XR600 knackar

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Lysande sickan. Vevlagret är gånget och då vevstaken utgör en lagerbana måste denne också bytas. Självklart säljs den inte separat utan då hela vevaxeln för 8000kr + moms :tummenupp


Har stake + lager nytt på g från usa för 30 dollar, hoppas att han vill skicka till sverige

Vad behöver man för specialverktyg för att plocka bort veven från vänstra ramlagret?
 
Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Säg inte vevlager, vevSTAKSlager ! :fatta! :tummenupp
Aj f-n, fick man nåt att tänka på.
Finns vevtappen och lagret löst ? Men inte staken ? Och din är konstaterat att den verkligen är sliten
och behöver bytas ?

Enl Hondas bok behöver man en bearing puller. Men ska lagret bytas funkar allt, inkl vinkelslip :D . Men akta vevaxeln.
Tror jag helt enkelt använt mejslar som kilar och ev. värmt innerbanan lite.
/u
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
ulf_lundin skrev:
2226798 Säg inte vevlager, vevSTAKSlager ! :fatta! :tummenupp
Aj f-n, fick man nåt att tänka på.
Finns vevtappen och lagret löst ? Men inte staken ? Och din är konstaterat att den verkligen är sliten
och behöver bytas ?

Enl Hondas bok behöver man en bearing puller. Men ska lagret bytas funkar allt, inkl vinkelslip :D . Men akta vevaxeln.
Tror jag helt enkelt använt mejslar som kilar och ev. värmt innerbanan lite.
/u

Förlåt :D
Jag vet inte om tappen och lagret säljs separat, men staken görs då inte

Jag har ingen jätteerfarenhet av vevar, men mc-firman som drog av svänghjulet åt mig påpekade att lagret var slut. Det glapar bara axiellt, men ganska mkt.
Jag har lagt bud på stake + vevSTAKSlager, p-boxsats och packningsats. Bjuder ingen över (ingen större efterfrågan på dessa prylar) så är allt mitt för 1000 inkl frakt :tummenupp

Alright då får jag försöka vålda loss den lite försiktigt. Enligt handboken behöver man specialverktyg till det mesta :tummenupp
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Kolla vevstakslager: Har man vevaxeln lös lägger man den på ett bord och håller lilländen mot bordsytan.
Storändan ska vara snett uppåt, så att vinkeln mellan radien till storänden och vevstaken är ca 90 gr.
Sen lägger man två fingrar på balanspartiet och ruckar lite på dom så vevaxeln vill rulla lite sas.
Är lagret glapp känner man det direkt. Vevstaken får inte sitta i spänn på nåt sätt, bara hållas mot bordet,
mitt i sidglappet sas.

Så vet du till nästa gång sas. :tummenupp
(Kanske bäst att påpeka att det gäller rull/nållagrad vevstake.)
/u
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Ska kolla det.. För skojs skull om inte annat :)

Vevaxeln fick jag loss med lite värme och slag mot ramlagrets kulor. Bända va ganska lönlöst. Det satt hyffsat hårt

I övrigt fick jag loss alla lager med bara värmepistol, skruvmejsel och hammare! Vänstra ramlagret trillade ur av värmen tom, så monteringen ska nog vara ganska smärtfri

I princip varenda lager glappade eller lät grusigt. Gissa om den kommer väsa i motorn sen ;)

Kommer stå still hela veckan tyvär då lagerfirman stänger kl 16 varje vardag. Växellådan ska mätas upp så lite finns det väl att göra, heh

Ulf; Hur tycker du det låter att lossa oljeröret till toppen vid start, för att kolla så oljan cirkulerar.. ?
 
Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Goda råden haglar... Byt gärna balansaxellager oxå. Jag struntade i dom ('nog inte så viktiga') och tror att det
är därför den låter kaffekvarn.
Jo, lossa röret kan du göra. Jag nöjde mig med att olja in kam och sånt ordentligt och hoppas på det bästa.
/u
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
ulf_lundin skrev:
2228424 Goda råden haglar... Byt gärna balansaxellager oxå. Jag struntade i dom ('nog inte så viktiga') och tror att det
är därför den låter kaffekvarn.
Jo, lossa röret kan du göra. Jag nöjde mig med att olja in kam och sånt ordentligt och hoppas på det bästa.
/u


Mmm jag tänkte byta samtliga lager. Lika bra när det ändå är isär

Alright. Känns lite surt att lägga 20-30 timmar och 5000 på en renovering så vet man inte om den smörjer sen :)
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Ljunghusen skrev:
2225274 Lysande sickan. Vevlagret är gånget och då vevstaken utgör en lagerbana måste denne också bytas. Självklart säljs den inte separat utan då hela vevaxeln för 8000kr + moms :tummenupp


Har stake + lager nytt på g från usa för 30 dollar, hoppas att han vill skicka till sverige

Vad behöver man för specialverktyg för att plocka bort veven från vänstra ramlagret?


finns vevstake på lelles för 1800kr! Bara att handla.
 

carsam

prone2failure
Gick med
29 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
ktm
Ljunghusen skrev:
2228548 Mm såg de. Fast nu har jag ju stake m lager, p-sats och p-boxsats för 1000kr på gång

Bra pris! Själv hade jag samma fel på min xr förra sommaren. Alla ville ha så mycket betalt så det slutade med att jag bytte nållager, svarvade ett par mässingsbussningar och riktade upp veven med blyslägga.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
carsam skrev:
2228633 Bra pris! Själv hade jag samma fel på min xr förra sommaren. Alla ville ha så mycket betalt så det slutade med att jag bytte nållager, svarvade ett par mässingsbussningar och riktade upp veven med blyslägga.

Hahah, fick du köpa gummiupphängt styre sen eller? ;)


Tack djm :)
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Update; Väntar på vevstaksprylarna och packningar+boxar från usa.. Borde komma snart tycker jag!!
Allt uppmätt, packningsytor slipade, allt rengjort .... var är mina grejer :tomten
Köpt alla lager förutom ramlager, balansaxel och ena kamaxellagret.. De hade inte lagerfirman. Ska kolla hos en annan på torsdag, annars får jag ringa runt som en tok eller sista utvägen köpa orginal.

Hur ska man göra med det ena ramlagret och vevaxeln, vilket sätter man på först. Ska man frysa vevpartiet, pressa på lagret, frysa vevpartiet igen med lager på, och knacka i det i blockhalvan? Eller montera lagret i blockhalvan, frysa vevpartiet och knacka på? Spelar väl ingen roll egentligen, men någon kanske har erfarenhet. Ramlagrena satt väldigt löst så lite kyla och gummihammare borde räcka
 
Last edited:

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
När jag satte i ramlagren frös jag lagren och värmde blocket.

Sedan när veven skulle in värmde jag lagret och frös veven.

Fungerade kannon. Veven vara bara att trö in! :banana

Obs 2-takt rs 125 men det ska väl inte göra någon skillnad?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
AndersJohansson skrev:
2264661 När jag satte i ramlagren frös jag lagren och värmde blocket.

Sedan när veven skulle in värmde jag lagret och frös veven.

Fungerade kannon. Veven vara bara att trö in! :banana

Obs 2-takt rs 125 men det ska väl inte göra någon skillnad?


Hmmm jag vet inte. Grejen är att man ska ha ett specialverktyg för att pressa ur/på vevaxeln på det ena ramlagret egentligen. Det sitter hårt! Det andra ramlagret ramlar ur bara man värmer runt!
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
fundering;

Det står att man på mainshaft och countershaft ska "align the oil holes in the m5-bushing on the shaft" -> hur kan det spela nån roll. Bussningen, som drev sitter på roterar ju :confused: Och hur ska man lyckas sätta alla bussningar rätt, så fort man snurra ett drev får man ju göra om det
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Nu är den ihop men jag tycker den knackar lika jävligt :confused:

Jag bytte samtliga lager i motorn. Ljudet kommer från högra delen av motorn, i höjd med vevpartiet. Vad fasen kan låta där, mer än hö ramlagret? SKA den låta så?
Kopplingen sitter längre bak än där det låter ifrån. Oljepumpen, den kan väl inte knacka ..? Vi har ju kamkedjedrevningen på hö sida också, men vad skulle kunna låta där ..?
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top