Xbox vs. PS2

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
85 - FZ 750
Är på väg att sälja en pryl som jag inte längre har användning för, en Hercules Dj Console. Skit samma vad jag skall bli av med, MEN, jag funderar på att köpa konsol från pengarna. Alltså, det skall inhandlas antingen ps2 elle xbox? Men vilken skall jag ha?

Ps2:

Fördelar: Alla polare har det(många spel därigenom), snygg maskin, jag gillar kontrollerna, en ren spelmaskin

Nackdel: Svår att chippa(för det skall det garanterat), sämre grafik än xbox

Xbox:

Fördel: Bra grafik, enkelt att chippa, bra multimediamaskin, tyst, möjlighet att slänga in mer hdd

Nackdel: Feta kontroller, stor, ful som stryk osv...

Notera att den skall kopplas nuvarande till min Sanyo 14" från -92 så det får man ha i åtanke. Oavsett vilken så skall jag chippa, för jag har inte råd med spel osv.

Sökte tidigare men hittade inget. Ge mig nu lite tips o argument. De kostar exakt lika mkt på diverse handlar.
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Josafan skrev:
Xbox:

Nackdel: Feta kontroller

Det var länge sedan Xboxen såldes med de stora "feta" kontrollerna. De säljs sedan en tid tillbaks med den mindre varianten av spelkontroll.
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
de flesta tycker att PS2 har bättre spel.. men oavsätt så har ingen jag vet mer än 4-5spel...

kommer jag å andra sidan min polare med xbox så har han en låååååång lista med spel att välja på, laddar på nolltid och inget klabb med skivor!

Nej jag har inget själv men skulle jag välja hade de blitt ett xbox
 

mr sleepy

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
rosa plastmissil
xboxen vinner med hästlängder om man ska chippa. den funkar så klockrent som mediacenter i vardagsrummet.

annars så tror jag ps2:an har bättre spelutbud. men det är ju knappast som dag och natt.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Personlig preferens: PS2 (går ju att köra DVD på också). Jag har aldrig gillat Microsofts klumpeduns till konsoll...
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Esquire skrev:
Personlig preferens: PS2 (går ju att köra DVD på också). Jag har aldrig gillat Microsofts klumpeduns till konsoll...

Det går att köra DVD på Xboxen också och, som sagt, originalkontrollen är idag mindre än vad den var tidigare till Xboxen.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
xboxen har hyfsat liten dosa nu det stämmer men ps2 dosan är ändå mycket bättre. Alla bra spel till xbox finns till ps2 också förutom halo. Inget bra spel till ps2 finns till xbox. Du behöver inte chippa ett ps2 du kan köpa en bootdisc. Sist men inte minst GTA: SAN ANDREAS

ps2: 1000
xbox: 0
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
abstruse skrev:
Det går att köra DVD på Xboxen också och
Japp, jag vet att det går att köra dvd på xbox. Men jag var inte säker på om någon nämnt att det går även på PS2, det finns säkert någon som läser tråden som knappt vet vad ett PlayStation2 är för något. :)
abstruse skrev:
som sagt, originalkontrollen är idag mindre än vad den var tidigare till Xboxen.
Jag skrev konsoll, inte kontroll. :)
Xboxen är ju som enhet rent fysiskt en aning större än PS2.
Dessutom har ju nu PS2 kommit i en ännu mindre variant. http://se.playstation.com/hardware/console.jhtml?hardwareId=1000066 Antagligen ett aber att chippa, men iaf pytteliten. :brinnerup

Ska vi tala om kontrollerna till konsollerna så föredrar jag ändå PS2s dosa framför Xboxens lilla dosa. Jag tycker helt enkelt att den analoga PS joypaden är en av de bästa joypads som tillverkats, med undantag för NES 8-bits joypad. :tummenupp
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
abstruse skrev:
Det är lugnt. Vi är alla bara människor, och det är männskligt att fela. :)

Förresten: Det finns en converter som gör att man kan använda en PS2 dosa (Dual Shock 2) till Xbox. Men det finns inget motsvarande för att göra tvärt om med. http://www.spelbutiken.se/php-bin/produkt.php?produkt=xbx034 :tummenupp

Ett litet roligt tillbehör till PS2 för den somm vill befästa sin ståndpunkt mot Microsoft ännu tydligare: http://se.playstation.com/hardware/hardware.jhtml?id=1000003&generationId=2
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Esquire skrev:
Ett litet roligt tillbehör till PS2 för den somm vill befästa sin ståndpunkt mot Microsoft ännu tydligare:

Kan man koppla upp PS2:an mot sin PC och direkt FTP:a upp mediafiler (musik och film) för att sedan höra/se dessa direkt på sin stereo/TV från spelkonsollen?

Kan man modda PS2:an så den ger samma möjligheter som en chippad Xbox med större hårddisk?

