X-rör, utjämningsrör på avgassystemet och påverkan av ljudvolymen

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som har en uppfattning om hur mycket ljudet dämpas om man drar ihop avgassystemen på en parallelltwin?

Kompressor Hondan är ju nåt fruktansvärt högljudd trots db-killers och ny dämpull i dämparna, visst kan det få får det låta lite mer än vad lagen säger men denna är ju i nivån att den riskerar att reta vanligt folk.

Enligt Google verkar H-rör ha mer "deep growl" och X-rör "higher pitched" så utjämningsrör i form av ett H verkar i sånt fall vara mest intressant men frågan är om det blir märkbar skillnad i ljudvolymen?

Håller ju på med nytt avgassystem på den så frågan är då om det skulle vara värt med ett X-rör eller utjämningsrör för mellan de två systemen, eller minskar detta bara ljudvolymen marginellt? Är ju mycket mer jobb att dra ihop systemen under motorn mot som nu ha två helt skilda avgassystem för varje cylinder.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ljudvågorna superponeras om man drar ihop rören och hur effektivt det påverkar ljuddämpningen beror på tändföljden.
Med 360 graders tändföljd ligger ljudpulserna maximalt förskjutna och det gynnar ljuddämpningen maximalt.
Jag gissar att din cb har 180 graders tändföljd och då blir det inte lika gynnsamt.

En kul lösning som kanske passar dig är att köra någon lösning med öppningsbart spjäll när du vill ha mer öppen andning.
Ha ett mellanrör, och den ena ljuddämparen alltid fullt öppen och den andra ljuddämparen förser du med ett spjäll som du kan öppna vid behov.
Kanske även olika area på de olika dämparna.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ljudvågorna superponeras om man drar ihop rören och hur effektivt det påverkar ljuddämpningen beror på tändföljden.
Med 360 graders tändföljd ligger ljudpulserna maximalt förskjutna och det gynnar ljuddämpningen maximalt.
Jag gissar att din cb har 180 graders tändföljd och då blir det inte lika gynnsamt.

En kul lösning som kanske passar dig är att köra någon lösning med öppningsbart spjäll när du vill ha mer öppen andning.
Ha ett mellanrör, och den ena ljuddämparen alltid fullt öppen och den andra ljuddämparen förser du med ett spjäll som du kan öppna vid behov.
Kanske även olika area på de olika dämparna.

Det är väl 360 grader på min motor, den tänder en gång per varv då bägge kolvarna går upp och ner samtidigt. Funderar på om ett mellanrör skulle ändra frekvensspectrat på ljudet så man tappar de höga frekvenserna som upplevs irriterande? Nån som vet om man kan räkna med märkbara skillnader?

Sätt inte mer griller i huvudet med spjäll och sånt ;) Jag har som en förhoppning att få ihop hojen hyfsat fort.

Men ska man göra ett sånt där spjällstyrt 2-1-2 system så bör man väl då dra bägge rören från toppen så dom har samma längd och diameter (inte för sent än) till där dom möts och sen ha spjällstyrningen. Blir väl lite som man sett på roddar där det plockas bort lock från grenrören då det ska rejsas.

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Det är väl 360 grader på min motor, den tänder en gång per varv då bägge kolvarna går upp och ner samtidigt. Funderar på om ett mellanrör skulle ändra frekvensspectrat på ljudet så man tappar de höga frekvenserna som upplevs irriterande? Nån som vet om man kan räkna med märkbara skillnader?

Sätt inte mer griller i huvudet med spjäll och sånt ;) Jag har som en förhoppning att få ihop hojen hyfsat fort.

