XP på ny Hårddisk

pg99

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2004
Hoj
CBR 900RR
Jag blir galen på min dator snart...Vad gör man om datorn vägrar starta från cd-läsaren,har bootat eller vad det heter så cdrom'en är först men den säger endå att man ska stoppa i boot media eller nåt sånt,den vägrar helt enkelt att starta ifrån cd-romen.Men om man stoppar i cd-skivan på gamla hdd när man har Windows uppe så kan den läsa ifrån skivan,så skivan verkar ju vara OK.
Ska man göra något specielt med en ny hdd innan man instalerar windows?
Jag kan ha den som slave och då funkar den utan problem.

Har någon en aning vad det kan vara för fel?

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Om det är rätt inställt i BIOS skall det ju stå "Tryck valfri tangent för att starta från CD-skivan" precis vid boot. Man har bara några sekunder på sig att trycka på nån knapp annars går den vidare och försöker från HD'n. Missar du kanske det? Eller har du en jättegammal CD-spelare som inte stöder boot-CD? Vad är det för hårdvara? Det låter som du har ställt in det fel iaf.

pg99

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2004
Hoj
CBR 900RR
Nej gammal e den inte,har ju installerat xp på den gamla disken.Jag har ställt in i bios att den ska ta cd-romen som första och hdd som andra.Är det nåt mer än det som man ska ändra på i bios också?

Bananhjärna

Child at heart
Gick med
16 May 2006
Hoj
Ducati Streetfighter S
Kolla så att CD-spelaren sitter som master (med rätt pin konfigurering), borde inte spela nån roll men man vet aldrig...

pg99

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2004
Hoj
CBR 900RR
Men den sitter som primary ide master (eller vad det nu står) För provade även att byta kablarna mellan hdd och cd-romen för att cd-romen skulle stå som primary ide master.För innan stod hdd som det,men det hjälpte inte

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring