XJR 1300 - GSX 1400 eller Bandit 1200

Encore

Medlem
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Suzuki B-King och en gammal Kawasaki
Får väl slå ett slag för B-King som är ett grymt bra alternativ, nu när det finns fina ex för bra priser ute då och då så är det bara att slå till och få en liknande men modernare hoj men med mycket bättre motor/växellåda

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Mmmm det kostar ju löjligt mycket mer i försäkring att bo i Stockholm ...

Nu vet ju inte jag hur gammal du är, men jag antar att du är 25-34 år gammal och då kostar Cb 1300 dig 9334 kr hel/hel enligt http://www.hondamc.com/homc/templates/Page____5379.aspx

Vet inte varför jag skriver det då du redan verkar ha bestämt mig men någon annan kanske kan ha nytta av det. :p

Får väl slå ett slag för B-King som är ett grymt bra alternativ, nu när det finns fina ex för bra priser ute då och då så är det bara att slå till och få en liknande men modernare hoj men med mycket bättre motor/växellåda

Endast 35000:- mer! Ett kanonklipp!

Encore

Medlem
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Suzuki B-King och en gammal Kawasaki
well, när jag köpte min så var skiillnaden klart mindre än 35000 kr iaf.. går ju att pruta en del..

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Som XJR ägare så är jag numera helnöjd. 6:e växeln syndromet var ett litet problem.
Det åtgärdades dock med ett 18 kuggars framdrev.
Det var alltså inte mycket som behövdes för att åtgärda.
Vridet är så bra som de andra säger här i tråden.
Cykeln är dessutom riktigt stabil. Trimning är på G.
För en billig penning, cirka 3-4 tusen så får du nästan 30 hk mer +
några andra förbättringar. Man kan dessutom göra detta själv, bara att byta ut grejer.
Tittar nu på en retta också men XJRen kan jag inte byta bort.
Den är här för att stanna. Rettan blir andra hoj.

Kan tillägga att snittförbrukningen på min XJR ligger på 0,61.
Det sägs att den kan minska något iom trimmet. Vi får se.

Dessutom, har 40+ hel/hel försäkring på Bilsport & mc, 3600:-/år.

Last edited:

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX1300BK -08
Kan också rekommendera GSX1400. Pendlar sen någon månad med min och den är klockren i alla lägen. Vare sig man tar det lugnt eller rejsar. Nu är jag iofs sällan ute och kör på gränsen på kurviga vägar - kan tänka mig att den skulle kunna ge lite kalla kårar då. Har också tourat med den, och även om den är fin att åka långt på så var det lite jobbigt med vinden efter ett tag. Men så är det ju med alla nakna hojar. Min snittförbrukning är dock ganska hög, ligger på minst 0,8. Men jag tycker ändå det är billigt nöje, jämfört med att pendla med bil som ju både är dyrare och inte nåt nöje alls.

kan även tillägga att försäkringen är förmånlig, 28 år, haft kort i 1 år, bor utanför lund, betalar 3900:- hel/hel, 5000:- i självrisk.

Det var jävlarimej billigt! Samma ålder men bor inne i Lund. Haft kortet i 9 år - ligger på knappt 7000kr hel/hel och jag har ändå rabatt för jag jobbar i bolaget. Lite lägre självrisk dock. Vilket bolag har du?

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Det var jävlarimej billigt! Samma ålder men bor inne i Lund. Haft kortet i 9 år - ligger på knappt 7000kr hel/hel och jag har ändå rabatt för jag jobbar i bolaget. Lite lägre självrisk dock. Vilket bolag har du?

Jag har Suzukis märkesfärsäkring genom Länsförsäkringar, bor i kävlinge (zon 3) kolla http://www.suzukimcforsakring.se/ för mer info.

