XR650 sm VS. XT660X

frukt

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2004
Ort
vbg
Hoj
XTX -08 / GS160 -64 / Runner 180SP -01
Inom de närmsta månaderna skall förhoppningsvis någon av dessa stå i garaget. Frågan är bara vilken. Jag har försökt läsa en del här och båda verkar vettiga för mig, med tanke på serviceintervaller och hållbarhet.

Någon som har rekomendationer och vad skall man se upp med på respektive modell?

Bland annat har jag ju sett att det är svårt att hitta en xr som inte gått allt för lång, men dom kanske håller forever?

Är mkt tacksam för svar.
 

tripleGUBBEN

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Sverige
Hoj
speed 3:a
Xt660x är ju tyngre än xr650 och har mindre effekt, Men den har längre serviceintervaller. Försök testa dom båda och se vilken du gillar!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
kan bara tala o xr650 har kört xr650 sedan 00-till nu. kan bara säga att dom är i stort sett oförstörbar under normal behanling. Jag har plågat min med turbo lyckades inte förstöra motorn i första taget ändå, trotts effektutag på 125hk 120nm på bakhjulet. det enda motormässigt jag knäckt är vevstakslagret. Men dom flyger på alla enstonkor vid trimmning. Ang service så brukar jag köra 300 mil grus asfalt körning (ej tävlingkörnig) Byter då olja kolla ventilspelet. Är man inte tokförare räcker det att inspektera ventilspelet var 500mil:tummenupp
 

frukt

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2004
Ort
vbg
Hoj
XTX -08 / GS160 -64 / Runner 180SP -01
Det låter bra. Men finns det något man borde se upp med på en begagnad xr? Sen tänkte jag faktiskt på några saker till, får/kan man skjutsa på en xr? Och har den elstart?

Jag är bara en glad amatör som antagligen inte kommer köra superhårt, och om servicen är efter 300 eller 1000 mil spelar ingen egentlig roll.

Tack för svaren so far:)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det låter bra. Men finns det något man borde se upp med på en begagnad xr? Sen tänkte jag faktiskt på några saker till, får/kan man skjutsa på en xr? Och har den elstart?

Jag är bara en glad amatör som antagligen inte kommer köra superhårt, och om servicen är efter 300 eller 1000 mil spelar ingen egentlig roll.

Tack för svaren so far:)

05 an är reggad för två åtminstonde supermotardvers. Finns mig veterligt inget att se upp med... Låter den bra = köp. elstart finns att köpa som tillbehör runt 10000kr:näsblod
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Det låter bra. Men finns det något man borde se upp med på en begagnad xr? Sen tänkte jag faktiskt på några saker till, får/kan man skjutsa på en xr? Och har den elstart?

Elstart är för mesar. :fakta :nicka
Enbart kick, om man inte köper till som Benny föreslår. Men vill du absolut har elstart, köp annan hoj.


Skjutsa på XR.
Tja, som sagt. 05 i SuperMotard utförande var reggad för 2. Alla andra för 1 (förare enbart).
Men, bakramen är i aluminium, och inte speciellt grov. Den håller säkert för en lätt donna, men det vibbrerar en del långtbak på sadeln. Rätt elaka vibbrationer när du kommer upp i fart.

Svar på frågan är - Nej man får inte skjutsa på en XR om det är en 04 eller tidigare.


Bland annat har jag ju sett att det är svårt att hitta en xr som inte gått allt för lång, men dom kanske håller forever?

Jag vet inte vad din definition på "gått långt" är, men jag gjorde en kvick sökning på Blocket och bara en av XR'n hade gått över 1000 mil (1200), övriga låg under, och en del så lågt som 500 mil - knappt inkörd...

