Xenonbelysning

Det är egentligen märkligt att som på min gamla bandit släppa ut en hoj på marknaden med ett så fruktansvärt dåligt lyse. Som tur är så har vi inte så mycket mörker på sommaren här uppe,men dom gånger jag kört i södra Sverige så har jag upptäckt hur dåligt lyset är. Det känns fan inte roligt att knappt se nåt!
 
Någon som provat H4 xenon med prismaglas?

Africa Twin med dubbla hederliga gamla runda 5 3/4 insatser (Original Stanley) parade med bi-xenonsatser från Xenonkungen.
Fantastiskt halvljus, som inte bländade mötande, men värdelöst helljus.
Absolut värdelös; spretig ljusbild, ströljus, stickljus - allt som man inte vill ha.
Försökte lösa acceptabelt helljus genom att gå tillbaka till H4-halogen på ena pottan, men det blev bara så där.

Stannade vid att ha bi-xenon i bägge huvudstrålkastarna för ett oslagbart halvljus och hänga på xenonkonverterade extraljus att ta hand om helljuset. Sanslöst mycket ljus, men inte som jag tänkte det från början. Strö- och stickljus från bi-xenon på helljus var fortfarande besvärande vid körning i regn, dis och snöfall, men jag ansåg att jag behövde det flammiga ljuset från bi-xenon för att stötta upp under tiden det tog för extraljusen att tända upp.

Annan nackdel med xenonkonvertering: Den lägre värmeutvecklingen skapar mer ispansar på nedre delen av glaset:

20.JPG

Foto: Baard


...men det är kanske inte är ett så allmänt förekommande problem. :3freak
 

Bifogat

  • 20.JPG
    20.JPG
    82.9 KB · Visningar: 68
Jag skulle rekommendera att börja med att koppla ljusen mha av relä samt bättre lampor. Använd dom gamla kablarna för styrning och riktiga kablar till relä/lampor, enkelt och stor skillnad i ljus.

Det är ett tips som är tillämpligt på väldigt många bilar och motorcyklar. Originalkablaget är i många fall så klent att spänningsfallet gör att man förlorar massor av ljus (Med den lilla vinsten att lamporna håller mycket längre)

Dock är det idé att försöka mäta upp innan så att man faktiskt har spänningsfall. Min VFR tror jag inte det skulle ge så mycket på att dra om kablaget. Jag har rätt hög spänning till lamporna på den. vilket visar sig i att lamporna lyser väldigt vitt och livslängden blir ganska kort trots att VFR:en inte direkt kan sägas vara en hoj som vibrerar mycket.

Om man startar motorn och mäter spänningen direkt på batterianslutningarna så ska man ha lite drygt 14 volt där. (typiskt 14,2-14,4) Om man sedan mäter vid lampanslutningarna och bara har förlorat någon tiondels vilt så tjänar man väldigt lite på att dra om kablaget men om man har förlorat i storleksordningen 1 volt så är det en mycket god idé att dra nya kablar. Och det vanligaste är att man har rätt stort spänningsfall.
 
När spänningsfallet ska mätas vid lamporna så får man dock inte glömma bort att spänningen ska mätas under belastning (lamporna tända).
 
Nu funderar jag på att göra det samma på min DR. Mycket pgr av att bli sedd som en motorcyklist. Änsålänge så finns det ju inte så många mopeder med xenon.
Bekymret tror jag dock blir fokalen (ljusbågens placering) då jag har H4 i min DR, dvs samma ljusbåge ska ta hand både halv/helljus. Vill inte ha en spretig diffus ljusbild.
Någon som provat H4 xenon med prismaglas?

Jag har provat megatiger h4 hid kittet från xenonkungen.
Resultatet var katastrofdåligt. Visst det lyser bättre men ljusbilden blev helt fel.
Och kvaliten på grejerna var usel. Ballasten gav upp efter 2 veckor. Men och andra sidan så kostade det bara 350kr.
 
När jag gjorde ljustestet vi hade i nummer 2 mätte jag upp ett spänningsfall vid lampan (tänd) på 0,1-0,2 volt.

Angående ljusbild så föll den sönder eller vad man ska kalla det med både HID och LED. Dock verkar spilljuset, alltså det som läcker ut utanför den normala ljusbilden, inte vara så mycket att det bländar mötande till vansinne utan mest så att de verkligen upptäcker en. Detta varierar ju dock mycket med vilket typ av lykta/reflektor man har.

Nu ska jag få hem cyclops nya LED på 3800 lumen (förra 3600) och ett något varmare ljus (5500 K mot 6000 K). Den ska bli kul att testa i labbet och verkligheten. Enligt dem själva så är dessutom bakstycket lite nättare vilket är positivt om man är lite trångbodd.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top