Xbox vs. PS2

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Spelen är det enda viktiga och hur kul de är, iaf för mig.
X-box har inte mycket som intresserar mig så jag har aldrig brytt mig i den maskinen.

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
Knasigt.

Xbox har skönast kontroller.

PS2 har skönaste spelen. GTA San Andreas & GT4

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
XBOX!

GTA San Andreas kommer väl säkert till xbox? Vice City kom ju efter ett tag. Till xbox finns annars fin-fina racingsimulatorer som race driver 2, pgr 2, mogo gp.

Visst är PS2'an snyggare, men jag väljer hellre prestanda framför utseende när det gäller en sak som tv-spel. Kontrollerna är en smaksak, men som står nämnt tidigare går det att koppla ps2-kontroller till xbox (kostar givetvis en slant i adapterkostnad).

Vill man ha ut lite mer ur sin konsol, kanske spela upp film, då är xboxen bra. Spelar alla videoformat jag har testat, antingen från hårddisk, från skiva eller via nätverk. Chippad så kan man spela upp DVD utan att köpa dvd-kitet, får dock styra med handkontrollen istället för dvd-fjärrkontrollen.

Det stora pluset för mig är ändå att man kan lägga in spelen på hårddisken, ska man ta med sig xboxen ska man inte ha en kasse spel vid sidan om, bara in med spelen och filmen i boxen så är man redo för en videokväll hos nån som inte har xbox men kanske stor tv :) (Det blir kortare laddtid också givetvis)

Ka11e

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2003
Hoj
KTM Superduke
Jag sålde precis min PS2a till förmån för en XBOX..
Jag är kanon nöjd!
Xboxen spöar PS2an på precis alla punkter.
Men se till att chippa den så du får med media center m,m.

Smeddie

Gammal o äcklig
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Honda VT750DC
Jag har både PS2 och XBOX .. det finns INGET tvivel, XBOX är grymt mycket bättre. Något som ingen har nämnt hittills är möjligheten att spela online spel. Denna möjlighet finns på bägge men PS2'ans sätt att göra det känns som om någon har skissat upp konceptet på en servett medan XBOX LIVE fullkomligt rockar.

Om jag skulle berätta hur många speltimmar jag la ner på Project Gotham Racing 2 skulle jag antagligen bli inspärrad .. vad jag vet finns det inte ens till PS2'an.

Kan tillägga att sedan jag köpte XBOX'en har PS2 stått och samlat damm (i över ett år), enda anledningen till att den kommer slås på igen är GTA San Andreas.

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Josafan skrev:
Ps2:

Nackdel: Svår att chippa(för det skall det garanterat), sämre grafik än xbox

Ja, om man hade tänkt chippa själv och inte är grym på att löda så visst. Men nu är det inte speciellt dyrt att lämna in för att få detta gjort. Sämre grafik...ja.

Josafan skrev:
Xbox:

Fördel: tyst, möjlighet att slänga in mer hdd

De nya ps2:eek:rna är näst intill knäpptysta plus att det går att slänga in hårddisk om man nu vill det också...lite dyrt dock och det är ett minus.

Men köp den konsoll som har de spelen som tilltalar dig mest givetvis. :tummenupp

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Haha, jahapp här tvistar de lärde! :rolleyes: Men man kan ju inte neka till att sh.com är en gigantisk infocentral! :D

Hmm, det blev faktiskt inte lättare, angående GTA: San Andreas, jag har spelat tidigare varianter av GTA till PC(vet inte om det räcker som jämförelse) och jag tyckte spelidén var ganska fattig, den tilltalade iaf inte mig. Så det argumentet kan vi skippa, men däremot är jag väldigt såld på alla Gran Turismo spelen... gillar dom skarpt. Har tidigare varit såld på ett gött ps1-spel, wipeout, jävligt skön känsla.

Jag tror att jag måste dra ner till de lokala spelbutikerna för att kolla in titlar helt enkelt.

Fortfarande kluven :tomten :confused: :va

Josafan

Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Experiment 626 skrev:
Köp båda två :tummenupp

PS2 1290:- På Power, inklusive frakt

XBOX 1290:- På OnOff inklusive frakt

Allt enligt Pricerunner

XBOX Crystal 1290 på elgiganten, köper hellre där än på PåAv efter som dom verkar mest OFF, alltsomoftast. Helst av allt köper man nog på Game, men vi får se vem som kan kränga billigast.

Förresten, glömde säga det, jag är extremt fattig, två konsoller är inte på tal om. :huvet :fatta!

Mech

www.apan.se
Gick med
24 May 2004
Hoj
R
Ja, en poler har nyss införskaffat sig ett Xbox och det är såå grymt eftersom att han har 2000 neslir och sen emulatorer till resten... Grymt grymt...

