xr600 missljud

goranmanson

motardian
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
-00 XR650r
Hej!!

Jag har en xr 600 -92 som (tickar) oroväckande mkt från ventilerna oavsett varvtal. Har ingen aning om vad det kan vara.. har sjusterat men det blir inget bättre. Tips på orsak.? Funderar om det är autokompen som har hakat upp sig.. Då jag drar runt motorn så öppnar och stänger insug/avgas fint, men plötsligt så hoppar höger avgas-ventil till litegrann.. är detta autokompen? (frågar man inte får man inget svar.. :rolleyes: ) kan den haka upp sig överhuvudtaget? för den ska väl släppa/sluta vid 400rpm eller nåt.
eller om det är kamaxeln som börjar bli risig. (har hört att de iinte mår så bra vid mkt bakhjulskörning..)

tips?
Blir nog till att riva i veckan för att beskåda..

tacksam för svar! //goran
 
Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Jo, det är autodekompen. Tycker aldrig jag blir riktigt säker på hur jag
ska ställa ventilerna på den. Skulle bli misstänksam om jag fick släppa mycket.
Brukar alltid vrida runt motorn lite i taget efteråt o kolla att det är lite spel
nånstans o mycket spel ingenstans på den ventilen.

Man ska ju inte behöva ställa både insug o avgas vid samma vevläge, utan
dom ska gå att ställa över en stor del av varvet, dock inte samma del.
/u

ps. vill man inte ha autodekompen så lär man kunna slipa ner den del på
ena vippan som påverkas av autodekompmekanismen och ha manuella
dekompen kvar. Vippan går att plocka ut utan att lyfta på kåpan. Har inte
gjort det själv o kan därför inte svära på det. Men det låter troligt. ds
 
Last edited:

goranmanson

motardian
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
-00 XR650r
Tackar!
Kan det vara möjligt att autokompen hakat upp sig?
Tycker det är grymt tajt mellan ventilkopan och ramen.. men det kanske går..
Måste gå igenom justeringen igen.. tycker att det skulle va konstigt om man misslyckas med justeringen efter 5 års XR-åkande.. (men man kanske blir nonchalant... ) Vad händer vid för tajt eller för otajt justering av ventiler
på en xr?? Är det lika stor risk att bränna en ventil på en xr jämfört med en nyare/vassare hoj?
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Ta bort skiten och ersätt med nåt annat, tyvärr låter autodekompen illa.
Dessutom går hojen bättre utan.
Ventiler som står på gör ju först och främst hojen grymt svårstartad, ventilerna kan även brännas.
XR600 är en tålig hoj jämfört en modern högprestanda stånka.
 

goranmanson

motardian
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
-00 XR650r
jahaja... :näsblod

då var man ägare till en nersliten kamaxel och en nersliten "vipparm".. Såg inte alls så bra ut.. :gnissla
Är det nån som har en (billig) kamaxel till övers så är jag en hugad spekulant.. Original elller trim.??
Pirat eller original? Pris?
Är det nån som har nån erfarenhet av att ha trimkam på en "smyg"trimmad XR? Nån har sagt att man inte ska slänga på nån trimkam pga att de då inte håller så bra.. (motorn alltså)
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
XR600 har lite ömtålig kam/vipp-mekanism.....Moderat trimkam går mycket bra.
Orginal är väldigt slö. Leta upp en som inte behöver hårdare fjädrar så är oddsen
att det håller mycket högre. WB 1652 (White Bro's) har jag. Höj gärna kompen en bit oxå,
ta toppen lite är billigast. Kuriosa: WB 1652 har nästan exakt samma lyft o
tider som BMW r1100 gs-kammen, så det är ingen vass kam egentligen. Fast
den räcker bra tycker jag.

Har sett nåt om härdade lyftare o kammar för det, vet inte om det är bättre,
men möjligen ska man inte blanda härdat o std. (Antar 'härdat' betyder 'hårdare
än orginal').
/u
ps. nån ide varför den pajat ? (ingen, gammal, taskig olja el nåt.) ds.
 

goranmanson

motardian
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
-00 XR650r
Hmm.. Det jag kan skylla på är väl bakhjulskörningar...
Vad gav du för den kamaxeln (låter intressant)? köpte du från usa via sangbergs eller? tips?
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top