Xj400 Elproblem

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Hej. Jag har donat med en Xj 400 82 länge nog nu. När jag ska starta den så är startmotorn seg som fan och går Knappt runt. När jag mäter över batteriet så står det innan startförsök på 13,2 och
Vid start så droppar det till 6 nånting. Alltså jävligt mycket. Jag har för mig att det betyder att det blir något sorts jordfel någonstans så jag har testat med att plocka ut säkringar. Alla är plockade förutom startsäkring, så jag tänker att någonstans kanske runt solonoiden är nått dåligt. Rätta mig gärna om jag har fel. Men var och hur fan ska jag mäta?
Batteriet köptes i höstas och har underhållsladdat hela vintern så det är fräsch och fint. Jag har även testat andra batteriet med samma resultat.

mvh Eken

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Använd ett löskopplat bilbatteri som extra starthjälp. Vad får du då för polspänning över startmotorn ? Kortslutna lindningar är inte helt ovanligt.

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Det går ju bara en kabel in i start motorn.mäter jag på den och typ minuspolen på batteriet då eller?

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Använd ett löskopplat bilbatteri som extra starthjälp. Vad får du då för polspänning över startmotorn ? Kortslutna lindningar är inte helt ovanligt.
Jag har inga direkta problem att starta den. Den är trött och vill inte starta utan gas och jag tror det är för att den får för lite kräm. Förgasarna är rengjorda o ventilerna ställda etc.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Byt kablar från batteri till solenoiden och vidare till startmotorn samt minuskabel till motor och ram.
Det är ett litet jobb men ger så många fördelar.
Bättre lyse, bättre fart på startmotor och bättre laddning.
Skyllermarks 16mm2 kablar som man köper hos båttillbehörsfirmor är bland de bättre. På en del ställen kan man få dem färdiga med kabelskor, annar får du klämma själv, inte så svårt med ett skruvstycke och lite fantasi.
Budgetvarianten är att slakta ett par lagom grova startkablar.

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Är det inte bättre att veta?
Jo det stämmer. Spänningen mellan +pol på batteriet och startmotorn är 13 volt med tändningen av o 12,7 med tändning på. Vid startförsök droppar det mycket. Vad jag glömde nämna är att den ibland inte reagerar på när man trycker på startknappen.

essge

Medlem
Gick med
20 Mar 2010
Hoj
2021 BMW K1600GT, 1985-Yamaha XT350
Prova med ett annat batteri. Symptomen tyder på att det som sitter i är trasigt, trots att det var nytt i höstas.

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Prova med ett annat batteri. Symptomen tyder på att det som sitter i är trasigt, trots att det var nytt i höstas.
Det är många som ofta kommer dit i sånna här trådar. Det är märkligt hur mycket batterier där ute som bara går sönder när fast dom inte används^^

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
1. prova med ett batteri som du vet är helt ok.
2. Mät så du inte har kortis till jord någonstans i kablage och solenoid
3. Mät lindningarna i startmotorn.

det finns inga genvägar. Bara att börja.

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
1. prova med ett batteri som du vet är helt ok.
2. Mät så du inte har kortis till jord någonstans i kablage och solenoid
3. Mät lindningarna i startmotorn.

det finns inga genvägar. Bara att börja.
Men det är ju exakt vad denna tråden är om.
1: Jag har som jag skriver i trådstarten testat med andra batterier och även detta batteriet när det var helt nytt och
Laddat enligt konstens alla regler för ett nyköpt batteri.
2: Jag frågar ju var jag ska mäta eftersom jag inte vet.
3: Jag vet inte hur jag gör det om det inte är vad jag gjorde längre upp i tråden. Om inte upplys mig gärna om du vill. Eftersom jag tydligt frågar efter hjälp.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
vad har du för spänning på batteriet efter startförsök? Eller efter att du slagit på lyset och låtit det stå en stund? Har själv varit med om att batteriet blivit dåligt snabbt (under ett år).

