xjr vs zrx vs Susuki Bandit

Klasse

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx9r
Tja ba

Vet ej om detta klassar in under sporthjar men änd jag tror jag får bäst svar under denna kategori.
Jag har i dag en zx9r -99:a men pga att jag blev delvållande till en olycka kommer jag att tappa en bonus klass + att många av mina polare sålt sina hojar (lite tråkigt att åka själv :-( ) Därför har jag planer på att införskaffa en naken tyngre hoj med lite mindre effekt för helt utan tror jag inte att jag kan vara.

Nu till det viktiga har någon några av er kunskaper åsikter om vilken av följande maskin jag bör rikta in mig på?
Jag tittar på hojar i prisklassen 35-40 000kr i tyskland ca 2000mil

Yamaha xjr 1200
Susuki Bandit 1200
Kawasaki zrx 1100
(oberoende av modell så åker toppkåpa av och slipon mm lullull på om det ej redan sitter på samt ev motorbåge för att endast behöva halvförsäkra)

(vad är bra samt dåligt) Skriv gärna alla era erfarenheter barnsjukdomar svagheter personliga omdömmen mm mm
:hej
MVH
Kanske inte längre zx9r :-(

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
ZRX = en trevlig hoj, jag körde en på trafikskolan och tyckte den var otroligt lättkörd. Bra flås i motorn också

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen alls :(
Behöver väl kanske inte skriva nåt egentligen... :D

Kan bara säga att jag är nöjd, XJR:n är en trevlig hoj, nu har ju jag iofs aldrig haft någon "riktig" sporthoj, så jag har aldrig vant mig vid typ 1,3 kilo/hk... Men men, man kan allt ha roligt ändå !

Ha de gött / XJR

Fredrich

Susar omkring på Autobahn
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blå ZX-9R. Mod: 00, Hugger, blått kåpglas, ombestyckade förgasare, Titan AkrapÖvik-bolton.
Gudars, vilken fråga. :skrämd

Kawa naturligtvis! :fakta

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Banditen har iaf ett hopplöst chassi om du vill åka fort å svänga

Varför inte en FAZER 1000?

Z-rex

No brain, no pain
Gick med
22 Aug 2003
Hoj
Kawasaki ZRX 1100 -98
ZRX- en är given i detta sällskap!

Har bäst chassi av de tre, snyggaste svinget alla kategorier och framför allt, lättrimmad!

Motorn härstammar från ZZR 1100 med goa 147 hk, och den bara skriiker efter att man ska släppa loss dom!

recept: en bra fullsystem (akrapovic, muzzy el. dyl), dynojet 3-kit
öppna upp andning ordentligt och byt till ZZR 1100 Kammar.
Låt koka i 30 minuter och du har ca 135-140 hk på bakhjulet.

No brain, no pain

Z-rex

Nacka

Himla trevlig kille
Gick med
27 Jul 2003
Hoj
Ducati Monster 620 ie dark + Remus kolfiberblås
Vad tror du om GSX 1400? Den är aningen modernare än XJR'en och samma stuk. Insprutning. Brukar få bra kritik i tester.

Dontuworry

passiv sporthojare
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
ingen längre......
Själv åker jag ZRX:en idag och är mer än nöjd. Har haft min i ett år nu och egentligen bara hittat en nackdel, den är TUNG. Märks mest i stadskörning men kompenseras å andra sidan av att är mycket lättbalanserad. Min är en 01-a så motorn i den är på 1200cc men tror inte det skiljer så mycket mot den äldre 1100:an !?

ZRX duger för bus, fart och touring en eller två spelar ingen roll, alltiallo maskin helt enkelt.

NEJ jag jobar inte på Kawa.... :tummenupp

Z-rex

No brain, no pain
Gick med
22 Aug 2003
Hoj
Kawasaki ZRX 1100 -98
Vadå tung? möjligtvis när du står still, men annars känns den som en 600:a tycker jag.
Ett tips för snabbare styregenskaper: vrid exentern till kedjespännaren 180 grader. höjer bakändan=markfrigång och ger brantare gaffelvinkel=snabbare styrning.