Men ska man göra ett sånt där spjällstyrt 2-1-2 system så bör man väl då dra bägge rören från toppen så dom har samma längd och diameter (inte för sent än) till där dom möts och sen ha spjällstyrningen. Blir väl lite som man sett på roddar där det plockas bort lock från grenrören då det ska rejsas.
Även om kolvarna går upp och ned samtidigt och tänder en per varv så kan du ha 180 grader tändföljd. När kolv 1 är i kompressionstakt är kolv 2 i avgastakt, man använder sig av något som kallas "wasted spark". Alltså att tändstiftsgnistan kommer i avgastakten. Det hela styrs av kamaxeln, kolla i vilken ordning ventilerna öpnnas när du snurrar på motorn.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Även om kolvarna går upp och ned samtidigt och tänder en per varv så kan du ha 180 grader tändföljd. När kolv 1 är i kompressionstakt är kolv 2 i avgastakt, man använder sig av något som kallas "wasted spark". Alltså att tändstiftsgnistan kommer i avgastakten. Det hela styrs av kamaxeln, kolla i vilken ordning ventilerna öpnnas när du snurrar på motorn.

Nu räknas inte waste spark in i kalkylen för tändföjden, man komprimerar före man tänder sin bränsleblandning för att sedan under arbetstakten ta ut arbetet.
Bosse har naturligtvis 360 graders tändföljd om kolvarna rör sig parallellt. Eller teoretiskt möjligt 0 grader.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nja. om kolvarna går upp och ner samtidigt så blir det väl 360 graders tändföljd. Annars skulle ju den andra cylindern tända vid nedre ändläget vilket nog skulle vara rejält kontraproduktivt. Om det skall vara 180 graders tändföljd så måste en kolv gå ner när den andra går upp för att den skall vara i slutet av kompressionstakten 180 grader efter den första kolven. Dvs när cyl 1 går in i förbränningstakt så går cyl 2 in i kompressionstakt.

Om det är som Bosse skriver att kolvarna går upp och ned samtidigt så kan det inte vara något annat än 360 graders tändföljd.

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Nja. om kolvarna går upp och ner samtidigt så blir det väl 360 graders tändföljd. Annars skulle ju den andra cylindern tända vid nedre ändläget vilket nog skulle vara rejält kontraproduktivt. Om det skall vara 180 graders tändföljd så måste en kolv gå ner när den andra går upp för att den skall vara i slutet av kompressionstakten 180 grader efter den första kolven. Dvs när cyl 1 går in i förbränningstakt så går cyl 2 in i kompressionstakt.

Om det är som Bosse skriver att kolvarna går upp och ned samtidigt så kan det inte vara något annat än 360 graders tändföljd.
Mmm, tankevurpa från mig :huvet

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Då var tändföljden utredd?

Vad kan vi tro att utjämningsrör av H modell gör med ljudet? Att svetsa in ett rör mellan avgassystem en så det blir i form av ett H borde bara enklast och det sägs enligt Google ska ge dovare ljud.

Är ju stor skillnad på hur ljud upplevs om det är dovt eller ljust och skrikigt, brukar tänka på skillnaden mellan chihuahua och jämthund, chihuahuan låter jävligt illa på nära håll men hörs inte 100 m bort, jämten låter inte farligt högt på nära håll men hörs ändå på 2 km.

Jag förmodar att det hela egentligen säkert ska räknas ut efter alla konstens regler för att få till det optimalt, effekt, vrid och ljudmässigt och inte bara slänga ihop nåt. Men tror ni det skulle bli märkbar dämpning med ett rör mellan respektive sida?

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
H-röret kommer att förändra vissa varvtal men vara verkningslöst vid andra varvtal.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
H-röret kommer att förändra vissa varvtal men vara verkningslöst vid andra varvtal.
Utveckla gärna detta, menar du effektmässigt eller ljudmässigt?

Vad jag förstår ska man få lite mer bottendrag och lägre ljudvolym men dämpas ljudet bara på vissa frekvenser eller märkbart över hela registret även om vissa områden kommer att dämpas mer eller mindre?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror bestämt att iceice är inne på effekten nu.

Jag misstänker att svaret beträffande ljudet finns om du söker på nåt HD-forum. Dom har nog mer erfarenhet av avgasbyggen.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Är inne på att testa svetsa in ett utjämningsrör som är lite klenare i dimension är avgasrören. Det borde ju inte kunna bli sämre vad det gäller buller och effekt enligt vad jag hittat enligt Google, nu ska man väl inte blint lita på Google.

Triumph verkar ha H-röret högt upp nära toppen på de äldre hojarna från tidigt 70-tal medan Thruxton 900 har röret under motorn. Nån som har koll på vilken placering som är bäst och om det har stor skillnad på var röret placeras?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Är inne på att testa svetsa in ett utjämningsrör som är lite klenare i dimension är avgasrören. Det borde ju inte kunna bli sämre vad det gäller buller och effekt enligt vad jag hittat enligt Google, nu ska man väl inte blint lita på Google.

Triumph verkar ha H-röret högt upp nära toppen på de äldre hojarna från tidigt 70-tal medan Thruxton 900 har röret under motorn. Nån som har koll på vilken placering som är bäst och om det har stor skillnad på var röret placeras?

För ljudnivån tror jag det sakna betydelse men för effektkurvan kan du ju med längd och placering styra var i varvtalet det ska uppstå en extra puls för att suga ur de sista avgaserna ur cylindern.

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Utveckla gärna detta, menar du effektmässigt eller ljudmässigt?...
Både och. Vid vissa varvtal kommer trycket på var sida om H-pinnen att vara i fas och då kommer flödet i H-pinnen att vara 0 och således inte göra nå'n nytta (eller skada).

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj

Jag kan inte låta bli att tänka basreflexhögtalare. Där sätter man dit ett rör, med väl definierad diameter och längd, för att förstärka vissa frekvenser. Man borde kunna använda samma teknik för att dämpa vissa frekvenser.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
På den tiden jag skruvade V8 så satte man ett rör mellan avgasrören precis bakom skarven mellan headers och ljuddämparen.
Enl dåtidens experter, pre-internet, hade det bara fördelar, utom att det dämpade ljudet en del, vilket var en nackdel då.
SOm jag minns det så använde man samma dimension som på resten av systemet bakåt.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Jag får försöka läsa på lite mer om detta

I detta fall med Hondan vore faktiskt en ganska stor ljuddämpning en fördel för det finns nog ändå nog med ljudvolym kvar. 112dB vid runt 5000 rpm uppmätt på besiktning räcker nog till och blir över om man varvar över 10000 rpm. Vid sista besiktningen sa besiktningsmannen att den där skulle aldrig gå igenom om jag mätte så det skiter vi i och då var det med ny packade dämpare och dB-killers i med fyra små hål öppna i varje dämpare.

Triumph verkar ha klenare rör mellan avgassystemen men på jänkare verkar ofta man ha samma dimension vad jag sett, Cadillac kör väl med utjämningen mellan sidorna redan i insuget på bla 365 och 390 motorerna och har den då som förvärmning av förgasaren vilket kan ge ånglås då det är varmt. Har hört att man att vissa säger att just utjämningsröret i insuget gör att dessa motorer "går väldigt fint".

Exets 65:a Mustang hade utjämningsrör och den lät riktigt bra inte speciellt högt men så där dovt.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag kan inte låta bli att tänka basreflexhögtalare. Där sätter man dit ett rör, med väl definierad diameter och längd, för att förstärka vissa frekvenser. Man borde kunna använda samma teknik för att dämpa vissa frekvenser.
Det kan man nog säkert. Men för att göra det på ett bra sätt så krävs det att man gör en hel del beräkningar som är nog så krångliga redan i en högtalarlåda så fort den får en form som bara avviker lite från en rektangulär låda.
Hur knepiga dom beräkningarna är om du skall försöka göra det på ett avgassystem med ljuddämpare, böjar och annat vågar jag inte tänka på. Det är nog mer än tillräckligt knepigt att räkna på flödena misstänker jag.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Jag funderar på om man skulle göra ett utbytbart mellanrör mellan avgassidorna? Gamla Triumph har ett klent rör nära toppen som ser ut att sitta mellan de två delarna med klammer i varje ända. Jag funderade på om man skulle göra nåt liknande med anslutningar i samma diameter som resten av systemet, då kan man ju byta ut röret mot ett klenare med att kona ner röret efter anslutningen.

Som jag ser det har två placeringar att välja mellan ganska långt ner framför motorn som på Thruxtonen eller under motorn bakom oljetråget, original har Hondan en ljuddämpare som länkar samma de två systemen under motorn bakom tråget. I vilket fall som helst måste röret göras löst för att man ska kunna lossa på krökarna ut toppen.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år