Sen om man tror på mätaren, tja det kan ju inte jag svara på. Min har gått 900 mil och tuffar på fin fint, förväntar mig att dne ska tuffa på ytterligare massor med mil utan problem. Det är ju en Honda... :hihi
 
Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Får ursäkta.... men varför inte köpa en KTM 640/625/660 istället?:va

Skulle aldrig köpa en XT eller en XR
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Smaken är som baken, men jag skulle aldrig köpa en KTM ;)
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
XT660 är en förklädd gathoj. På gata fungerar den bra, den är helt kass på att sladda grus och köra lite bland rötter. Jag har kört ett par tusen mil med en XT660.
Jag hade inte valt XR650 heller, men den är ingen förklädd gathoj iaf.
 

frukt

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2004
Ort
vbg
Hoj
XTX -08 / GS160 -64 / Runner 180SP -01
Anledningen att det blir honda/yama och inte en ktm beror inte på själva cykeln, utan återförsäljarna som finns där jag bor.
Dom som säljer honda/yama här har alltid varit sjukt hjälpsamma och bra att ha att göra med, t.om lånat ut delar till mig till gamla skitcrossar jag haft osv.
Däremot har jag inte fått något vidare intryck alls av de som säljer ktm här, trötta expediter som inte riktig vet vad dom säljer. Alltså inget fel på själva hojen enl. mig.

Ang. elstart på xr så undrade jag mest av ren nyfikenhet.
Däremot hade det varit ett stort plus att kunna skjutsa, min flickvän är inte allt för positiv till mitt mc-köp, och det kanske hade varit enklara att motivera om hon kunde åka med:p Men tror inte hon skulle göra det ändå...

Det här jag menade med att dom gått långt, är att vissa har gått runt 1500 mil, och efter ett år i min ägo är det inte omöjligt alls att den gått över 2000, men håller dom så länge? Eller ska man passa sig för dem?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Anledningen att det blir honda/yama och inte en ktm beror inte på själva cykeln, utan återförsäljarna som finns där jag bor.
Dom som säljer honda/yama här har alltid varit sjukt hjälpsamma och bra att ha att göra med, t.om lånat ut delar till mig till gamla skitcrossar jag haft osv.
Däremot har jag inte fått något vidare intryck alls av de som säljer ktm här, trötta expediter som inte riktig vet vad dom säljer. Alltså inget fel på själva hojen enl. mig.

Ang. elstart på xr så undrade jag mest av ren nyfikenhet.
Däremot hade det varit ett stort plus att kunna skjutsa, min flickvän är inte allt för positiv till mitt mc-köp, och det kanske hade varit enklara att motivera om hon kunde åka med:p Men tror inte hon skulle göra det ändå...

Det här jag menade med att dom gått långt, är att vissa har gått runt 1500 mil, och efter ett år i min ägo är det inte omöjligt alls att den gått över 2000, men håller dom så länge? Eller ska man passa sig för dem?

Om du sköter oljebyte och inte kör den för tom på olja så håller den 10000 mil (om du inte är stunt/racingförare) Kom på ett tipps som du kan kolla när du köper xrn kolla oljemängden på stickan när du har provkört. Låt stå på tomgång 20 sek kolla omedelbart på stickan... ska vara hells fullt då... Det är på de viset att många ägare kör dessa tom på olja pga Dom vet ej hur man kollar oljan. En del drar mycket olja!! Hör med ägaren (beror offtast på för lugn inkörning)
 

frukt

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2004
Ort
vbg
Hoj
XTX -08 / GS160 -64 / Runner 180SP -01
Det är möjligen inte så att någon i varberg, eller iallafall halland som eventuellt har en xr eller xtx till salu som skulle vilja bjussa på en provkörning?

Ska antagligen klämma lite på en ktm 660 innan jul (kunde inte låta bli):p Man kan ju iallafall testa och bli avskräckt eller kär...
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Det är möjligen inte så att någon i varberg, eller iallafall halland som eventuellt har en xr eller xtx till salu som skulle vilja bjussa på en provkörning?

Ska antagligen klämma lite på en ktm 660 innan jul (kunde inte låta bli):p Man kan ju iallafall testa och bli avskräckt eller kär...

hehe!! klämmer du på en KTM 660 så kommer du inte att köpa en XT eller XR :D
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Går 660 så mycket bättre än xr'n då? :va

Min gammla XR, dvs din hoj nu körde jag ifrån 2st 660 med upp till runt 110-120 km/h, sen susa dom förbi. Drevar man ner 660ín tror jag XRén blir ganska ifrånkörd. Efter jag köpt min 660 (samma hoj jag körde ifrån med XRén upp till 110-120) märkte jag direkt kraftig skillnad efter 1 kugg ner fram både på höga och låga varv, var precis som motorn klarade varva ut på ett helt annat sätt.