Testa annars att kolla alla kontaktstycken och gör rent i båda ändar av kabeln. Även polerna på batteriet kan behöva göras rent/ta bort oxid. Hjälper det inte kan det även vara läge att ta isär startmotorn. Kolen kan vara slitna, och eller kontaktytorna på rotorn. Kan även vara smuts/koldamm som ger dålig kontakt. Glöm inte att du även har kopplingar i startmotorrelät som kan vara oxiderade.

När du mäter spänning så mäter du över batteriets bägge poler. Du kan även mäta mellan batteriets minuspol och startmotorns pluspol (där du ansluter kabeln från batteriet) för att se om du har spänningsfall över pluskabeln.

essge

Medlem
Gick med
20 Mar 2010
Hoj
2021 BMW K1600GT, 1985-Yamaha XT350
Kanske är dålig jordkontakt. Prova att sätta en grov kabel mellan minuspolen på batteriet och någon lättillgänglig skruv på motorn.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Men det är ju exakt vad denna tråden är om.
1: Jag har som jag skriver i trådstarten testat med andra batterier och även detta batteriet när det var helt nytt och
Laddat enligt konstens alla regler för ett nyköpt batteri.
2: Jag frågar ju var jag ska mäta eftersom jag inte vet.
3: Jag vet inte hur jag gör det om det inte är vad jag gjorde längre upp i tråden. Om inte upplys mig gärna om du vill. Eftersom jag tydligt frågar efter hjälp.
1. Tidigare skrev du att testat med annat batteri, nu skriver du att du testat andra batterier. Då kan vi utesluta det Givet att du är 100 på att något av batterierna är i bra skick.
2. Mät motstånded mellan pluskabeln till startmotorn och jord.
3. http://www.xs400.com/threads/1982-xs400j-maxim-wiring-diagram.13169/
här är någon med samma fel. Ska försöka hitta kopplingsschema och vilka värden du ska ha på startmotorn.

de som råder dig att kolla jordkabel och leta efter dålig kontakt har fel. Batterispänningen hade inte droppat så mycket om det varit dålig kontakt eller dålig jord. Tvärtom. Felet ligger i batteri(uteslutet med de uppgifterna du lämnat), startmotor, kortslutning eller att motorn i sig går trögt(Osannolikt).

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Hittar ingen info om mätvärden. Om mätningen enligt punkt 2 är ok så ligger felet högst sannolikt i startmotorn.

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Jag har inte hunnit göra någon vettig kontroll än, men det som drog mina ögon till sig ändå var det som i manualen kallas för ”starter circuit cut off relay” eller nått liknande, jag vet inte vad det kallas på svenska. Det klickade lite märkligt när jag höll att att dona och när jag mätte motståndet i det så fick jag konstiga värden. Dom hoppade liksom fram o tillbaks. Det verkade lite märkligt, men jag behöver göra en ordentlig checka på resten också för att kunna säga nått:eek:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Har du provat att ansluta direkt till startmotorn från ett batteri?
Två lösa kablar, och bara dutta direkt mot startmotorn, då får du ett kvitto på dess lindningar utan att behöva mäta.

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Okej, det tog sin tid men här kommer en uppdatering och förmodligen en lösning. Jag hade en solonoid liggande. Provade att byta befintlig mot den och nu uppför sig startsystemet helt annorlunda. Som en annan hoj faktiskt. Tidigare har den varit väldigt trög i startmotorn och liksom "skrikit" lite när man startar den. Nu är den rapp och fin och eldippen jag fick på multimetern tidigare vid start är borta. Innan allt det köpte jag ett nytt batteri och provade med det. Ingen skillnad. Allvarligt talat så vet jag inte hur många gånger jag har fått höra att det är att kass batteri som det faktiskt har varit det. Aldrig tror jag. Men men, nu verkar det vara löst med en ny solonoid:)

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC