Xenon på MC

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Och, varför pratar alla bara om hur mycket mer man som förare skulle se?

MINST (om inte mer) lika viktigt är det väll hur mycket mer bilisterna kommer att se en? I alla fall tycker jag det är en avgörande faktor.
Xenon är ju fete irriterande på bilar, så då borde det ju vara minst i alla fall irriterande på en MC. :)
 

Hardcore

Kan nån se till att det blir vår nu?
Gick med
22 Apr 2003
Ort
165 Jag å Ken
Hoj
R1a som alla andra
Kolla in Biltemas nya katalog. 3500:- pix för en sats. Sen såg jag en sats i en Tysk stylingtidning också som hade konverteringssatser för ca 180Euro. Till H1, H7 och H4. H4 fanns med både hel och halvljus. Flera olika ljusgrader fanns att välja också. 4000-6000 eller 10000 kalvin grader (tror jag det heter)

Skönt att teknologin har blivit lite billigare! :banana
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
PutteLiten skrev:
Xenon är ju fete irriterande på bilar, så då borde det ju vara minst i alla fall irriterande på en MC. :)


Nä, inte längre.
De första ljusen som kom på BMW till exempel är jävligt irriterande, men inte dagens.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
JOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO. :mad: Xenonlampor :whip

Jag har glasögon/brytningsfel och är lite extra ljuskänslig och jag MÅSTE alltid blända av när jag får Xenon skitbil bakom mig, och jag nämnde inte BMW, alla är lika skitjobbiga.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Xenon är att föredra framför projektorlysen, då ett projektorlyse samlar ljuset i en liten (men koncentrerad) fläck.
Om man då kör i ett gupp så flyttas en koncentrerad stråle ljus rätt i ögonen på mötande trafik.

Xenonkonverterade strålkastare behåller samma utspridda ljusbild som förut, men med betydligt mer ljus över hela den ytan.(sen finns det ju Xenonprojektorlysen också, men dom lämmnar jag utanför den här gången)

Jag vill oftast ha en bred ljusbild, för att se vilt vid sidan av vägen, istället för en kägla rakt fram. (men det är ju jag det)
 

Fox 2

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
kx 125 -04
John skrev:
Lite svårt med tanke på lagen om automatisk nivåjustering.
Motorn till den skulle få fnatt efter ett par dagars stuntande... :squid:

Jag tror INTE att det går sönder av lite stuntande. Det är ju många enduroåkare som sätter det på hojen och hjälmen.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Busafreak skrev:
Begreppet dök bl a upp i miten av femtiotalet och då på (svenska) lastbilar. SCANIA var först med riktig avgasdriven turbo och VOLVO kontrade med ett fronturtag som sades skulle ge extra hästar p g a fartvinden. Anordningen kom snabbt att kallas "luffarturbo". På den tiden hade även de allra största lastbilarna effekter runt 100-175 häst (d vs mindre än min båge), mot omkring 500 i dagens största bilar.

Om luffarturbon egentligen hade någon betydelse är väl tveksamt. Flera nya sporthojar kör ju annars med den lösningen ZX10 m fl. men då handlar det ju om helt andra farter (tryck).

Tror jag vet allt.....


Jag trodde det kom från sextiotalet, när vissa vände på cylindern på sina BSA & Triumph ( stånka ) så förgasaren pekade framåt :hihi
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Som nämdes tidigare, det viktigaste är inte vad du ser sjölv, utan vilka som ser dig.
Kan inte annat än rekommendera Xenon efter ~800mils körning med en "fule-xenon-konverterad" TRX. Ljusbilden är i ärlighetens namn inget man vill visa SBP, men det är MYCKET ljus. Ett tips är att skaffa dubbla xenon, alt att köra med Halogen som helljus. Xenonlampan tar en liten stund på sig att starta ~1sek om lampan är "kall".

//Peter
 

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Lilla Edet
Hoj
Katana -82
PutteLiten skrev:
Finns det några rikser med att man förstör orginalhusen med dessa Xenon lampor?
Brända reflectorer mm. ??
Brända reflektorer kommer väl som en följd av värmeutvecklingen ifrån en vanlig lampa, xenonlampor har vanligtvis effekten 35W, varav väldigt mycket blir ljus istället för värme som i en glödtrådslampa.
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
det finns ombyggnadssatser med allt som behövs, satsen är till bil dvs 2 lampor....
pris 4000 spänn, & dom är mycket bättre än biltemas grejer, det är testat..
perfekt om man vill ha bättre helljus...
finns på PWR motorsport i falun...
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top