Xj600 s Diversion -92 ingen gnista

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag skulle behöva få en sak bekräftad. På en Xj600, sidostödskontakten, dödaren och kontakten vid kopplingen bryter endast startmotorns funktion och har inget med tändningen att göra va? Jag har lusläst manualen men det är så luddigt skrivet. Jag köpte en Xj utan CDI där CDI:n var defekt och inte följde med så jag har köpt en beg. på blocket men får ingen gnista i maskinen. Jag har kollat tändstift, kablar, tändspolar, alla kontakterna jag nämnde ovan samt statorns s.k "pick up coil" och allt är inom spec. Jag kan inte testa CDI:n men får känslan att puls går in där men inget kommer ut. Känns trist att behöva köpa en CDI-jävel till utan att vara 100 på att det är problemet.
Och gärna om nån har nåt tips om hur man kollar om man har puls ut ur statorn utan oscillioskop.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Omöjligt att säga utan elschema men sidostödet brukar bryta tändnng.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Här är elschemat.Screenshot 2024-09-06 at 01-08-46 yamaha xj600s service.pdf - Yamaha_XJ600S_1992_Service_Manua...pngScreenshot 2024-09-06 at 01-09-55 yamaha xj600s service.pdf - Yamaha_XJ600S_1992_Service_Manua...png
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Tänds lamporna då du slår på tändningen? Kollat säkring "14" så att du verkligen har spänning ut till CDI?
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Ja, alla lampor tänds, motorn går runt, säkring ignition har spänning in och ut till CDI, jag har tillocmed bytt säkring just in case. Jag har även provat att koppla loss kontakterna till sidostöd, dödare och koppling och kortsluta dessa men fortfarande ingen gnista. Neutralkontakten fungerar. Tändspolarna har korrekt ohm-värden. Pick-up coilen har korrekt värde. Det enda jag inte kan testa är om det kommer en puls från pick-up coilen samt CDI:n då. Men det lutar åt att CDI;n, som jag köpte beg. på Ebay är kass. Tyvärr måste man tydligen ha specialutrustning för att kunna mäta upp dessa.

Jag kollade en video på youtube där en kille hade ett liknande problem och där var problemet att man satt dit ett eftermarknads-tändningslås och detta hade ingen inbyggd resistor på en kabel. Mitt tändningslås är dock ett Yamaha original så jag borde knappast ha detta problemet.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ta isär reglaget till höger och kolla så den röda dödarknappen fungerar som den ska...
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Om man slår på dödaren så går det inte att köra startmotorn så den verkar fungera. Jag har även kopplat förbi den men det gör ingen skillnad, jag får ingen gnista.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Har du kollat om givaren(a) på vevaxeln ger signal till cdi'n?
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Har du kollat om givaren(a) på vevaxeln ger signal till cdi'n?
Jag har försökt men den skickar ju en puls så det går inte att veta utan oscillioskop. Jag har mätt upp den och den har korrekt ohmvärde och det flukturerar när man kör runt motorn så nånting gör den ju.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag har försökt men den skickar ju en puls så det går inte att veta utan oscillioskop. Jag har mätt upp den och den har korrekt ohmvärde och det flukturerar när man kör runt motorn så nånting gör den ju.
Då funkar den.
Det är bara en slutande kontakt.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Ok. Då MÅSTE det ju vara CDI-boxen jag köpte som är defekt?
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top