Om någon vill ha info om Xenon lampor kan ni skicka ett PM så ska jag försöka besvara. Kör enduro och har undersökt det mesta inom Xenon väg.
Xenon är en otrolig uppfinning för den som vill att MYCKET ljus till LÅG effekt. En lampa drar ca 40 watt men ger ljus som motsvarar ca 150 W halogen. Detta är således inget att rekommendera för allmänt bruk, det är inte ens lagligt. Men det går att konvertera vilken mc som helst om man är lite kunnig. För att förstå Xenon krävs en liten förklaring tror jag:
Xenon lampan har ingen glödtråd som en vanlig halogen lampa utan två elektroder i varsin ände utav lampan. När lampan tänds, vid ca 25 kV, bildas en ljusbåge mellan dessa som ger en mycket kraftigt ljus och samma färg precis som ljusbågen på en svets. För att kunna leverera 25 kV till lampan krävs en ballast och en tändenhet. Till ballasten levereras 9-16 volt likström från ett batteri (växelström fungerar inte) som i sin tur skickar spänningen till tändaren, som i sin tur tänder lampan. På de nya lamporna, D1 sitter tändaren integrerad i lampan medans det på D2 är en separat tändare.
Problemet med Xenon är att man inte kan trixa som man vill med kablarna mellan ballast - tändare eftersom den dels är kraftigt skärmad/isolerad och avstämd dvs att kabeln inte får förlangas eller förkortas. På vissa typer av Xenon (tex med D1 lamporna) kan man ha en längre kabel mellan lampa & ballast medans man på D2 är fast till ca 0.5/0.6 meter. Att försöka sig på att skarva kabeln är nog ingen hit om man inte är väl förtrogen med att skarva högspänningsledningar
För att man ska få köra med Xenon på allmän väg likt nyabilar krävs det att mc:n är utrustad med automatisk avbländare/ljusreglerare, tror även man måste något som automatiskt spolar av glaset om det blir skitigt, inte riktigt säker på detta dock.
Ljuset på en Xenon utrustad bil är inte speciellt mycket kraftigare än en vanlig 60/55 H4 av bättre fabrikat eftersom det är kraftigt strypt, däremot gör den vita färgen att det upplevs kraftigare då det är mer likt dagsljus.
Själva sockeln är dessutom annorlunda på en Xenon lampa gentemot en H4/H7. Det finns dock övergångar som fixar detta.
En bra länk är
www.autolamps-online.com som förklarar mycket bra vad Xenon är, ger några hyffsade exempel samt även hr bra priser för den som orkar fixa lite själv. Jag har själv varit i kontakt med dem för 2 Xenon kit, 1 för hjälm och 1 för cykel så de har för mc bruk också.