WSBK Monza.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
En liten nybörjarfråga...

Vad är det som gör att det skiljer så enormt mycket där Superstock har en toppfart på ca 270 km/h och Superbike otroliga 339 km/h ??

Vad är det för trimningsgrad i superbike ?? Finns det andra faktorer ??

/Micke

Effekt, effekt och åter effekt.

En WSBK hoj har omkring 210-220 hästar på slangen vill jag minnas, detta tillsammans med maximalt lättade maskiner (så långt regelverket tillåter) och anpassade kåpor gör att du får en väldigt hög toppfart. Superstock har inte ens nära samma effekt just på grund av att det är originalmaskiner dom kör där du mig veterligen bara får göra mindre motoringrepp. WSBK är samma som MotoGP, enda skillnaden är att dom kör på serietillverkade maskiner, inte prototyper.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Race craft är väl att ta sig upp genom fältet?

Hmmmm... bra racecraft för mig är när man placerar sig bättre på race än vad ens kvaltider antyder, man är bra på att köra om, strida och att bromsa sent = har folk bakom sig som kör snabbare varv men inte tar sig om/kan inte köra om.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag vet inte men om deras intermediate hade varit bra under lördagen, varför spenderade de hela natten på att fixa till en till intermediate-lösning inför söndagen? Deras första intermediate-däck var baserade på regndäcksstommen och brann lika fort i det torra som regndäcken och den andra lösningen var ett SC0-slick med skuret mönster i som också var för mjukt för att hålla hela racelängden i såpass torrt som det ändå var när Superbike skulle köra.

Supersport hade det ju mycket enklare, där var ju nästan hela banan blöt vilket gjorde att regndäcken faktiskt pallade - å andra sidan kraschade ju rätt många i den klassen...

EDIT: Lavertys kvaldäck:

https://twitter.com/#!/Pippamorson/status/198878603881086977/photo/1

SNYGGT! Sen är ju Monza speciell, det finns väl ingen bana där man ligger i så höga farter så länge. Daytona då möjligen, och det var ju just för att däcken inte höll som man slutade köra Superbike i Daytona 200; däcken flög i bitar!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Fast han verkar ju vara en sån där som kan sprätta ur sig så manliga saker på distans. Men skulle han själv verkligen göra med tanke på förhållandena som var? Det var som Sandströmmingen sa, hällregn på ena sidan av banan och torrt på andra. Och att då t.ex under första varven av ett race förvänta sig att folk ska lugnt bromsa ner farten till 20km/h genom stående vatten? Det är som gjort för att riktigt stora skador ska uppstå.

Det var på sätt och viss rätt beslut att inte köra. Men hade nog gärna sett att dom iaf valt att köra med slicks isåfall istället för att avbryta helt.
Fast det här var ju när de väl kom ut för start och det hölls ytterligare en kvart, inte vid det första försöket.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Hmmmm... bra racecraft för mig är när man placerar sig bättre på race än vad ens kvaltider antyder, man är bra på att köra om, strida och att bromsa sent = har folk bakom sig som kör snabbare varv men inte tar sig om/kan inte köra om.
Då har vi lite olika syn på vad det betyder :)

Du har ju rejsat sen Hedenhös och säkert fått väja för en och annan dinosaurie så jag skippar att leta fram fakta som visar att du har helt fel ;)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Då har vi lite olika syn på vad det betyder :)

Du har ju rejsat sen Hedenhös och säkert fått väja för en och annan dinosaurie så jag skippar att leta fram fakta som visar att du har helt fel ;)

Här beskrivs det bra. Det här skulle en och annan RR-åkare behöva läsa på, tex den där Moto2 incidenten (Marquez?+ ????) som vi pratade om för ettt par veckor sedan.
http://www.gtplanet.net/forum/showthread.php?t=183891

Vad menar du? Om man googlar kommer man in på en massa fjädrings/komponent-firmor, men det är väl inte det du menar?
 
Last edited:

robbie labero

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Falkenberg
Hoj
ny
Mozz du har helt rätt ! Det handlar ju om hur man kan hantera ett race.Med allt vad det innebär från att blocka till att spara däck eller veta när man ska ligga på lite extra etc etc. Som Mozz skrev tidigare.

sedan ang regndäcken. Pirelli HAR ett regndäck som används vid bla Northwest 200 ( har långa rakor ). Det däcket har en hårdare gummi blandning i mitten, för att det ska klara av dom höga hastigheterana = hög temp.
Det är ju ingen nyhet att det går fort på monza, och länge. Så dåligt utav Pirelli att inte ha med ett sådant alternativ som finns på NW 200 tycker jag.
 

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Ort
På en udde i södra Vänern
Hoj
ZX10R
men nu skilljer det inte så mycket...

"Top Speeds
1 71 BERGMAN Christoffer Kawasaki ZX-10R 320,4

Men visst 20 blås uppe i den farten är mycket,
det kommer sigav mer effekt och bättre grepp ut ur sista kurvan före rakan.

Ah...:rodnar

Jag kollade som hastigast på början av racet, men det var kanske lite blötare då !!

/M
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Vad menar du? Om man googlar kommer man in på en massa fjädrings/komponent-firmor, men det är väl inte det du menar?
Precis, om man googlar hittar man inte ett skit så det kunde jag ju inte göra :D

Jag har lärt mig/tolkat racecraft som förmågan att ta sig så högt upp som möjligt i ett race oavsett startposition men det verkar som att begreppet är lite större än så med tanke på det som beskrivs i din länk. Jag tackar för informationen :)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Precis, om man googlar hittar man inte ett skit så det kunde jag ju inte göra :D

Jag har lärt mig/tolkat racecraft som förmågan att ta sig så högt upp som möjligt i ett race oavsett startposition men det verkar som att begreppet är lite större än så med tanke på det som beskrivs i din länk. Jag tackar för informationen :)

Varsågod, jag är inte bara snygg, jag är gammal och vis också!:krama

Jag själv gillar när jag kollar i resultatet efter ett race, och INTE ser någon framför mig i resultatlistan som har långsammare "snabbaste varv" än mig. Ännu bättre är det om jag har några bakom mig som har snabbare "snabbaste varv" än mig. God racecraft.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Bergman imponerar stort, äntligen en svensk som levererar när han har chansen utomlands.
Men vilket strul med starterna då, omstarten av heat två va lite väl mesigt, det är ju vm för fan, dom ska ju kunna köra på halvblött.

Jag måste erkänna att jag glömde Jesper Hubner där, skäms på mig, Hubner är grym
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top