Xr600

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Halloj! Skulle behöva lite info om XR600..Vill veta vad som hände med åren, vad som blev bättre på olika årsmodeller och vad man ska passa sig för :)

Kanske tom nån som 25kw-reggat en sån och kan säga vad det gick på, samt om det var enkelt eller bökigt?

Tacksam för svar /Anton
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Anton_Ljunghusen skrev:
Halloj! Skulle behöva lite info om XR600..Vill veta vad som hände med åren, vad som blev bättre på olika årsmodeller och vad man ska passa sig för :)

Kanske tom nån som 25kw-reggat en sån och kan säga vad det gick på, samt om det var enkelt eller bökigt?

Tacksam för svar /Anton


tja satsa på en 91 eller senare så har du en enkelförgasare oså va de nå annat som jag glömt. va nåt med framgaffeln tro jag :va
sen på dom äldsta så satt de trumbroms bak.

ahh dåliga svar.. kommer snart bättre svar säkert :tummenupp
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Sista "stora" ändringen var nog -92 tror jag med grövre hjulaxel(axlar).
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Anton_Ljunghusen skrev:
Kanske tom nån som 25kw-reggat en sån och kan säga vad det gick på, samt om det var enkelt eller bökigt?

Tacksam för svar /Anton


Tyvärr räcker inte 25kw på en sådan för att köra på mellankort. Måste ner i ca 20kw. Skulle kosta 2000.- för pappret och strypningar monterat o klart (sålde inte omonterat, endast papper 1500.-) Sen ytterliga 300-600.- på begränsadregbesiktning. Besiktningsmannen avgör själv hur pass begränsad den är/blir. Skulle gissa att det går och komma undan billligare med papprena o det. Bara ringa runt till de närmsta godkända (observera att de måste vara godkända av SPB, de har lista) bänkkörarna.
Går kanske och öka vikten men då måste du väga om hojen på deras våg, gissningsvis dyrare än o sänka effekten lite till. Det får du sedan avgöra hur du ska köra (ostryp/strypt)
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
FreddaAbborre skrev:
Tyvärr räcker inte 25kw på en sådan för att köra på mellankort. Måste ner i ca 20kw. Skulle kosta 2000.- för pappret och strypningar monterat o klart (sålde inte omonterat, endast papper 1500.-) Sen ytterliga 300-600.- på begränsadregbesiktning. Besiktningsmannen avgör själv hur pass begränsad den är/blir. Skulle gissa att det går och komma undan billligare med papprena o det. Bara ringa runt till de närmsta godkända (observera att de måste vara godkända av SPB, de har lista) bänkkörarna.
Går kanske och öka vikten men då måste du väga om hojen på deras våg, gissningsvis dyrare än o sänka effekten lite till. Det får du sedan avgöra hur du ska köra (ostryp/strypt)

Hallojsan! Så du menar att man kan tillverka en strypning själv, och sen bänka hos en firma som är godkänd hos SPB, sen visa upp det vid besiktningen?


PLM; Är det nåt som brukar gå sönder på dom som inte har det?

Ozeo; Låter klart smidigare med enkelfugge, men vet du hur motorkaraktären/prestandan ändrades?

Tack för svaren, ska kolla in hemsidorna
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Anton_Ljunghusen skrev:
Ozeo; Låter klart smidigare med enkelfugge, men vet du hur motorkaraktären/prestandan ändrades?

japp den vart lite ryckigare på lågvarven men den vart mer lättstartad..min 92 är grymt lättstartad rätt inställd
:tummenupp
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Aldrig hört nåt, men det fanns säkert en bra orsak till att de bytte, grövre axlar ger ju mer ofjädrad vikt, inget man slänger på i onödan.
Möjligt att de bytte dämpare samtidigt till en bättre, eller om det kom -91? minns inte.
Kanonkul moppe för de pengarna, och 100gånger roligare än nån gammal cbr från samma tid och prisklass.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Alright, verkar som om det är en 91a eller nyare man ska satsa på :)
Ska försöka ta reda på om dämparen/dämparna byttes 91 eller 92

Ja verkar vara mkt skoj för pengarna.. :banana

edit: Nya gaffeln (och bakdämpare om jag förstått det rätt) fick den iaf 91
 
Last edited:

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Långa farbron skrev:
-98 kom det annat material i ventiler/säten.

Sant, men förstår inte varför. Kompisen har en -98. Båda går hårt och länge, men ingen skillnad som vi märkt mellan våra i tex rapphet och ventiljusteringsintervaller.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Hur ofta är det olje- och filterbyte, samt vent.justering?

Hur långt kan man köra utan att "dö i stjärten"? ;)
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Anton_Ljunghusen skrev:
Hur ofta är det olje- och filterbyte, samt vent.justering?

Hur långt kan man köra utan att "dö i stjärten"? ;)

Jag byter olja&filter var 50.e mil. Men jag misshandlar min så pass att jag vill att det garanterat smörjer som det ska. Tror nog du kan köra 500mil utan oljebyte om du kör mkt gata.
Jag har aldrig fått ont nånstans när jag kör, men det kommer nog om man tourar.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
-PLM- skrev:
Jag byter olja&filter var 50.e mil. Men jag misshandlar min så pass att jag vill att det garanterat smörjer som det ska. Tror nog du kan köra 500mil utan oljebyte om du kör mkt gata.
Jag har aldrig fått ont nånstans när jag kör, men det kommer nog om man tourar.

Alright, verkar vara helt ok intervaller iaf

Jag får ont i röven av min efter ett par mil så vi får väl se hur det blir om jag köper en sån där, heheh
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Anton_Ljunghusen skrev:
Hur mkt soppa drar dom förresten?

Inget jag kollat. Bensinförbrukning kollar man på bruksbilar ju, inte leksaker.:) Men runt litern tror jag = snål.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
-PLM- skrev:
Inget jag kollat. Bensinförbrukning kollar man på bruksbilar ju, inte leksaker.:) Men runt litern tror jag = snål.

Ja det va ju jävligt snålt :D
Nåja, lär ju vara värt det i vilket fall
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Det bilprovningen vill ha är ett papper på att allt är i satt ordentligt samt att den har rätt effekt. Men iom att du kan köpa strypbrickor som du slänger i själv så låter det logiskt att man kan göra egna strypningar och fixa en bänkning som är godkänd. Ring en firma som sysslar med bänkningarn o kolla. Ringde o fråga besiktningen och där lät det osäkert (antar att de vill har "riktiga" grejer).

Kollat min en gång. Gick runt 0.7 milen. Mycket stadskörning och mycket toura då. Leka blir mer antagligen.
 

3mut

Kött å brö´ e korv!
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Täby/Sthlm
Hoj
XR600
ozeo skrev:
tja satsa på en 91 eller senare så har du en enkelförgasare oså va de nå annat som jag glömt. va nåt med framgaffeln tro jag :va
sen på dom äldsta så satt de trumbroms bak.

Enkelförgasaren kom väl ändå 90 och skivbroms bak 91?! (vad man nu ska med en bakbroms till överhuvudtaget :) )
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
3mut skrev:
(vad man nu ska med en bakbroms till överhuvudtaget :) )

Bakbroms används vid höga slangningar, stoppsladdar, i skogen, branta nerförsbackar/trappor osv. Alltså oumbärlig!
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top