XLCH-75 Café

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Nu är bilden lite taskig, men tanken du o cutsen ser ruskigt fräckt ut... och tanken, var precis som jag själv tänkt. Grymt!

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Hoj
Buell XB12R/S-04 moddad, Järnsportster XLCH -75
Kul med Järnsportsterbygge!
Stötdämpare är tyvärr inte helt lätt att få tag i, letade länge till min Vad köpte du för något? På moderna sportsters och de flesta någorlunda vettigt konstruerade motorcyklar sitter stötdämparen ute vid hjulaxeln, på den gamla sportsterramen sitter den halvvägs in, dvs stötdämparen behöver vara mycket styvare. Jag köpte progressive suspension 412-4012 14,25" dvs 362mm långa. Kolla länken så ser du vad de har för fjäderkonstanter.
http://www.progressivesuspension.com/pdfs/7100-105.pdf

Jämfört med de gamla originaldämparna blev det en helt ny hoj, men jag hade också gärna haft lite längre dämpare bak. Sänka fram som kompensation är ju också ett alternativ, men då kommer du närmre marken. Större hjul hjälper lite. När du får lite väghållning i skiten så kommer du vilja lägga ner och då tar fotpinnarna i, så varför inte flytta bak dem när du flyttar upp? Jo, då dyker det upp en liten kick som är ivägen... =)

Ser fram emot att se hur det går, blir inspirerad att ta tag i min.

14,25" skulle ev kunna funka men jag drog iväg ett mail till Hagon i England för att se om dom kan hitta på nåt. Jag tittade på deras hemsida och det verkar inte helt omöjligt.

De jag köpte var dessa:
http://www.kickstartershop.de/index.php?page=product&info=643

Så om nån bygger på en mindre japanare så kan dessa säkert passa perfekt, nån som är sugen?

Jag skall försöka ta lite bättre bilder i helgen.

hulten

#29 r1000
Gick med
20 Nov 2005
Hoj
yama r1 räser
Mycket trevligt utgångsobjekt!

Jag har en precis likadan som håller på att få lite massering, inte riktigt samma cafe-stuk, men här kommer nog hämtas inspiration ändå!

Kör hårt!

hulten

#29 r1000
Gick med
20 Nov 2005
Hoj
yama r1 räser
Hittade du någon framfälg? Jag har framfälg från en big twin, ska bara vara att byta lager så passar det sportster.

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Hoj
Hittade du någon framfälg? Jag har framfälg från en big twin, ska bara vara att byta lager så passar det sportster.

Jag har inte hittat nån fälg än, är det en 16" x 3" 40 ekers du har? Vad har du för bredd på navet?
Jag vet inte om det är samma på BT och Sportster. Har du bromsskivan med?

Vad blir din för stuk då?

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Hoj
Idag fick jag i alla fall gjort lite fästen till tanken som ju är en universaltank så man måste klura lite.....
Men jag tror det här skall funka ...
IMG_0678[1].jpg

Tanken är att limma fast vibrationsdämpare med skruv på ena sidan under tanken med terostat så det tar bort lite utav vibrationerna i alla fall och sen skruven genom fästena.

Vad tror ni om frigången för kjedjan med de längre dämparna??
IMG_0672[1].jpg

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Hoj
Efter ett längre uppehåll så är jag tillbaks på banan igen med lite bygglust.

Jag kom fram till att det blev för dålig frigång för kedjan med 40cm dämpare så jag har letat och letat och letat och till slut så hittade jag dämpare till den klassiska sportster racern XLCR-78 så dom är på väg ifrån USA nu. Dessa är 36,5cm så då skall kedjan klara sig.

För att få rätt stuk bak så började jag snickra på en höjning utav bakdelen istället. Får se om detta blir sen slutliga lösningen eller om jag får göra något kraftigare. Hade lite skit liggande hemma.....

IMAG0468.jpg

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Hoj
Snygg gaffel och en snygg hoj! Sjysst med grova däck på en stelbenare :)
Men gaffeln får nog vänta tills jag fått ekrat om framhjulet.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati