Kul att du fick till en provkörning
Jag blev av med min Superduke -07 till något klåfingrigt patrask utanför jobbet mitt på dan i somras. Jörgen visade en länk till race serien och jag var såld direkt. Jag bara älskar sleeper stuket, ni vet den där gamla Ascona B som kör åttor runt de moderna BMW 320 eller VW bubblan med porschemotor osv.... Tanken att en HD kan svänga och gå på bana lockade mig otroligt mycket.
Första intrycket var sådär, körde en luft och buller kittad 09:a och visst motorkaraktären påminde om min SD men med mindre av allt. Chassiet var dock helt under all kritik - att få till en chassie som under tuff kurvtagning är för löst och ormar sig och vid vanlig körning försöka kasta dig ur sadeln pga stötighet är ett ingenjörsmässigt konststycke...
Tillräckligt med drag finns det för mitt behov....SD drog galet bra från 60 till 200kmH medan HD:n är betydligt långsammare på alla växlar och varvtal....men efter 170-190 blir det bara farligt, speciellt med mitt omdöme.
Dämpning och bromsar MÅSTE göras bättre för att passa in körstil - full gas, full broms och så mkt nedlägg som möjligt däremellan. Däcken, speciellt fram där original fortfarande sitter, måste bytas - snorhalt är förnamnet.
Det går fortfarande att svänga och undvika att vara långsammast på en gocartbana (Tuvängen utanför Södertälje) men med mappning, avgas, bromsar, stötdämpare och bättre framdäck så kanske vårens körningar på Gelleråsen kan bli lika kul som med SD:n
Bilder från Tuvängen: http://picasaweb.google.se/fredrik.olen/HDXR1200#
Fredrik
...Vad skulle allt detta kosta? Kanon bilder ju!!..nice...ska åka nån kurs här på våren....