XJ Tråden

Scrub

Guest
För oss som kör XJ 600 & 900.
Kan väl vara kul att utbyta lite erfarenheter mm.
 

Scrub

Guest
Finns det någon som kan förklara vad detta är:
Till vänster om kamkedje sträckaren sitter ett runt ca 10cm långt föremål.
Det har 2 kabelanslutningar, 1 slanganslutning och en röranslutning.
Slangen kommer från ena förgasaren, Röret gåt in i toppen vid cyl. nr 4.

Vad gör denna sak? Vad är denna sak?

Anledningen till min fråga är att jag upptäckte att den ena kabeln hade lossnat från sin kabelsko.
Fixade detta och nu går hojen skitdåligt på låga varv...
 

T-Fork

Medlem
Gick med
20 May 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CRF450 2004
Lyckades få tag på haynes service manualen i pdf-format. Skicka ett pm med din mailadress så kan jag skicka den.

Tänkte höra ifall din XJ också vibrerar som fasen vid ~4500rpm?

Sen så såg jag din signatur att du letar efter instrument från en naken XJ. Har du plockat av kåpan på din än? Vill gärna ha bilder hur stort instrumenthuset är.
 

Scrub

Guest
Sweet!
Du har PM

Instrumenthuset är ca 12-15 cm djupt!
Det ser helt enkelt förjävligt ut.
 

T-Fork

Medlem
Gick med
20 May 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CRF450 2004
Det var inte så farligt djupt, inga bilder på instrumenthuset då? =)
Tänkte ev se om det inte går att fixa till något i plåt som täcker själva huset, har lite idéer i huvudet men det får vänta tills jag köpt nya lampor.
 

Scrub

Guest
Inga bilder dessvärre (har satt på kåpan i väntan på att hitta annat lyse o mätare)

Hade mätarhuset varit lite mindre så hade man säkerligen kunnat gömma det lite snyggt med "ducati kåpa" om man hade satt dit ett runt lyse.
 
Last edited:

caz

Popcornansvarig
Gick med
20 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
XJ Diversion 600 - Letar efter en R6 från ~ 03
Lyckades få tag på haynes service manualen i pdf-format. Skicka ett pm med din mailadress så kan jag skicka den.

Tänkte höra ifall din XJ också vibrerar som fasen vid ~4500rpm?

Sen så såg jag din signatur att du letar efter instrument från en naken XJ. Har du plockat av kåpan på din än? Vill gärna ha bilder hur stort instrumenthuset är.


Min vibrerar vid ca 4500 rpm... kan inte så mkt, men jag överlever... får varva lite mer bara.. :)
 

T-Fork

Medlem
Gick med
20 May 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CRF450 2004
Iof läst att vibrationerna är rätt vanliga på dessa hojar. Lite irriterad att dom kommer vid just dom varvtalen. 8-9000 hade varit bättre. ;) Nä men seriöst så ser man nada i backspeglarna när det vibrerar sådär.

Peter: Tror inte du lyckas gömma huset bakom den där kåpan. Men det kanske inte är planen heller?

Edit: nope sitter dikt emot. http://www.bikepics.com/pictures/671472/ men det kanske du redan visste och ska köra med cykeldator.
 
Last edited:

T-Fork

Medlem
Gick med
20 May 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CRF450 2004
Dom såg helt ok ut måste jag säga... redan puttat upp budget för hojen många tusen redan. ;) Får se hur mkt pengar som genereras innan skolan drar igång igen.
Avgas (helsystem) 5-6000.-
Luftfilter 600.-
lyse säg 1500.-
hugger 200.-
om man inte kommer på något vettigt så måste man köpa mätare, ytterligare pengar.


http://www.ixil.com/
Dom har till diversion, tycker xtrem short är rätt ok.
Vad har du för avgassystem? 4-1 eller 4-2?
 
Last edited:

T-Fork

Medlem
Gick med
20 May 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CRF450 2004
Bah, frågade dom på motospeed angående deras V&H ss2r.
Tydligen så finns det bara till 92-95 årsmod. =/
 

T-Fork

Medlem
Gick med
20 May 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CRF450 2004
Har en -96:a, du själv då?
Började fundera över min ekonomi idag. Har lite problem med växellådan då den kan va lite dryg att få i växlar med och klonkar rätt bra.
Ska kolla med en kompis arbetskamrat ifall han är sugen på att riva lite i min låda eller så lägger jag pengarna på ett sånt här.
Egentligen enbart ute efter grenrör och sedan skaffa ett Ixil xtrem short.
 
Last edited:

Scrub

Guest
Min är en gammal 92:a.
Min klonkar oxå rätt mycket + dags för ventiljustering...
Tror jag river motorn i vinter och byter alla lager mm.
Har ju den turen att jag kan köpa vissa lager och delar med jobbets rabbatt.
Så då blir det inte så dyrt.

Det systemet såg ju helt ok ut!
 

T-Fork

Medlem
Gick med
20 May 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CRF450 2004
Min är en gammal 92:a.
Min klonkar oxå rätt mycket + dags för ventiljustering...
Tror jag river motorn i vinter och byter alla lager mm.
Har ju den turen att jag kan köpa vissa lager och delar med jobbets rabbatt.
Så då blir det inte så dyrt.

Det systemet såg ju helt ok ut!

Låter nice hoppas du får bukt med problemen. Var in på en sida igår där man kunde köpa reservdelar till XJ:n. Wemoto följ sedan länkarna längre ned på sidan.
Har tyvärr inte tillgång till garage annars skulle det varit skoj och försöka sig på.
 

T-Fork

Medlem
Gick med
20 May 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CRF450 2004
Mailade och frågade om avgassystemet som länkade till på ebay.
Detta är svaret:
"hi henrik this is a system we have made for us it is unbranded, you can fit this to your bike with no modifications to the carbs, this will pass any test in the UK, please note it has no EU approval markings on it."

Innebär detta att den går igenom på besiktningen?
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top