Xboxen tillåter dessutom att kopiera musik från musik-CD:s till hårddisken direkt i "originalutförande", dock är funktionen inte lika fantastisk med de standar 8GB hårddisk som med betydligt större diskar. Men det kanske går med PS2:an också? Jag är dåligt påläst på dess hårdvara, men mig veterligen har den ingen hårddisk och jobbar väl bara med minneskort? Upplys mig gärna.

Jag har inget emot PS2:an, men då jag själv stod i valet och kvalet för ett år sedan kändes valet enkelt. Xboxen kan så mycket mer och även om utbudet på spel tidigare var i PS2:ans favör så ändras ju detta successivt och att utbudet var större på PS2:an beror ju enbart på att den varit på marknaden längre och är bakåtkompatibel med PS1:an, det är den väl? Dessutom, i de alltmer detaljerade spelen så briljerar Xboxens hårdvara på den grafiska sidan.

Själv var jag nära att köpa PS2 just p g a att jag tyckte Tekken var så fantastiskt kul, men då Dead Or Alive 3 fanns ute till Xbox när jag var på G att lätta på plånboken så var valet enkelt, till Xboxens favör. I efterhand ångrar jag mig inte med tanke på att jag fick mer för pengarna än blott en spelkonsoll och DVD.

Nåväl, oavsett vad man än köper får man mycket skoj för pengarna.

Edit: Såg din länk och att det även går att koppla upp mot hårddisk. Det är relativt jämt skägg då, frånsett den grafiska biten. D.S.

Edit igen: Citerar från din länk: "Dessutom finns inget stöd för att använda hårddisken med PlayStation 2-spel", tolkar detta som att man vare sig kan köra spelen från hårddisk eller se på DVD-film från hårddisken (i konsolläge), då är den ju inte upp till par, gentemot Xboxen på detta område.
 
Last edited:

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Jag har iofs Ps2, men gillar Xbox bra mycket bättre.Betydligt snabbare och mycket smidigare när man chippat. Bara att slänga in spelen på hårddisken istället för att klabba runt med massa skivor. Sen är grafiken bättre tycker jag. Skönare handkontroll dessutom.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Josafan, litar du inte på mig! :fatta!
Jag säger ju att Xboxen är bäst, den vetenskapliga bedömningen har jag gjort sedan vi nu har Xbox, PS2 och Gamecube hemma.
Spel har vi ju en liiiiten bunt med.
Vi har ca 25 spel till både Xbox och PS2 till cuben har vi bara 5-6 lir.
Ser man det rent krasst så är PS2an en sämmre enhet rent prestandamässigt.
Du har längre laddtider, sämre grafik och om du inte köper den nya tunna varianten så låter den som fasen.
PS2an måste man lägga till ett minneskort för att göra en rättvis prisjämförelse tänk på det.
Xboxen kan du redan från början lägga in musik i och använda i diverse spel så som tex motogp.
Spela DVD kan man göra i Xboxen med och kontrollen som krävs kostar som ett minneskort till PS2an...
En del påstår tom att Xboxen har en "high end" DVD som tydligen tål att jämföras med dom starkaste rena DVD spelarna på marknaden, ngt jag betvivlar, jag har själv endast testat DVD-spelaren för film på PS2an och den suger ngt så in i h*****e. Men visst som "extra" dvd funkar den väl.
Cuben är en konsoll som passar bäst om man har ungar hemma, det finns massor med barnspel till den, men som "vuxenkonsoll" är den i min mening inte ens i närheten av PS2 eller Xbox.
Chippa kan man väl göra, men man får vara beredd på att det går åt pipan med en trasig konsoll som följd, jag skulle köpt en färdigchippad från ngn av firmorna som gör detta.
Finns en mängd av dessa på nätet.
//Tobbe
 

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
abstruse skrev:
Det var länge sedan Xboxen såldes med de stora "feta" kontrollerna. De säljs sedan en tid tillbaks med den mindre varianten av spelkontroll.

de stora feta kontrollerna är ju de enda som vi med normal handstorlek kan använda ju. Som tur var så köpte jag min för länge sen, innan de började med miniatyrkontrollrar :)

fast i övrigt så rekommenderar jag också Xbox. Är nöjd med min, har varit det hela tiden. Jag har även en gammal Playstation , men när det var dags att uppgradera föll alltså valet på Xbox.
 

ThomasN

Guest
Josafan skrev:
Fördel: Bra grafik, enkelt att chippa, bra multimediamaskin, tyst, möjlighet att slänga in mer hdd

Det där med tyst kan du ju glömma... en Xbox låter mycket och illa!
 

HanneZ

Guest
Xboxen fungerar jävligt bra med alla runtomkring grejjer. Mplayer portas och läggs ut tillsammans med xbmp var o varannan dag samt massa trevligt funktionalitet. Xboxen är väl nyare också väl?
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top