XLCH-75 Café

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Hoj
Buell XB12R/S-04 moddad, Järnsportster XLCH -75
Förra vintern så råkade jag köpa på mig en gammelsportster med aphäng och allt......
Den har fått stå och gro till sig nu under ett år innan det började klia i fingrarna och jag kände inspirationen komma. Tanken är att den skall förvandlas ifrån något bonnigt chopperstuk till lite lagom rejsigt 60-tals stil mao något café racer liknande.

Jag har fått upp lite delar ifrån tyskland och lite andra är på väg ifrån USA:banana

Innan:

IMG_0655.jpg

Med lite smådelar bara pålagda:

IMG_0659.jpg

Kom gärna med lite tankar och åsikter, (jag vet ändå att mina är bäst :hihi)

//Dogge

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Lite annorlunda hoj att ha som grundobjekt för den typen av bygge, det gillar vi.
Så länge du behåller styret så har du åtminstone en anhängare på din sida. :D

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Awesome! Kör kör kör!:banana

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
blir annan tank va? annars kommer de inte bli så mycket cafe. blir nog en sportster med caferumpa :D
höj upp den bak. clipon och låg lampa. korta framgaffeln el köp annan fetare.
lika fett framhjul som bak el ett 18 tums bak, cafehojar med 15 bulldäck och 18 19" framhjul kan se skumt ut.
så skulle jag gjort men de blir säkert bra oavsett :)

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Hoj
blir annan tank va? annars kommer de inte bli så mycket cafe. blir nog en sportster med caferumpa :D
höj upp den bak. clipon och låg lampa. korta framgaffeln el köp annan fetare.
lika fett framhjul som bak el ett 18 tums bak, cafehojar med 15 bulldäck och 18 19" framhjul kan se skumt ut.
så skulle jag gjort men de blir säkert bra oavsett :)

Det mesta utav det du skriver är planerat.

Lite hur jag har tänkt...
Clubman styre
nya bromsar fram, antagligen ifrån nån modern motocross.
ny lång tank med "knee indents" ca 20 cm längre är peanut tanken, är på väg ifrån USA.
5cm längre dämpare bak
ekra om framhjulet till 16" och på med ett 110/90 däck
Gaffeln vet jag inte om jag kommer att förändra än, det beror på vad det blir för försprång efter höjningen bak.
Jag gillar faktiskt den antika smala gaffeln, det är ju en utav detaljerna som ger ett tidstypiskt utseende.

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Det här måste ju följas, jagar själv ett vettigt utgångsobjekt i form av järnsporre.
Ska bli skoj att se hur tanken tar sig ut.

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Kul projekt! Skall följas, fler sportiga sporrar i gbg!! ;) (F.ö har jag ju gaffel och lite smått & gott kvar sedan mitt bygge, om d skulle behöva ngt!)

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Hoj
Kul projekt! Skall följas, fler sportiga sporrar i gbg!! ;) (F.ö har jag ju gaffel och lite smått & gott kvar sedan mitt bygge, om d skulle behöva ngt!)

Jag har ju inte fått sett ditt goa sportiga bygge än, hoppas du kör mycket nu i sommar så man får en chans att se den.
Du råkar inte ha en 16" x 3" 40 ekers fälgbana??

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Kul om det blir fler järnsporrar! Vad hade du tänkt göra med din när du har den?

Jag har inte ritat nåt på det än, men jag skulle nog bygga en tank liknande Norton Commando 961 och så en "modern" variant av caferacer cuts, lågt styre TT/clipon, ner med framlampan, sänkt fram, när det gäller hjul och ram har jag för dålig koll på vad som finns och vad man kan kapa/höja osv...
Men på det stora hela, låta motorn "synas" så mycket det går och hitta en lagom sportig/racig linje med lite lyft bak och låg framände...
Fasen, nu blev man ju sådär sjukt sugen igen :)

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Skitfint! Personligen hade jag valt cutsen från tävlingshojen men det ska bli spännande att se hur det ser ut med denna när det blir klart.:tummenupp

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Jag har ju inte fått sett ditt goa sportiga bygge än, hoppas du kör mycket nu i sommar så man får en chans att se den.
Du råkar inte ha en 16" x 3" 40 ekers fälgbana??

