Xenon kit till Ducati MOnster 900 ?

BramBilla

SDK #4643
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2010 Ducati SF
Tänkte skaffa ett xenon kit till monstret då det vanliga lyset är ganska svagt.

Vad gäller angående besiktning ?
Hur dyra är lamporna ?
Är installationen krånglig ? Behvös det nån modifiering på orginal Bosch Lampan.

/Tack
 

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
Du köper ett kitt som du bara pluggar in orginalsladdarna i adapters och vidare till nya lampan.

Lamporna är lite dyrare än vanliga, men inga jättepriser.

35 eller 55w? Vilket gradantal hade du tänkt dig?
 

BramBilla

SDK #4643
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2010 Ducati SF
Gradantal har jag inget koll på alls, vad är skillnaden ? styrka eller ? Vad brukar folk köra med för styrka ? Funkar de i besiktningen ?

/Tack
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Gradantal har jag inget koll på alls, vad är skillnaden ? styrka eller ? Vad brukar folk köra med för styrka ? Funkar de i besiktningen ?

/Tack

Det finns olika färgtemperatur, ju högre desto blåare/mer lila men i gengäld mindre ljusutbyte. 4300K eller 5200 är vad som är lämpligt om du är ute efter mycket ljus och inte styling.

Nej du kan inte besiktiga med xenon om det inte är originalmonterat.
 

BramBilla

SDK #4643
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2010 Ducati SF
Det finns olika färgtemperatur, ju högre desto blåare/mer lila men i gengäld mindre ljusutbyte. 4300K eller 5200 är vad som är lämpligt om du är ute efter mycket ljus och inte styling.

Nej du kan inte besiktiga med xenon om det inte är originalmonterat.

Nästa fråga, Passar en vanlig H lampa i Xenon insatsen eller måsta jag byta o riva allt inför en besiktning?

/Tack
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Talar du i princip nu, eller "vet" du?

Brukar jag fritt svamla ur nattmössan?

Om man håller sig till vad lagen och tillämpliga förordningar säger och inte satsar på möjligheten att besiktningsmannen är snäll och släpper igenom det så är det kört.

På helfordonsgodkända fordon är det kronkört där får du inte ändra något i utförandet. Nu är TS moppe en 96a dvs ingen helfordonstönteri så går det teoretiskt, dock är kravet att man har aktiv nivåreglering på ljuset och det finns inte till några MC.

Slutsats: Skaffa nivåreglering på ljuset eller lägg 20min per år för att byta glödlampa när du kör till SBP

Nästa fråga, Passar en vanlig H lampa i Xenon insatsen eller måsta jag byta o riva allt inför en besiktning?

/Tack

Nej en insats för D2/D1 lampor tar inte emot H glödisar. Men jag förutsatte att du stoppar i ett xenonkit i original insats för så gör de flesta andra. Visst en insats från början anpassad för Xenon ger lite bättre ljus men är knappast värt pengarna. Slå till på ett vanligt kinaimport xenonkit för tusingen och stoppa i din befintliga insats.
 
Last edited:

hean74

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda VFR 800 2009, Kawasaki zx9r -98 Gpx 600 -90 *Såld*
Jag har beställt och monterat xenonlampor på min hoj.
har inte besiktigat den sen montage så ska bli spännande att se vad dom säger. :tungan

Beställde härifrån och det var smidigt och lätt:

http://www.vvme.com/

Eftersom jag har H4 lampa i min så beställde jag HID Conversion Kits - Bi-Xenon Model (Dual Beam Xenon). Har man H7 ska man beställa HID Conversion Kits - Single Beam Model. Gav ca 650 kr för ett kit (Singel Beam är billigare) med frakt och allt och det tog 3 arbetsdagar att få hem det.
Tog nog ca 3 h att få dit det men det var inte svårt alls. Inget klippande i kablar eller nått sånt behövs. Det enda struliga var att hitta en bra plats för ballasten. Finns jue inte så gott om plats innanför toppkåpan :gnissla
 

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
xenon

Jag har beställt och monterat xenonlampor på min hoj.
har inte besiktigat den sen montage så ska bli spännande att se vad dom säger. :tungan

Beställde härifrån och det var smidigt och lätt:

http://www.vvme.com/

Eftersom jag har H4 lampa i min så beställde jag HID Conversion Kits - Bi-Xenon Model (Dual Beam Xenon). Har man H7 ska man beställa HID Conversion Kits - Single Beam Model. Gav ca 650 kr för ett kit (Singel Beam är billigare) med frakt och allt och det tog 3 arbetsdagar att få hem det.
Tog nog ca 3 h att få dit det men det var inte svårt alls. Inget klippande i kablar eller nått sånt behövs. Det enda struliga var att hitta en bra plats för ballasten. Finns jue inte så gott om plats innanför toppkåpan :gnissla

Hej,läste din spalt.Hur blev resultatet?:va har själv s.k. projektorstrålkastare på min Bandit m HB3 o HB4-lampor som ger dåligt sken .Har monterat HIR-lampor inköpta från USA vilket är bättre,men xenon är förmodligen avsevärt bättre!!!

:tuttar holm44:tuttar
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Har monterat xenon till halvljuset på en FZR med projektorstrålkastare och skillnaden blev enorm. Orginal var det kass halvljus nu märker man inte att man slår på helljuset som fortfarande är halogen. Xenonet är så starkt att det tar ut helljuset. Cykeln har körts en hel säsong och ingen har stoppad oss och klagat än.
Vid besiktningen så är det bara att byta tillbaka till halogenlampan. Lika enkelt som ett vanligt lampbyte.
 

hean74

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda VFR 800 2009, Kawasaki zx9r -98 Gpx 600 -90 *Såld*
Hej,läste din spalt.Hur blev resultatet?:va har själv s.k. projektorstrålkastare på min Bandit m HB3 o HB4-lampor som ger dåligt sken .Har monterat HIR-lampor inköpta från USA vilket är bättre,men xenon är förmodligen avsevärt bättre!!!

:tuttar holm44:tuttar

Är inte så himla bra på skillnaderna men om man jämför med halogenlamporna jag hade innan var det en klar skillnad. Allra mest i kontrast på saker och ting.
Sen är det ingen nackdel att dom vita vägmarkeringarna och skyltar lyser upp mycket bättre. Jag är helnöjd. Sen gör det jue inget att det ser mycket fräckare ut med lite blålila ton på ljuset heller :tummenupp
 
Last edited:

NenneR1

Skynda Långsamt .
Gick med
21 Oct 2007
Ort
Göteborg/ Hisings Backa
Hoj
2007, Yamaha, R1.
Hej .

Lite Tipps :

Varför köpa utomlands när man kan köpa jätte billiga här i Sverige som är anpassade till MC som tex små ballaster som inte tar stor plats när man monterar det på en MC.
Xenonkungen i Kungsbacka är ett bra företag som jag beställt av till både mina bilar och MC.
http://www.xenonkungen.se/webbutiken.html
Det finns redan en speciell sats för MC med liten smal ballast .
Och när det gäller styrkan så är det nog 6000K som dom flesta väljer när det gäller bilar och motorcyklar lyser lite vit blåaktigt som på BMW Och Mercedes. 8000K är lite för show fräckt syns som en blå diod men blir också fint på hos vissa men är lite sämre när det gäller hur långt ut den lyser .

Ex.
4500K (3200lm, original krämvit)
6000K (2600lm, helvit med stick av blått)
8000K (2300lm, ljusblå)

Jag skrev detta även i en annan tråd .

Ha det Bra .

MVH / Nenne R1 GBG
__________________
 
Last edited:

hean74

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda VFR 800 2009, Kawasaki zx9r -98 Gpx 600 -90 *Såld*
Hej .

Lite Tipps :

Varför köpa utomlands när man kan köpa jätte billiga här i Sverige som är anpassade till MC som tex små ballaster som inte tar stor plats när man monterar det på en MC.
Xenonkungen i Kungsbacka är ett bra företag som jag beställt av till både mina bilar och MC.
http://www.xenonkungen.se/webbutiken.html
Det finns redan en speciell sats för MC med liten smal ballast .
Och när det gäller styrkan så är det nog 6000K som dom flesta väljer när det gäller bilar och motorcyklar lyser lite vit blåaktigt som på BMW Och Mercedes. 8000K är lite för show fräckt syns som en blå diod men blir också fint på hos vissa men är lite sämre när det gäller hur långt ut den lyser .

Ex.
4500K (3200lm, original krämvit)
6000K (2600lm, helvit med stick av blått)
8000K (2300lm, ljusblå)

Jag skrev detta även i en annan tråd .

Ha det Bra .

MVH / Nenne R1 GBG
__________________

Anledningen till att jag beställde via nätet var att dom var mer än hälften så billiga....
Leveranstiderna är nästan det samma som inom landet så där har inte dom svenska handlarna nått att komma med.
Servicen jag har fått från dom jag beställde av har vatt kanon så varför inte.....
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top