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
abstruse skrev:
Kan man koppla upp PS2:an mot sin PC och direkt FTP:a upp mediafiler (musik och film) för att sedan höra/se dessa direkt på sin stereo/TV från spelkonsollen?

Eftersom att du skriver här så misstänker jag att du redan har en dator så varför skulle man vilja göra det ens?

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Josafan skrev:
men däremot är jag väldigt såld på alla Gran Turismo spelen... gillar dom skarpt. Har tidigare varit såld på ett gött ps1-spel, wipeout, jävligt skön känsla.

men om jag säger Grand turismo 3 då som kommer hyfsat snart

Josafan

Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
honkiie skrev:
Eftersom att du skriver här så misstänker jag att du redan har en dator så varför skulle man vilja göra det ens?

Hehe, kan tänka att du inte gillar tanken med att xbox:en egengtligen bygger på en dator. Har en polare som också är väldigt "old schoo", tv-spel är tv-spel. Dator är ngt annat.... :rolleyes:

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
eh

Jag har ingen men är påväg nu att köpa en av dom.
Valet är lätt för min del.
:tummenupp

Chippad Xbox med nätverk till pc´n och feting hårddisk innuti gör den ju överlägsen mot ps2. Kommer passa på att kasta ut dvd´n samtidigt då xboxen fyller den funktionen också.

Finns diverse trådar i data relaterat om xbox.
blandannat
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=60570

Det enda jag saknar på xboxen är inspelningsfunktion.
Skulle gärna vilja kunna spela in från tv´n direkt till xboxen.
Fast å andra sidan, när spelade man in nått från tv senast ?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
abstruse skrev:
Edit: Såg din länk och att det även går att koppla upp mot hårddisk. Det är relativt jämt skägg då, frånsett den grafiska biten. D.S.

Edit igen: Citerar från din länk: "Dessutom finns inget stöd för att använda hårddisken med PlayStation 2-spel", tolkar detta som att man vare sig kan köra spelen från hårddisk eller se på DVD-film från hårddisken (i konsolläge), då är den ju inte upp till par, gentemot Xboxen på detta område.
Dessutom är det Linux det handlar om. Vilket inte direkt är lika lättrattat som Microsofts produkter. Men för den som kan Linux och kan programmera så har det väldigt stora möjligheter. Som exempel kan det nämnas att det numera finns folk som experimenterar med Linux i mobiltelefoner och handdatorer, och sedan ett par år finns det även en satellitmottagare med inbyggt Linux och en 80Gb hårddisk.

Angående PS2s sämre grafik: Jo, PS2 är ju äldre än Xbox så det vore ju nästan konstigt om inte Xbox hade bättre grafik.
Men jag är en såndär konstig människa som inte prioriterar grafik över spelkänsla. Jag spelar hellre spel på mitt GBA SP än på min dator t.ex.

Men jag tror att PS2 bara har ett eller två år kvar på sin livslängd som konsoll. Till våren kommer ju nya bärbara PlayStationPortable (PSP) och lagom till julklappshandlandet om ett eller två år kan det nog komma en PS3.

Angående att någon tyckte att PS2 skulle låta mycket: Det har jag inte märkt. Möjligtvis om man råkar lägga i en skiva som ger obalans, då kan det brumma rätt friskt. Men annar har jag inte märkt något.

Experiment 626

Medlem i VADÅ MC?
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
R1
Mech skrev:
Ja, en poler har nyss införskaffat sig ett Xbox och det är såå grymt eftersom att han har 2000 neslir och sen emulatorer till resten... Grymt grymt...

Nesspel och dylikt kan man lika gärna ha på datorn. Köp en handkontroll till den så går det lika bra som på XBOX:en.

Josafan skrev:
Hehe, kan tänka att du inte gillar tanken med att xbox:en egengtligen bygger på en dator. Har en polare som också är väldigt "old schoo", tv-spel är tv-spel. Dator är ngt annat.... :rolleyes:

Vilka spel vill du ha? Om du ska ha RPG-spel så är XBOX i princip uteslutet med undantag av KOTOR. Om inte så är nog XBOX det bättre alternativet

Mech

www.apan.se
Gick med
24 May 2004
Hoj
R
Experiment 626 skrev:
Nesspel och dylikt kan man lika gärna ha på datorn. Köp en handkontroll till den så går det lika bra som på XBOX:en.

Absolut. Men om du ska till stugan eller fjällen eller var som helst så kan du ta med dig 18 konsoller på resan + Allt annat du vill... Och du slipper ta med dig dataskärm, data, etc

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln