XJR 1300 - GSX 1400 eller Bandit 1200

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Nu är er6:an såld och jakten på ny hoj tar fart, vad är åsikterna kring ovan nämnda hojar och finns det andra likvärdiga alternativ möjligen?
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Beror väl på hur du kör och VAD du vill få ut av din körning, alla har bara kört xjr, den var stor, men ändå smidig gången tyst, som en stor moppe. Mjuk ram vid aktiv körning, gsx 1400 är nog ganska "lika" hoj. Banditen är nog bättre vid mer aktiv åka. Prova dig fram:)
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
De där hojarna är väl rätt tunga och bökiga jämfört med vad du är van vid. Har du testat någon av dem så att du vet att de passar dig? Det finns ju annars mindre, nakna maskiner med mer effekt, exempelvis Yamaha FZ-1, Kawa Z1000 och Honda Hornet 1000.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
GSX1400:an och XJR1300:an kan jag berätta om men mina kunskaper om B12:an är bara utifrån vad jag hört.

XJR:en och GSX:en är väldigt lika. Sitthöjden är i princip samma på båda hojarna men XJR:en har lite mer framåtlutad sittställning och lite smalare över tanken just vid knäna som gör att man sitter lite mer "aktivt" vilket jag tycker är skönt. Viktmässigt är dom väl i princip likadana. XJR:en är en aning piggare i motorn än GSX:en, trots att effekt och vrid inte skiljer sig nämnbart mellan hojarna.

Motormässigt så är dom i princip likadana som GSX1100 och FJ1100 från 80-talet. Givetvis är maskinerna förfinade men det är samma karaktär och samma skottsäkra motorer. Rent historiskt så är GSX:en den "bättre" skulle jag vilja tro. Dom går att plåga ur oerhört mycket effekt men ändå hålla länge. Men som sagt, motorerna är väldigt lika och kan gå i princip hur långt som helst bara du byter olja och filter. Det roliga med dom här motorerna är att du kan ligga och puttra på 5:an inne i stan i 40km/h och sen bara dra på gasen och känna hur det matar iväg, det gör du inte med din gamla Er-6:a. :tummenupp

Hanteringsmässigt så är dom också rätt lika har jag hört från farsan. Själv har jag bara provat XJR:en. Väldigt bekväm att köra och oerhört smidig trots sin storlek (drygt 250kg). Hojarna är så fullvuxna som dom går att få (när man pratar rad-4:eek:r i alla fall).

Banditen bygger ju på samma motor som gamla GSX-R:en så det är definitivt ingen skithoj. Väldigt bra motor både för inspirerad körning och touring. Lite mindre och smidigare än XJR:en och GSX:en.

En sak som talar starkt till Banditens fördel är dock ABS. Folk for säga vad dom vill om hur bra dom är på att bromsa och "Äh, det behövs inte.". Kommer du i en paniksituation så är det bara att nypa utav helvete och väja åt sidan. Skulle du råka nypa för hårt utan ABS då ligger du förmodligen platt på backen och kanar in i bilen som gjorde vänstersväng framför din näsa och ligger förmodligen snart på sjukhus med svåra skador.

Nu säger jag inte att GSX:en och XJR:en inte har bra bromsar, det har dom. GSX:en har 6-kolvs ok på några årsmodeller (på alla?) och XJR:en har väldigt bra 4-kolvs ok.

Det är en fråga om vad du vill ha. XJR:en och GSX:en har ju betydligt mer bottenvrid än B12:an men effekten skiljer sig inte speciellt mycket (5-15hk, och lite drygt det). Vill du ha en bra touring- och all-roundhoj med hygglig effekt och super-bromsar så köp Banditen. Vill du ha en lite mer muskelmaskin som mer liknar en klassisk Superbike och kanske lämpar sig mer för lite inspirerad körning, ja, köp GSX:en eller XJR:en.

Mitt råd är dock att provköra alla tre och gå utifrån det. Körupplevelser är högst subjektiva nämligen...
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
ha ha tack för det utlägget =)
Ska kolla på en XJR imorgon, nån GSX finns inte till salu i stockholm just nu tyvärr, så ska jag försöka att hinna förbi AVA och tigga till mig en provkörning av banditen
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Det är en fråga om vad du vill ha. XJR:en och GSX:en har ju betydligt mer bottenvrid än B12:an men effekten skiljer sig inte speciellt mycket (5-15hk, och lite drygt det). Vill du ha en bra touring- och all-roundhoj med hygglig effekt och super-bromsar så köp Banditen. Vill du ha en lite mer muskelmaskin som mer liknar en klassisk Superbike och kanske lämpar sig mer för lite inspirerad körning, ja, köp GSX:en eller XJR:en.

Mitt råd är dock att provköra alla tre och gå utifrån det. Körupplevelser är högst subjektiva nämligen...

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1171384&postcount=91

Runt 100 på bakhjulet original på banditerna. :)
 

Frick

I´m spartacus
Gick med
31 May 2005
Ort
Karlstad
Hoj
GSX 1400
gsx 1400 har 6 växlar
mot xjr 1300 som har 5

har läst att en del xjr ägare har saknat den där 6 växeln

passerade nyligen 7000 felfria mil med min gsx

har varit i både norge och nere i europa med den
på krokiga vägar och autoban
och den har fungerat fint till båda

längsta dagsetapp i sadeln är hittills 125 mil
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Liknande hojar?

Själv har jag börjat snegla lite åt Triumph Speed triple 2005 och nyare.

Snuskigt billig försäkring, och en alldeles förbaskat trevlig motor. Hojen som helhet ska också vara gudomlig enligt dom som provat den.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E

Då är det rätt likt GSX:en och XJR:en. :)

gsx 1400 har 6 växlar
mot xjr 1300 som har 5

har läst att en del xjr ägare har saknat den där 6 växeln

passerade nyligen 7000 felfria mil med min gsx

har varit i både norge och nere i europa med den
på krokiga vägar och autoban
och den har fungerat fint till båda

längsta dagsetapp i sadeln är hittills 125 mil

Mycket riktigt så kan det kännas som att XJR:en saknar en 6:e växel. Farsan brukar säga det då och då. Han har dock drevat om lite så han tycker att det fungerar helt OK nu (17/42).

Bara ut och prova nu! :tummenupp
 

Hansolof

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2009
Ort
Ed
Hoj
2000 Yamaha xjr 1300
Jag köpte en XJR som nybliven körkortstagare och är hittills mycket nöjd. Kan inte jämföra, eftersom jag inte prövat de andra. Tittade även på GSX 1400, men hittade alltså en XJR först till bättre pris. Ruskigt vrid i motorn i original! Den är dock lätthanterlig och smidig i låga farter och vändningar mm. Jag åker mest landsväg och lite by, men har prövat touring i sommar. Två med packning var inga bekymmer, även om det är roligare, men törstigare att köra ensam. 0,7 vid aktiv körning, 0,6 vid touring...
Kanske GSXen är lite snålare på soppa med insprutning... Jag tror att alla tre alternativ, och CB 1300, är tämligen likvärdiga. Provsitt och provkör så att du hittar din favorit.
Lycka till!
 

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Ystad
Hoj
BMW F 650 GS -01
...passerade nyligen 7000 felfria mil med min gsx

har varit i både norge och nere i europa med den
på krokiga vägar och autoban
och den har fungerat fint till båda

längsta dagsetapp i sadeln är hittills 125 mil

En liten fråga bara, vad ligger bensinförbrukningen på? :rolleyes:

Är nämligen ute efter en hoj att pendla med, som ändå är rolig och går att ta tjejen med på ifall hon är på det humöret. :)
Har funderat på Thunderace, Super Blackbird, VFR 800 och Er-6n.
GSX 1400 har funnits i bakhuvudet med.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
En liten fråga bara, vad ligger bensinförbrukningen på? :rolleyes:

Är nämligen ute efter en hoj att pendla med, som ändå är rolig och går att ta tjejen med på ifall hon är på det humöret. :)
Har funderat på Thunderace, Super Blackbird, VFR 800 och Er-6n.
GSX 1400 har funnits i bakhuvudet med.

GSX1400:an och XJR:en ligger kring samma bränsleförbrukning. Ca 0,55-0,6l/mil. XJR:en kan du få att dra nära 0,45l/mil om du bestyckar om förgasarna, ställer om tändning och öppnar luftburken (ger även 5-10hk extra). Finns färdiga trimkit för detta som kostar en liten slant.

Detta vid landsvägskörning. Kör du mer inspirerat och varierar varvtal kraftigt så ökar förbrukningen upp emot 0,8l/mil eller kanske mer än så.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har kört Bandit och GSX1400 och av dom så har Banditen trevligare chassi, även om jag skulle önska en bättre gaffel på den. Köpte jag en Bandit så skulle jag byta till en gaffel från en Gixxer.
1400an har roligare motor som börjar dra redan från 2000 rpm.

Så helst skulle jag välja en Bandit med lite preppad 1400-motor och en R-gaffel.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Hm! mycket matnyttigt i denna tråd, efter att ha kollat försäkringar så diskades yamahan direkt, suzukis märkesförsäkring hos länsförsäkringar är MYCKET fördelaktig, 5001:- om året för banditen eller gsx:en 8600:- för samma på bilsport & mc och där kostar yamahan lika mycket, så en bandit eller gsx får det bli.
 

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Kevlanche
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Kom precis hem från en liten tur på 120 mil med min GSX 1400, hade den full lastad och sambon bak. Snittade min förbrukning på 5.45.
Jag är mycket nöjd med maskinen, speciellt botten vridet vilket är enormt, man ligger på en 50km/h i 6ans vxl och bara drar till så pinnar den snabbt upp till ny önskad fart.

kan även tillägga att försäkringen är förmånlig, 28 år, haft kort i 1 år, bor utanför lund, betalar 3900:- hel/hel, 5000:- i självrisk.
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Hm! mycket matnyttigt i denna tråd, efter att ha kollat försäkringar så diskades yamahan direkt, suzukis märkesförsäkring hos länsförsäkringar är MYCKET fördelaktig, 5001:- om året för banditen eller gsx:en 8600:- för samma på bilsport & mc och där kostar yamahan lika mycket, så en bandit eller gsx får det bli.

Cb 1300 skulle kosta 4800:- för mig.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top