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Tja b-king är inte ett alternativ då den hamnar i en annan försäkringsklass, dessutom så är det ju retrostuket på gsx 1400 och xjr är det som lockar, hondas variant hade kunnat var ett alternativ om motorn hade varit snyggare

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tja b-king är inte ett alternativ då den hamnar i en annan försäkringsklass, dessutom så är det ju retrostuket på gsx 1400 och xjr är det som lockar, hondas variant hade kunnat var ett alternativ om motorn hade varit snyggare

Instämmer. Hondans motor ser ut som nån industrimotor. Jävligt ful.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Japp! men frågan är om inte gsx 1400 är snäppet snyggare ändå?

Nej. :tungan

Passar på att skamlöst bifoga en bild på mitt och farsans XJR1300 bygge.

DSC_0001-36.jpg

Jag tycker att GSX1400:an är för kantig. Bra linjer och så men inte samma flyt som XJR:en. Det snygga med GSX:en är motorn.

Helander

Lagom!
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
CBR900RR - KTM 690 SM *såld* - ZZR-600 *såld*
Kwakasaki har ju också en muskelretromaskin i sitt sortiment. ZRX 1100/1200.

Funderar starkt på att byta bort min KTM mot en ZRX 1200r. Har dock inte provkört, bara provsuttit en 1200s (halvkåpa = osnygg i mina ögon). Verkar dock inte finnas allt för många med den lilla kåpan till salu här hemma, men i Tyskland och England har jag hittat en hel del intressanta annonser.

I och med att jag inte kört den (har kört XJR1300, gillade den skarpt) så kan jag inte uttala mig om det alls, men det finns en del filmer på dintub där dom testar den.

Lycka till i jakten :) Från en till som älskar retromuskelhojar (jobbig benämning det där)

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Alla nämnda cyklar är väl bra på alla sätta men jag skulle nog överväga att välja en modell med halvkåpa, typ banditens "S"-variant, hondan finns väl också med halvkåpa vill jag minnnas.

Man förlorar visserligen retrostuket men å andra sidan är det bekvämare och man använder cykeln mer.

TRX85r

Gasar inte så ofta,bara ibland !!
Gick med
11 Nov 2003
Hoj
Fiskebåt
Hondan har uppkäftigare bakdel(tycker jag) och är dessutom vattenkyld :)
Tyckte Gsx 1400 kändes klumpigare och köra än va Hondan gör,,men men smaken e jy som baken så det bästa är jy att testa allihopa.

Bifogat

• cb1300.jpg
    cb1300.jpg
    263.8 KB · Visningar: 182

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
XJR 1300 är en riktigt snygg hoj :tummenupp

Min gamla står hos mc kompaniet i Väring för 57 tkr med acra 4-2-1 system, en riktigt bra hoj, skulle lätt köpa en XJR igen om jag vart sugen på en streethoj med retro känsla.:tummenupp svart och gul är ju lite ovanligt och ruggigt snyggt med.

61521887571.jpg
[/IMG]

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Kwakasaki har ju också en muskelretromaskin i sitt sortiment. ZRX 1100/1200.

Funderar starkt på att byta bort min KTM mot en ZRX 1200r. Har dock inte provkört, bara provsuttit en 1200s (halvkåpa = osnygg i mina ögon). Verkar dock inte finnas allt för många med den lilla kåpan till salu här hemma, men i Tyskland och England har jag hittat en hel del intressanta annonser.

I och med att jag inte kört den (har kört XJR1300, gillade den skarpt) så kan jag inte uttala mig om det alls, men det finns en del filmer på dintub där dom testar den.

Lycka till i jakten :) Från en till som älskar retromuskelhojar (jobbig benämning det där)

Jag hadde en ZRX 1100 utan kåpa och jag tyckte den var helt underbar.
Ligger man i 50 sonen bak bilar i högsta växeln med passagerare så är det bara att vrida för att köra om , kommer med en gång.
Finns kraft hela tiden så det räcker.
Med 1200 kan man nog förnedra en och annan sporthoj vid rödljusen med om man vill , lite sämre när man kommer upp i fart dock men men man får ju bara köra i max 120. Eller?

Prova en ZRX innan du bestemmer dig.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...