Xenon ktm 125 exc

sundell99

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2010
Hoj
Ktm exc
Har bytt till mig ett starkare system på min Ktm 125 exc -07 då original slutade fungera.
Köpte ett 120W vilket då betydde att jag också fick batteri och möjlighet till mycket bättre lys.

Nu har jag blivit sugen på xenon. Funkar ett sådant i den gamla reflektorn eller blir det alldeles för varmt? Läst att de inte blir så varma.

Det blir ju likström ur batteriet men måste jag ha en fullvågsriktare?
Sen vad skulle jag behöva utöver det, vet ni några bra kit?

Hade inte tänkt att lysa upp trådtopparna men bara det är starkare än det riktigt dåliga original.:tummenupp

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Helvågslikriktning rekommenderas starkt - det är möjligt att du har 120W på maxvarv, men på lågvarv eller tomgång får du bara ut en bråkdel av det. Med halvvågslikriktning får man bara ut hälften av vad generatorn kan ge, så inget vidare...

Vanliga xenonlampor är på 35W, och dom är bättre än vanliga glöd/halogenlampor på att omvandla el till ljus. Därmed ger den mindre värme i strålkastaren än en 35W standardlampa - och svagare än så har du väl inte original? Däremot behöver du nått med rätt sockeltyp för att passa i din gamla reflektor...

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Vilket 120w system köpte du. En del är fullvågslikriktade från början andra inte nämligen...

Reflektorn klarar absolut Xenon fast det ger väldigt lite i ljusutbyte att åka med Xenon i den sunkiga originalreflektorn

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Detta sitter i nu: http://www.karlstrommotor.se/sv/art...reg-kit-ktm-exc-2--takt-120w-02-07-125200--11

Detdär att den skulle bli svagare på lågt varv förstår jag inte, batteriet borde väl ge en jämn ström så länge det inte börjar bli dåligt?....

På sätt och vis rätt, batteriet ger ström så länge det finns kräm kvar.

På Yamaha WRf exempelvis har man en växelströmskrets till lyset och en likriktad del till batteriladdning. likströmskretsen är dock så svag att man tömmer batteriet om man kopplar in xenon på batteriet.
Xenon kräver likström så man kan inte driva den på original-ljus-kretsen om man inte likriktar den. Dock är det enklare att köpa fullvågslikriktare och löda om statorn i generatorn så man får likström i hela systemet än att likrikta original ljus-krets. Då klarar systemet dubbla xenon.

Exakt hur det funkar på ktm vet jag ej men om framljuset redan nu kopplat via batteriet och med likström borde du kunna diva en xenonlampa på 35w.

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Detta sitter i nu: http://www.karlstrommotor.se/sv/art...reg-kit-ktm-exc-2--takt-120w-02-07-125200--11

Detdär att den skulle bli svagare på lågt varv förstår jag inte, batteriet borde väl ge en jämn ström så länge det inte börjar bli dåligt?
Helvågsriktare sätts väl mellan batteri och ljus, eller?

Sitter en 35W boll glödlampa i nu, hur stark xenon lampa skulle man våga sätta i?

Det där kittet är fullvgslikriktat och kör all kräm genom batteriet. Du vågar hänga i vilken Xenon du vill...

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Hur många xenon W tål reflektorn tror ni?

MEd tanke på att xenon utvecklar mycket mindre värme än en vanlig glödlampa så tål reflektorn även de xenon med mer än 35w. Fast att montera en sådan är bara bullshit då reflektorn suger och u får ändå inte ut mer ljus på vägen. Köp hjälmlampa eller skaffa bättre reflektor fram istället.....

sundell99

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2010
Hoj
Ktm exc
Hittade en guide där en kille hade satt i 2 spottar i avlopps rör och satt på hjälmen, men nu hittar jag den såklart inte! Vet ni var jag finner den? Enkelsida jag kom in på, ingen hemsida med massa grejer

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Hittade en guide där en kille hade satt i 2 spottar i avlopps rör och satt på hjälmen, men nu hittar jag den såklart inte! Vet ni var jag finner den? Enkelsida jag kom in på, ingen hemsida med massa grejer

Det är säkert www.soe.se kolla in deras ljustråd så kan du lära dig allt om vad som behövs för nattåka i skogen...

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...