Bifogat

• zrxfr.jpg
    zrxfr.jpg
    46.8 KB · Visningar: 278

Z-rex

No brain, no pain
Gick med
22 Aug 2003
Hoj
Kawasaki ZRX 1100 -98
Lite erfarenheter

Jag plockade hem min ZRX 1100-98 från Nordtyskland förra året.
4.200 mil, Akrapovic fullsystem titan, DJ3 kit, KN-filter (bromsad till 122 hk på hjulet) , polerade fälgar+sving för 4.200 Euro.

Är helnöjd. Lite orolig tomgång och låga varv. Drar fint från 2.000 och blir fullständigt hysterisk över 5.500...
Har plockat i Muzzy-kammar (i princip samma spec som ZZR 1100)
Och har väl i dagsläget en bit över 135 hk på slangen.
Fjädringen behöver lite hjälp på traven för att bli riktigt bra (för mjuka gaffelfjädrar och för hårt avfjädrad bak ), men det håller på att avhjälpas med Öhlinfjädrar, modifierade ventiler i gaffeln samt mikropolerade och TiNi-belagda innerben. Ska se till att få lite ny gas i bakdämparna också.
Väghållningen är helt ok. Bra kontroll över läget med ett brett styre och upprätt körställning. Man luras nog lite av att det krävs så lite kraft för att bryta ner den, men jag upplever den som riktigt kvick trots sin storlek. Det sitter "bara" ett 170-däck på 5" fälg bak, men ZZR 1100 5,5" passar i princip rakt av, så 180 är inga problem att få dit. Bromsarna kommer från Ninja-familjen så dom räcker och blir över. Behövs aldrig mer än 2 fingrar.
Den har ett enormt utrymme under sadeln som lätt sväljer ett sexpack+ tilltugg.

Om du är ute efter en billig och bra allroundhoj i vettig försäkringsklass med massor av attityd, och som är riktigt underhållande när det svänger så kan jag tryggt rekomendera ZRX 1100. Att den dessutom är löjligt lättrimmad pga släktskapet med ZZR gör ju inte saken sämre eller hur?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Ska du trimma (mer än 150 på slangen) är det bara Banditen som är riktigt lyckad eftersom i princip alla luft/oljekylda gsxr-delar passar rakt av. Om inte, köp Yammas Fazer istället.

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Re: Lite erfarenheter

Z-rex skrev:
JDet sitter "bara" ett 170-däck på 5" fälg bak, men ZZR 1100 5,5" passar i princip rakt av, så 180 är inga problem att få dit.

Det är inga problem att sätta dit ett 180 däck på en 5 tums fälg. Vill minnas att min är 5 tum o jag kör 180 på min och jag vet att Rogerr har satt på ett 180 bak på sin ZRX1100.
Så du behöver inte byta fälg...

Z-rex

No brain, no pain
Gick med
22 Aug 2003
Hoj
Kawasaki ZRX 1100 -98
Re: Re: Lite erfarenheter

CorbenDallas skrev:
Det är inga problem att sätta dit ett 180 däck på en 5 tums fälg. Vill minnas att min är 5 tum o jag kör 180 på min och jag vet att Rogerr har satt på ett 180 bak på sin ZRX1100.
Så du behöver inte byta fälg...

Passar och passar.. Visst ett 180 går på, men du får en felaktig profil på däcket. troligtvis märker du ingen större skillnad förrutom när du är ute och leker "på gränsen". Om jag går upp till 180 så blir det nog fälgbyte alt. breddning av originalfälgen. Man kan ifrågasätta det förnuftiga i att sätta på ett bredare däck+fälg, förrutom det rent estetiska. Bredare däck+fälg=tyngre = högre ofjädrad vikt.

Kul att det finns flera Rex-are på sporthoj.com att utbyta erfarenheter med.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept