X-ring eller O-ring kedja, med följdfrågor.

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
X-ring eller O-ring??

Orginal har jag O-ring (530), men... vad ska man ha?
Ju mer man läser, ju mer förvirrad blir man ju. :confused:

Jag har sökt i forumet, men det står bara lite om vad några tycker är bra.
Ingenting varför.
Är det tex skillnad i hur man underhåller dessa kedjor??

Letar man runt efter kedjor, så kan man tex hitta VÄLDIGT billiga DID X-ring kedjor.
DID sak ju vara ett bra märke.
Men, vad ska man tänka på?
Är det bara märket? DID kedja för 800kr (utomlands), det kan väll inte vara en bra pga av märket?

En del menar visst att man ska byta från 530 till 520 kedja för att ha mindre kraft förlust. :va
Hur stor skillnad är det?
Är livslängden den samma?

Bra märken?
DID och RK ska vara bra (vad mer??)
EK ska vara skit har jag lyckats lista ut.

Någon som vet mer?
Vad jag menar är... är det någon som kan FÖRKLARA mer.

Tack på förhand.

O-Ring, X-Ring (Quadring), etc innebär bara att man har en tätning som hindrar smörjmedel från att försvinna och skit för att komma in.

För en vanlig dödlig har inte formen på tätringen någon större betydelse.

Det spelar som sts_Paps sa inte så stor roll vilken tätning man väljer, O-ring eller X-ring, de gör samma sak på olika sätt. Man sköter kedjorna på samma sätt, det enda som skiljer är att den ena har en helt rund tätning med två tätningsytor och den andra en X-formad tätning med fyra tätningsytor.
DID och RK gör väldigt bra kedjor och då man kan köpa dem väldigt billigt på ex. Ebay så finns det oftast ingen anledning att köpa billigare. Men har man inte höga krav på sina grejer så går en kedja i grovleken 530 så gott som aldrig av, även om man köper en billig. Däremot slits den ut något snabbare än de av bättre märken. Skillnaden är inte enorm dock och påverkas mycket av hur man sköter kedjan samt ens körsätt. Wheelar man varje dag så får man räkna med att kedjan slits fort.

Jag har bytt från 532 till 530 då den info jag hittat säger att dessa har samma dragstyrka, endast bredden på rullarna skiljer. 520 däremot har kortare och smalare rullar och inte samma dragstyrka. Denna används primärt på effektsvagare hojar eller racehojar där miltalet inte är intressant. Byter man kedjan oftare så funkar denna precis lika bra som en grövre kedja. Att prata exakta miltal är omöjligt då det finns så många faktorer som avgör hur kedjan slits.

En annan sak som nästan är viktigare än kedjan själv är kedjelåset. Det finns ju både clipslås och nitlås. Nitlås är att föredra i alla situationer då det gör kedjan till en enhet utan någon svag punkt. Om man vet hur man nitar en kedja så kan man köpa ett verktyg för några hundringar och nita själv, annars brukar de flesta mc-verkstäder göra detta jobb för nån hundring.

Behöver du ha mer information än det här så får du googla. Det gjorde jag.

En tätad kedja (o-, x- eller xw-ring) kräver betydligt mindre underhåll än en gammal "öppen" dito. Den enda smörjning som krävs är mellan rullarna och dreven, länkarna är ju täta och där kommer du inte åt.

Skillnaden mellan o, x och xw är dels friktionen där en o-ring går trögare än en x som in sin tur går trögare än en xw. Sedan är x och xw marginellt starkare än o eftersom ringarna är tunnare och nitarna kan därför göras kortare. En 530 xw har smalare yttermått än en 530 o, trots samma innemått. Det ger också lägre vikt.

Om du märker någon skillnad i praktiken? Troligtvis inte.

En 520 rullar knappast lättare än en 530. Däremot är den lättare. Den sliter mer på dreven än en 530 eftersom den är smalare (mindre area som ska hantera samma belastning). Räkna med kortare livslängd med 520 än 530.

Är du säker på att du har 530 original, trodde det var 520 (eller kanske 525).

Har prövat både O och X-ring. Och personligen kör jag hellre på O-ring än X-ring. Har inget med pris att göra utan att jag tyckte att X-ringen slets ut snabbare än O-ringen. Så på min enduro på 500cc så har jag O-ring alla dagar i veckan!

Jepp, jag e säker på att det är en 530 kedja.

Om nu någon mot förmodan läser i den här tråden igen, så kom jag på ytterligare en fråga som jag hoppas någon kan svara på.

Jag funderar på att ta ett framdrev med 1 kugg mindre i fram (när jag ändå ska byta).
Det bör ju märkas lite, ge lite extra vrid, men inte för mycket? (jag är rätt nöjd med karaktären på hojen nu)
Hur mycket tappar man i toppfart? (Jag vet, man utnyttjar inte toppfarten speciellt ofta, men kan vara kul att veta)
Eller är det bättre att gå upp några kugg i bak i stället för ner i fram?

Hej,
om du nu har 16 tänder fram och minskar till 15 blir förändringen enligt följande:

16-15=1

1/16=0,0625

≈,06

Hastigheten sjunker med 6% i förhållande till tidigare utväxling vid motsvarande varvtal.

Det du förlorar i hastighet vinner du i drag:tummenupp

Jag föredrar generellt ett större bakdrev om jag ska växla ner, för att inte bryta kedjan mer fram.

Last edited:
Skillnaden mellan en O-rings och en X-rings kedja är att O-rings kedjan är lite tyngre men har en längre hållbarhet där X-rings kedjan då är något lättare för att spara vikt men samtidigt har ett ökat slitage.

Idag finns det tre olika former av mc kedjor.O-rings, X-rings och Y-rings där O-rings kedjan är den mest beprövade jämfört med X-rings och Y-rings kedjorna där O-rings kedjan är överlägsen i att hålla smuts borta samt att bevara smörjningen.Detta betyder inte att de två sistnämnda är sämre beroende på vad man eftersträvar utan har mer med funktion och slitage att göra beroende på om man vill ha mindre motstånd i rörelsemassan men där detta samtidigt ger ett ökat slitage.För normal vardagskörning räcker det nog så långt med en mer vanlig O-rings kedja så länge man inte lyckats öka livslängden på X-rings och Y-rings versionerna.

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...