Det skall förhoppningsvis bli lite mer körande i sommar. Skall hjälpa frugan med hennes mc-kort så nu skruvar vi lite på hennes monster så den blir finare!

Jag har ju bara orginalfälgen bak och den är nog de måtten tror jag... men helgjuten av "disc"-typ... Kanske inte riktigt rätt stuk?

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Hoj
Jag har ju bara orginalfälgen bak och den är nog de måtten tror jag... men helgjuten av "disc"-typ... Kanske inte riktigt rätt stuk?

Nej det får bli ekerfälgar, får se om man kan hitta nåt på Mothers swap imon.

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
Det mesta utav det du skriver är planerat.

Lite hur jag har tänkt...
Clubman styre
nya bromsar fram, antagligen ifrån nån modern motocross.
ny lång tank med "knee indents" ca 20 cm längre är peanut tanken, är på väg ifrån USA.
5cm längre dämpare bak
ekra om framhjulet till 16" och på med ett 110/90 däck
Gaffeln vet jag inte om jag kommer att förändra än, det beror på vad det blir för försprång efter höjningen bak.
Jag gillar faktiskt den antika smala gaffeln, det är ju en utav detaljerna som ger ett tidstypiskt utseende.

då måste jag säga att den kan bli hur grym som helst! gaffeln skulle jag fundera på sist men ev byta.
va de inte dessa som va känd för att va för klen?

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Hoj
då måste jag säga att den kan bli hur grym som helst! gaffeln skulle jag fundera på sist men ev byta.
va de inte dessa som va känd för att va för klen?

Jag tror nog nästan att det där var ett understatement..... Gaffelbenen är 35mm vilket jag faktiskt tror var ganska "biffigt" för sin tid, men väldigt klent med dagens mått.:död
Det är ju inga större problem att slänga på en gaffel ifrån en modern sportster om man nu kommer till det läget.

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Hoj
Jag fick hem ett par nya stötdämpare ca 40cm långa för att få till höjningen bak bra. Problemet visade sig vara att de var alldeles för mjuka. Så nu till min fråga, finns det några bra och enkla sätt att styva upp dem?
Vart kan jag få tag på hårdare fjädrar? eller skulle det funka att stoppa in en hylsa under fjädern så att den får mer förspänning?

3938_0.jpg

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
tror de är kört, bara o köpa nya, ska ju finnas spec på dämpare hur mycket dom klarar.
om man köper typ universal.

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Hoj
Tanken kom också så nu kan jag börja måtta in hur allt skall matchas ihop och faktiskt kanske sätta fast nåt.
Har bara en dålig mobilbild.

IMAG0368.jpg

Hesketh

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
Gsx 750 E 1982
Kul med Järnsportsterbygge!
Stötdämpare är tyvärr inte helt lätt att få tag i, letade länge till min Vad köpte du för något? På moderna sportsters och de flesta någorlunda vettigt konstruerade motorcyklar sitter stötdämparen ute vid hjulaxeln, på den gamla sportsterramen sitter den halvvägs in, dvs stötdämparen behöver vara mycket styvare. Jag köpte progressive suspension 412-4012 14,25" dvs 362mm långa. Kolla länken så ser du vad de har för fjäderkonstanter.
http://www.progressivesuspension.com/pdfs/7100-105.pdf

Jämfört med de gamla originaldämparna blev det en helt ny hoj, men jag hade också gärna haft lite längre dämpare bak. Sänka fram som kompensation är ju också ett alternativ, men då kommer du närmre marken. Större hjul hjälper lite. När du får lite väghållning i skiten så kommer du vilja lägga ner och då tar fotpinnarna i, så varför inte flytta bak dem när du flyttar upp? Jo, då dyker det upp en liten kick som är ivägen... =)

Ser fram emot att se hur det går, blir inspirerad att ta tag i min.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati