xr600

goranmanson

motardian
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
-00 XR650r
xr600 olje-oljepump-fråga

Hej!

Då man fyller på ny olja på en xr -92, far oljan ut till motorn/växellådan på en gång så att man kan kolla att man har rätt mängd mha nivåskruven på höger sida eller måste man starta motorn så att oljepumpen pumpar ut olja till växellådan innan man kollar nivån på nivåskruven på höger sida?
Då måste ju motorn gå "utan" olja i motorn en kort tid!?! eller??

tacksam för ett snabbt svar!!
 
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
goranmanson skrev:
Hej!

Då man fyller på ny olja på en xr -92, far oljan ut till motorn/växellådan på en gång så att man kan kolla att man har rätt mängd mha nivåskruven på höger sida eller måste man starta motorn så att oljepumpen pumpar ut olja till växellådan innan man kollar nivån på nivåskruven på höger sida?
Då måste ju motorn gå "utan" olja i motorn en kort tid!?! eller??

tacksam för ett snabbt svar!!


Men XR:en har en mätsticka i ramen väl? Då är det väl bara och se hur högt oljenivån ligger.
Tror annars inte du behöver ha motorn igång för att tappa oljan. Av logiska skäl. Oljepumpen pumpar ska väl enbart upp oljan till toppen så egentligen får du motsatt effekt när du har motorn igång (pumpar upp oljan, mindre/tar tid för den och rinna ut igen). Samt att vem konstruerar en motor som måste va igång för att tömma motoroljan?!
Dock bör du ha motorn varm när du börjar tappa för att oljan ska bli mer lättflytande - rinna ut mer/lättare
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jag gjorde så här o de verka funka..
ska i ca 2+ l i min 92 iaf.
körde hojen varm.
tömde olja o byte filter o fyllde på den upp vid ramen framför bensintanken.
den vart snabbt fylld..vid ca 1,8 l ungefär..(rann över lite)
starta upp o körde den lite...då sjönk oljan undan o jag fyllde i lite till....
körde den sen varm(ska alltid kollas varm) kolla på stickan o fyllde på till övre märket (aså max).
 

goranmanson

motardian
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
-00 XR650r
Tack för svar. Det finns en oljenivåskruv på höger sida. Ville bara säkerställa hur konstruktionen funka. Det där med stickan o oljebyte är under kontroll. iom att oljan i ramen ligger högre än motorn så måste nivån i motorn styras av Oljepumpen, Enligt mina egna funderationer. Då kommer motorn att gå torr några sekunder men det kanske den klarar utan problem.

Problemet är löst. Det funka som jag trodde.
tackar för svaren!!
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Det där m 'kolla varm' är nonsens. Däremot ska motorn gå ett tag så
att det inte ligger en massa olja i vevhuset. Det är ju en torrsumpare.
Likaså ska den stå stilla en stund så att det mesta av luften i oljan går ur.
Sen kan man kolla nivån i tanken.
Men temperaturen i sig har knappast nån betydelse.
/u
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ulf_lundin skrev:
Det där m 'kolla varm' är nonsens. Däremot ska motorn gå ett tag så
att det inte ligger en massa olja i vevhuset. Det är ju en torrsumpare.
Likaså ska den stå stilla en stund så att det mesta av luften i oljan går ur.
Sen kan man kolla nivån i tanken.
Men temperaturen i sig har knappast nån betydelse.
/u


säger bara vad de står i min instruktionsbok :rolleyes:
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
ozeo skrev:
säger bara vad de står i min instruktionsbok :rolleyes:
Visst, jag menade absolut inte att hacka på dig. Ber om ursäkt om du tog illa
upp. Utmärkt när folk kollar böckerna.

Jag förklarade bara hur det funkar egentligen. Men dom gör det förstås så enkelt
för sig och ägaren som möjligt genom att ge en beskrivning som funkar.
Dom säger hur man ska göra, inte varför mao.
/u
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ulf_lundin skrev:
Visst, jag menade absolut inte att hacka på dig. Ber om ursäkt om du tog illa
upp. Utmärkt när folk kollar böckerna.

Jag förklarade bara hur det funkar egentligen. Men dom gör det förstås så enkelt
för sig och ägaren som möjligt genom att ge en beskrivning som funkar.
Dom säger hur man ska göra, inte varför mao.
/u

inge illa här inte :fyllisar :krama
men de e lite som du säger..räckte med att jag starta upp den efteråt så sjönk oljan bort på en gång.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
ozeo skrev:
..räckte med att jag starta upp den efteråt så sjönk oljan bort på en gång.
Kör man den en stund ordentligt så blir oljan luftblandad (bl.a. beroende på att
returpumpen har större kapacitet; pumpar lite luft hela tiden mao), lär kunna ge upp till
20 % mer volym då. Efter en stund i stillhet så har den mesta luften försvunnit.
DÅ ska man kolla nivån. Sen rinner den sakta ner i vevhuset med tiden....(tror jag)
/u
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top