WSBK 2013: Phillip Island - Australien

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
En hoj i full fart på asfalt med bara havet bakom.
Mäktiga bilder. Poesi! :)
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
P€RRA;5746057 skrev:
Det är ett typiskt italienskt beteende så vi slipper nog det.

Nää, HRC har aldrig försökt påverka ett reglemente till sin egen fördel :3freak
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Går racen att se nu i efterhand på nätet nånstans?
Ligger hemma och är sjuk, så det hade varit perfekt tidsfördriv.

Hittade race 1 på youtube.
Hoppas race 2 också finns där.

Utan att ha sett nåt på flera år så är min gissning att det blir ett Europa-mästerskap mellan Aprilia, Ducati och BMW faktiskt. Hoppas och håller på Aprilia såklart.
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
P€RRA;5746683 skrev:
Point taken! :)

Men jag tror de flesta förstod att det är lite skillnad på att lobba för ett reglement som gäller alla och ett där Honda får 200 extra kubik.

Ja alltså....det här lär inte leda till något av värde.

Men.........

- har du någon tänkt på att man inte ger någon enskild tillverkare en specifik fördel ? eller att man faktiskt kan hävda att det är många som har otillbörliga fördelar av att få ha för många cylindrar.....
 

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
P€RRA;5746683 skrev:
Point taken! :)

Men jag tror de flesta förstod att det är lite skillnad på att lobba för ett reglement som gäller alla och ett där Honda får 200 extra kubik.

Alla får ju använda sig av 1200 v-twin, inte bara Ducati, så om det nu är en sådan stor fördel är det bara att konstruera en ny motor, det lär Honda ha råd med :)

Yamaha verkar vilja börja använda en radtrea men innan de bestämmer sig vill de ha besked om vilken volym motorn får ha. Antar att det lobbas en del där med.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Ja alltså....det här lär inte leda till något av värde.

Men.........

- har du någon tänkt på att man inte ger någon enskild tillverkare en specifik fördel ? eller att man faktiskt kan hävda att det är många som har otillbörliga fördelar av att få ha för många cylindrar.....
Nej, det lär inte leda någon vart :)

På pappret kan det se ut som du skriver men alla som följt utvecklingen vet att det var ett krav från Ducati för att fortsätta i WSBK. Med andra ord skrev man om reglementet så att det skulle passa just Ducati, ingen annan.

Ponera att vi i och med årets säsong påbörjar en period där Aprilia dominerar med sin V4:a för att om några år hamna på efterkälken. Om de då hotar med att lämna serien (säg 5-6 hojar) om de inte får öka just V4:eek:r till 1100 kubik så tycker du att det är okej?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jojo, och Ducati skulle ha kört med Desmocedici i WSBK... Om det nu inte var så att homologeringsantalet är 3000 exemplar! Misstänker starkt att Honda inte kommer att tillverka 3000 RVF1000. :hihi
Sist jag kollade var kravet 2000 tillverkade exemplar senast 15 dagar före årets sista race.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
FIRST TIME APPLICATION FOR HOMOLOGATION
The same procedure described for the Superbike homologation will also apply to the Supersport homologation for manufacturers which have never taken part in the FIM Supersport World Championship with any of their models.
The deadline by which the total production quantity (1000 units for first time application or 2000 units for subsequent homologations) must be reached is the 31st of December of the year in which the homologation has been obtained.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Alla får ju använda sig av 1200 v-twin, inte bara Ducati, så om det nu är en sådan stor fördel är det bara att konstruera en ny motor, det lär Honda ha råd med. :)
Honda byggde mycket riktigt VTR 1000 SP1 och vann två titlar, men valde att återgå till radfyra.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Honda byggde mycket riktigt VTR 1000 SP1 och vann två titlar, men valde att återgå till radfyra.
Till saken hör väl att Honda kände sig tvingade att göra det eftersom de fyrcylindriga hojarna var begränsade till 750 kubiken på den tiden?
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Lite trist om det ska byggas på hojar som i handeln kostar 5-600kkr. eller är jag trångsynt och introvert...
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
P€RRA;5746912 skrev:
Till saken hör väl att Honda kände sig tvingade att göra det eftersom de fyrcylindriga hojarna var begränsade till 750 kubiken på den tiden?
På vilket sätt hör det till saken? ”Saken” – ämnet – var att tillverkarna inte är fjättrade vid ett visst antal cylindrar, vilket Honda visade när de bytte från fyra till två cylindrar.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
På vilket sätt hör det till saken? ”Saken” – ämnet – var att tillverkarna inte är fjättrade vid ett visst antal cylindrar, vilket Honda visade när de bytte från fyra till två cylindrar.
Jag tyckte det var relevant att belysa anledningen till att Honda valde att gå från RC45 till RC51. Hurvida du tycker att det har med saken att göra eller inte är däremot inte relevant.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top