XR 650 eller KTM 660?

Sukka

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Östersund
Hoj
CBR1000RR -10
Vilken av dessa hojar ska man välja, xr -03 eller en ktm -04? Vilken behöver minst service och vilken är trevligast att åka längre sträckor a 10-20 mil? :va
 

Mikey2000

???
Gick med
8 Nov 2004
Ort
Gäddede
Hoj
ingen för stunden..
KTM:n är brutalt skoj.. kör själv en 625:a.. (bara för att den hade elstart) :)
Olje/filter byter jag runt var 200:e mil och ventiljustering är var 500:e.. ganska snäll service tycker jag..

Och jag har 25 mil hem till "föräldra-byn" som jag åker ibland och det är inga problem.. klart det tar lite längre tid jämfört med gsx:n man hade, men då är lekglädjen minimum 200 % :yoparty :yoparty :yoparty

kan tyvärr inte svara på nåt om XR:n..
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nu går jag emot vad mitt hjärta säger men det blir XR650 då!

660 el snarare alla LC4 har som bekant lite vibrationer OM man nu skulle bry sig om det.

Många lovordar XR650 härliga vrid vilket jag t.o.m kan erkänna är helt ok från den hojen.

Pratar vi helt orig eller syftar du på 660 -04 med presentkort på 9000:-?
För de pengarna kan eller snarare brukar de flesta skaffa ett annat rör men jag skulle lägga det på ett par offroadhjul istället.

Den som har minst service är XR650 även om dessa krav på 100mil enligt Honda är lite överdrivna men även KTM har som sagt sina 250mil fast med lite råare gång mm.

Man kan inte komma ifrån att XR650 är en slitvarg och är byggd därefter likaså nya yamaha XT660 dock funkar även KTM men kanske lite mer byggd för att ha roligt även om dess service intervall är 250mil vilket är ok i mina ögon då det inte är så mkt olja i den!
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
Sukka skrev:
Vilken av dessa hojar ska man välja, xr -03 eller en ktm -04? Vilken behöver minst service och vilken är trevligast att åka längre sträckor a 10-20 mil? :va
Om du ska åka längre än 3mil på raken måste du välja xren, de tråkiga med äxren är... För att få samma snurr som en ktm 660 måste man byta både gasare (42mm mikuni) och avgas doma eller big gun helsystem,
 

lillienberg

Guest
Har ingen erfarenhet av KTM, men min XR går bra som f-n! Roligaste hojen jag kört, brutalt vrid.. Honda är ju också rätt kända för att ha hållbara motorer... 20 mil + är inga problem, bara du har tillgång till någon mack.. Kul bushoj som jag kan rekommendera dig att köpa.
 

Sukka

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Östersund
Hoj
CBR1000RR -10
Mmm... känns som det lutar åt Xr:n iaf... 200 mils intervaller låter ju absolut inte skrämmande (tänker på hojar, crf mfl som ska servas var femte timme :näsblod)
Men gillar och kan meka, så det är inget hinder om det är mindre intervaller heller, men som sagt, kan bli nån 10-20 mils runda ibland också...
Förgasaren på Xr:n e kass eller? Vad sitter det på original? Hittat en hoj på annons med en mikuni TM 40-6, sitter tydligen accpump :confused: på denna, vad är det? :3freak

Bra svar för övrigt, kör hårt! :Bugar
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
Sukka skrev:
Mmm... känns som det lutar åt Xr:n iaf... 200 mils intervaller låter ju absolut inte skrämmande (tänker på hojar, crf mfl som ska servas var femte timme :näsblod)
Men gillar och kan meka, så det är inget hinder om det är mindre intervaller heller, men som sagt, kan bli nån 10-20 mils runda ibland också...
Förgasaren på Xr:n e kass eller? Vad sitter det på original? Hittat en hoj på annons med en mikuni TM 40-6, sitter tydligen accpump :confused: på denna, vad är det? :3freak

Bra svar för övrigt, kör hårt! :Bugar
Orginal sitter en kehin 40 rund trottel, Mycket svår att bestycka in ( eller enligt mig omöjligt) men med en flatslide mikuni eller kehin som det är axpump på (axpump= bränslestråle som sprutar in vid gaspådrag ). Axpumparna är även ställbara så att man kan få bort alla stupningar! :tummenupp En 40 tm-6 är det inge fel på, med en sådan som är rätt inställd går den åtminstonde fint o något bättre , men ska man byta fugge så ska man sopa dit minst en 42a! då börjar det röra på sig även uppe i lite varv, men då krävs att man har ett bra avgassytem som drar uppe i varv, akra helsystem är inget att rekomendera om man vill ha bra snurr mellan 6-8000v där pullvret finns!
 

BTE

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
KTM 625 SXC/SM
Har haft exakt samma funderingar som dig ang supermotard. Jag valde tillslut KTM 625 sxc med supermotardkit.
På 625an sitter det redan förgasare med accpump och bättre slutburk så man slipper lägga en massa pengar på det. Men största orsaken till att jag valde KTM är nog elstarten.
Hittar du en XR650 med annan förgasare och slutburk och inte bryr dig att du måste kicka så tror jag att dom går bättre.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
BTE skrev:
Har haft exakt samma funderingar som dig ang supermotard. Jag valde tillslut KTM 625 sxc med supermotardkit.
På 625an sitter det redan förgasare med accpump och bättre slutburk så man slipper lägga en massa pengar på det. Men största orsaken till att jag valde KTM är nog elstarten.
Hittar du en XR650 med annan förgasare och slutburk och inte bryr dig att du måste kicka så tror jag att dom går bättre.

Är det ngt drag i 625:an då ??... Om man jämför med 660:n tex ??.. Jag står o velar mellan dom 2. Det som talar för 625:an är ju helt klart elstarten , men vad får man ut i hk med avgassystem , ombestyckning o luftburk ??
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Folkezx9r skrev:
Är det ngt drag i 625:an då ??... Om man jämför med 660:n tex ??.. Jag står o velar mellan dom 2. Det som talar för 625:an är ju helt klart elstarten , men vad får man ut i hk med avgassystem , ombestyckning o luftburk ??
Förutom 29cc och lite mer svängmassa ska väl motorn vara lika.Det som stryper lite är den mindre luftburken pga batteriet.Min gav 58hk på hjulet med Akrapovic rör och öppnad luftburk,vet ej om någon 660 som är körd i samma bänk.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top