Xr125 går inte ner till tomgång efter gaspådrag

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Hejsan!
Har nyligen köpt mig en Honda XR125 som jag är hur nöjd som helst med!
Den startar på direkten och låter bra ifrån motorn.
DOCK så går den inte ner i varv efter jag gasat till lite på tomgång och även vid körning.
Jag gasar liksom upp den litegranna och den håller kvar samma vartal tills jag stänger av den. När den är kall så finns inte det problemet, men så fort den börjar bli fis-varm så börjar den och den hänger sig längre och längre ju varmare den blir.

Ägaren innan etanolkonverterade den, vilket innebär att den bestyckades om, men han gick sen tillbaks till bensin och säger att han har satt i originalbestyckning.

Jag har sprutat startgas kring förgasare och gummin, den går inte upp i varv. Den har stått sen i september 2012, kan det ha med saken att göra? 6månader gammal bensin är i, spelar det någon roll? Kan ventilerna spöka? Förgasaren är grundinställd.

Jättetacksam för alla funderingar ni kan tänkas komma med! :)
Mvh Andreas

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
När man har insugsläcka är det mest vanligt att motorn går ner i varv när man sprayar mot insugsgummit. Man kan säga att om varvtalet förändras när man sprayar, då är det sugläcka.
Annars får du kolla tomgångsblandningen, att den inte går för magert. Brukar stå i servicemanualen hur man grundinställer luftskruven.

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
Tack för ett snabbt svar! :)

Den bryr sig inte om startgasen alls, varken går upp eller ner i tomgång.
Ska ta och kolla tändstiftets färg imorgon samt om det är originalmunstycke i.
Förgasaren är ''grov inställd'' enligt servicemanualen, så man tycker ju att det inte borde vara det som är felet iallfall! :va

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Hoj
Honda 125 Räser
Ett Bra svar, kort & säkert rätt, av någon som troligtvis inte Gissar!

Synd att det inte låg i "Teknikforumet" bara ♥

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack för ett snabbt svar! :)

Den bryr sig inte om startgasen alls, varken går upp eller ner i tomgång.
Ska ta och kolla tändstiftets färg imorgon samt om det är originalmunstycke i.
Förgasaren är ''grov inställd'' enligt servicemanualen, så man tycker ju att det inte borde vara det som är felet iallfall! :va
Skönt, då kan vi utesluta det.

Kolla även att du har spel i trottelwiren, och att trotteln inte lyfts från tomgångsskruven när du vrider styret fullt.
Kolla även att chokekretsen verkligen stängs av när du stänger choken.
Proiva att rika blandningen med tomgångskruven, på vacuumförgasare brukar det vara utåt (motsols) på mekaniska förgasare inåt för fetare blandning. Se din servicemanual. Memorera hur du skruvar, så att du kan återställa.

Om inget av detta funkar så prova att ta isär förgasaren och blås den. Om det tex är skräp i tomgångskretsen/-munstycket, eller fel flottörnivå kan man få liknande fel. Tex att motorn inte får bränsle via tomgångsmunstycket.

Kan även vara idé att kolla ventilspelet.

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
Rengjorde förgasaren idag utan framgång.
Bestyckningen är original. När jag skruvade ihop allt igen kärvade ena skruven som skruvar fast ''chokeplattan'' på choke armen, så ena sitter i botten medans den andra sitter stenhårt 1mm ut ifrån plattan typ, då sätter ångesten igång om att den kommer vibbrera loss och flyga in i motorn, men som sagt den satt stenhårt, så jag nojjar nog bara...

Men åter till problemet, det var då inte en skitig förgasare eller för litet munstycke. Vad fasen kan det vara?

Har kollat efter tjuvluft, rengjort förgasaren, grundinställt förgasaren...
Nästa blir att byta ut den 6månader gamla bensinen... vad mer kan jag kolla efter?
Hur tacksam som helst för allt ni har att säga! :tummenupp:tummenupp

tommi

Guest
Kärvande gaswire? Går det att kolla gasen direkt på förgasaren utan gaswire på plats bara för att se om det verkligen är den som kanske kärvar?

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
Jag kollade trotteln minst 50 gånger med olika mycket gas innan jag monterade tillbaks allting, den gled ner lika snabbt varje gång och det är inga missljud eller liknande. Problemet finns ju inte när motorn är kall, ju varmare den blir ju mer växer det fram. Fattar ingenting :va

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Hoj
Kawasaki A7 -68
Tändförställningen ändrar sig kanske?
Eller rättare sagt, återgår inte till lågt läge.
Nu vet jag ju inte om den är mekanisk eller elektronisk..

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Med risken för att inte tillföra något, men om jag låter choken vara utdragen efter att motorn har blivit varm så håller den klart högre varvtal än vad den gör medan den är kall. Att dra in choken sänker varvtalet. Kanske du får göra en liknande inställning manuellt?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Har du kollat ventilspelet som jag tipsade om? Kan vara bra att utesluta det.

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
Dom i min omgivning sa att dom aldrig varit med om att ventilerna ställer till med sådannt, men då jag inte vet alls vad jag ska ta mig till längre så blir det nästa moment att göra i helgen.

Tackar för all er tid! :)

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
Hej igen!
Ventilerna är står rätt på 0.08mm. Var till Honda och hörde med dom, dom sa åt mig att byta olja utifall det hade kommit bensin ner dit, men problemet kvarstod. Men jag satt och pratade med min svärfar häromdan och han sa åt mig att kolla till ''carburetor heater'' då han sa att den styr något med tomgången beroende på motorns temperatur. Själv tycker jag att det skulle låta rimligt? Då den stod ett tag kan ju kablar osv ärgat. Vet ni vad för funktion ''carburetor heater'' har? :) Det är 1 stiftanslutning och någon sorts pinne med en motsvarande hona.

Tack på förhand! :)

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Ingen aning vad "carbureaor heater" är för något, men jag vet att jag på en hoj jag hade förut så gick det en slang med vatten från kylaren till förgasaren, antar att det är för att undvika is i förgasaren under körning i kallt väder eller nåt..

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Hej Andreas,
Det var jag som sålde hojen till dig, men jag vet inte om jag har så mycket att tillföra då jag inte känner igen problemet från i höstas när jag körde den senast...
Jag skulle nog chansa på att något har beckat igen i förgasaren under vintern. Känner du någon som har tillgång till ultraljudstvätt, så kanske det vore en bra ide att göra en ordentlig rengöring av densamma. Fördelen med XR:en är ju att det är väldigt lätt att plocka av och isär förgasaren :)

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
Fyller i tråden för framtida som söker efter samma problem.

Det varken Honda, forumen, eller vi i familjen trodde var det som felade!
Så fort jag böt bensin så försvann problemet direkt! Då den har varit etanol konverterad innan och inte körd så mycket, så kanske det fanns etanol kvar i tanken? Eller helt enkelt usel soppa!
Nu går den hur bra som helst! :)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...