står i -30 grader osv och då bör det finnas ström så det räcker för att startmotorn ska gå.

Då gör ett kraftigare batteri ingen skillnad för om startmotorn går eller ej.

Däremot kan ett kraftigare batteri påverka andra saker som varvtal på motorn/startmotorn, hur länge man kan köra på startmotorn osv.

Mvh,
Ingvar

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Som kontroll brukar jag direktansluta batteriet till startmotorn med startkablar. Går det runt då så är startmotorn friad. Då går man baklänges och mäter på batteriet vad som händer när du trycker på knappen., störtdyker det till 5V är felet lokaliserat.

Men i ditt fall skulle jag gissa på att det är relät som har sagt upp sig. Jag har kört sönder 2st startrelä på endurohojar. Det är trots allt en mekanisk pryl som mattas av vibrationer..

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Som kontroll brukar jag direktansluta batteriet till startmotorn med startkablar. Går det runt då så är startmotorn friad. Då går man baklänges och mäter på batteriet vad som händer när du trycker på knappen., störtdyker det till 5V är felet lokaliserat.
Men i ditt fall skulle jag gissa på att det är relät som har sagt upp sig. Jag har kört sönder 2st startrelä på endurohojar. Det är trots allt en mekanisk pryl som mattas av vibrationer..
Startkretsen är ju på en hoj den enklaste av alla att mäta på.
Borde inte vara svårt att hitt problemet
Mät på batterpolerna ( inte kabelskorn) kolla om det dippar under start..
Mät på "in" på startreläet.. kolla om det dippar under start
Mät på "ut" på startreläet kolla om det dippar under start
Om möjligt mät på "in" på startmotor..

Eller så kan man radikalt kolla hela kretsen på en gång enl Boris förslag
Ett tiominutersjobb.

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...