Påminner om när MotoGP började med 800cc hojar.
Av ljudet att döma varvade Ducatis MotoGP hoj med Casey Stoner max 20000RPM.
Vilket inte borde vara möjligt enligt artikeln jag läste det i.
Har tyvärr ingen länk.
Kan en förklaring vara att det är lättare hålla sig under vevaxelns egenfrekvens i en
"kort" V4 motor än det är i en "lång" R4 ?
Ur en rent mekanisk synvinkel är det fortfarande den gamla klassikern friktion som är den största begränsningen för högre varvtal. Friktion i cylinderloppen, friktion i ventilmekanismen och pumpförluster i vevhuset är stora utmaningar än idag. Jag kan ha fel, men genom att bara titta på konstruktionerna så känns det som att torsionssvängningar i vevaxeln inte blir ett problem.
Ur praktisk synvinkel handlar det mer om den momentkurva man vill skapa (och senare försöka kontrollera på elektronisk väg). Man kan inte få allt, utan det är hela tiden ett givande och tagande mellan olika varvtal.
Efter PhI ser det onekligen ut som att Bautista Is The New Rea. Det kanske inte kommer att vara så under hela säsongen, men jag gillar det jag ser. Detta sömnpiller till klass kan behöva en liten shake-up.