Men dom går nog med rätt drevning på båda hojarna väldigt lika, i toppen drar nog KTMén ifrån dock.

Det var inte effektskillnaden som gjorde att jag köpte KTM ist för XR igen, var nog mer att hojen känns lite mer byggd för motard än XR tror jag. Kändes som det var betydligt lättare att "kasta" med hojen jämnfört med XRén. Dock är ju XRén rätt mycket bättre gällande köra längre sträckor.

Inge större skillnader motormässigt, känns som Lc4an är något mer agressiv jämnfört mot Honda motorn kanske. Alså kvickare respons osv, men det har ju mycket med förgasarna på cyklarna att göra också. Dom flesta som byter till flatside på XR650 säger ju att det blir en helt annan hoj.
 

Moggina

Ung och vild ^_^
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Oslo & Varberg
Hoj
Innan:Honda FMX 650, KTM 990 SM, NU: KTM 690 SMCR 2019
nice med en till varbergare , jag hade valt en motard kittad XR om jag var du ^^
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Min gammla XR, dvs din hoj nu körde jag ifrån 2st 660 med upp till runt 110-120 km/h, sen susa dom förbi. Drevar man ner 660ín tror jag XRén blir ganska ifrånkörd. Efter jag köpt min 660 (samma hoj jag körde ifrån med XRén upp till 110-120) märkte jag direkt kraftig skillnad efter 1 kugg ner fram både på höga och låga varv, var precis som motorn klarade varva ut på ett helt annat sätt.

Men dom går nog med rätt drevning på båda hojarna väldigt lika, i toppen drar nog KTMén ifrån dock.

Det var inte effektskillnaden som gjorde att jag köpte KTM ist för XR igen, var nog mer att hojen känns lite mer byggd för motard än XR tror jag. Kändes som det var betydligt lättare att "kasta" med hojen jämnfört med XRén. Dock är ju XRén rätt mycket bättre gällande köra längre sträckor.

Inge större skillnader motormässigt, känns som Lc4an är något mer agressiv jämnfört mot Honda motorn kanske. Alså kvickare respons osv, men det har ju mycket med förgasarna på cyklarna att göra också. Dom flesta som byter till flatside på XR650 säger ju att det blir en helt annan hoj.
Okej :)

Låter rimligt
 

frukt

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2004
Ort
vbg
Hoj
XTX -08 / GS160 -64 / Runner 180SP -01
Jag ska prova några och se vad jag tycker. Jag värdesätter lite andra saker än att ha den värsta å snabbaste moppen. XR verkar mest intressant för min del, även om den är ganska ful. Men i 90% av fallen följer det ju med enduro/cross-hjul, som man skulle kunna förlänga säsongen med. Och jag är övertygat om att krämen i en sån räcker för min del.

Ingen som har något posivt att säga om XT660x? Jag misstänker själv att den är för tung och slö, men priset är ju helt rätt på en ny:)

Ungefär hur mkt betalar ni XR-ägare i försäkring?
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Jag ska prova några och se vad jag tycker. Jag värdesätter lite andra saker än att ha den värsta å snabbaste moppen. XR verkar mest intressant för min del, även om den är ganska ful. Men i 90% av fallen följer det ju med enduro/cross-hjul, som man skulle kunna förlänga säsongen med. Och jag är övertygat om att krämen i en sån räcker för min del.

Ingen som har något posivt att säga om XT660x? Jag misstänker själv att den är för tung och slö, men priset är ju helt rätt på en ny:)

Ungefär hur mkt betalar ni XR-ägare i försäkring?


De (enda?) positiva med xtx är väl komforten då vibrationer knappt existerar.. Att den är tung och slö stämmer precis men man kan köra hur långt man vill utan att vibrera bort helt o hållet..

servicearna är ju klart bra på yamman med, tusen mils intervaller..
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top