xr650 vs 640sm

ddaannnnee

Medlem
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
f800gs-10 +640SM -05 +GPZ900r-88
Hej, funderar på en ktm 640 sm -05.. har dock aldrig kört nån.
Haft en xr650 förut o tyckte att den va helt ok trots hondas glädjesiffror (de anger väl 61hk o jag mätte upp 46 på bakhjulet ostrypt)

Frågan är hur ktm är jämfört med xr:n..? på pappret är den ju klenare, men om deras siffror (54hk) är ärligare så borde den ju va minst lika vass som xr lr möjligen vassare... vet att 625, 660 e vassare men gillar inte täta serviceintervaller... (fick nog av d på hondan) vill dessutom ha möjlighet att skjutsa.. alla synpunkter välkomnas..

Oj va långt d blev.. :)

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
ddaannnnee skrev:
Hej, funderar på en ktm 640 sm -05.. har dock aldrig kört nån.
Haft en xr650 förut o tyckte att den va helt ok trots hondas glädjesiffror (de anger väl 61hk o jag mätte upp 46 på bakhjulet ostrypt)

Frågan är hur ktm är jämfört med xr:n..? på pappret är den ju klenare, men om deras siffror (54hk) är ärligare så borde den ju va minst lika vass som xr lr möjligen vassare... vet att 625, 660 e vassare men gillar inte täta serviceintervaller... (fick nog av d på hondan) vill dessutom ha möjlighet att skjutsa.. alla synpunkter välkomnas..

Oj va långt d blev.. :)
Från 2005 har inte 625/660 lika täta serviceintervaller.... :va Har jag för mig

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
KTM´s siffror är ärligare enl dom bänkningar jag gjort på min.

Jag har kört både XR 650 och äger en 640 Duke,XR är slöare och tyngre.

ddaannnnee

Medlem
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
ang. serviceintervaller... snubben i butiken sa att d va var 250:e mil på 660 och var 500:e på 640.. båda va -05:eek:r..

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
jag har en 650. Flera polare kör 660. Är väl något snärtigare std men med lite småfix så går 650:n fint. Känns mer gedigen på alla vis. Min personliga åsikt aif =) Hade inte köpt annorlunda idag, ja e stornöjd! Har helsystem på min och åker från ktm 640 rejält och är vääldigt jämn 660.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Långa farbron skrev:

Är XR tyngre än en Duke?! Siffror på nätet gör gällande att torrvikten på en XR är ~125 kg och för Duken ~150 kg. Det är 25 kg skillnad.

En nackdel med Duken måste ju också vara att du inte gärna slänger på ett par endurohjul och drar ut i skogen med den, något man med fördel gör med en XR (varför man överhuvudtaget skulle vilja köra XR på gata övergår mitt förstånd :)).

HoOmer

*Husse glömmer dig aldrig*
Gick med
30 Jan 2004
Hoj
Tl1000s
Är det inte så att xr´s vikt ligger lite väl mkt i underkant?

Har iaf ägt en 640 och kört en del med hondan. Xr´n går bättre enligt min mening.

Var dock super nöjd med ktm´n. Så jag köpte en ny :)

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nu har jag inte ägt nån XR650 men en KTM640-01 har jag ägt, jag skulle nog välja XR om man styvar upp gaffeln lite så blir den fin fin!

yates

Rackabajk Mc
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CBR1000RR CBR929RR Fighter
Långa farbron skrev:

Så hade du inte sagt om du provat min gamla. Mata den röda grisen med en TM40 så ska du få se på underverk :D

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Fjädringen är lite bättre på KTM:en (XR650 är en stor gungande kossa, om man inte shimsar om lite :) ). Effektmässigt är de inte så långt ifrån varandra, men karaktären är som dag och natt.

En 640 kan man gott serva bara var 500:e mil, MEN oljan ska bytas tätare än så, om man vill slippa framtida problem. Ventilspel brukar hålla sig bra efter att det till en början satt sig. Motorlager, koppling m.m. kan man behöva se över lite närmare efter en 1500-2000 mil (men det hänger på körstil och teknik).

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
yates skrev:
Så hade du inte sagt om du provat min gamla. Mata den röda grisen med en TM40 så ska du få se på underverk :D

Mocka sedan avgaser med ett mustigt helsystem så är saken biff!! :D

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
En TM 40 och ett helsystem på en 640 gör ju inte den sämre heller :)

sgtpepper skrev:
Är XR tyngre än en Duke?! Siffror på nätet gör gällande att torrvikten på en XR är ~125 kg och för Duken ~150 kg. Det är 25 kg skillnad.

En nackdel med Duken måste ju också vara att du inte gärna slänger på ett par endurohjul och drar ut i skogen med den, något man med fördel gör med en XR (varför man överhuvudtaget skulle vilja köra XR på gata övergår mitt förstånd :)).

Går du på Hondas siffror så stämmer inte dom så bra ifrån fabrik,sen väger nog Duken närmare 170 allt som allt.
Jag formulerade mig nog lite fel,jag menade att XR känns mer tungstyrd/jobbad.

:)

Zebulonm

Omskuren!!? Nä i Norrland kallar vi det
Gick med
3 Oct 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
XR 650 går lite lite bättre än en ktm 640. Men kolla sedan skillnaden på dämpare, utrustning, reservdelspriser. Ja fan allt.
En Honda XR 650 känns som om den kom från tidigt 80-tal. En Ktm 640 är ju iallafall bra långt inne på 90-talet.

Sist men inte minst ELSTART. En hoj utan detta är ju ett skämt idag.

ddaannnnee

Medlem
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
Tackar för alla svar.. om jag förstått d hela rätt så blir jag inte besviken på en 640 effektmässigt? hur är karaktären jämfört med xr:n? fått för mig att 640 lever mer på varvet? hur är komforten? inser ju att det inte är nån touringhoj direkt :) pendlade linköping-trollhättan (30 mil) på xr:n en hel sommar... säger väl en del om mina komfortkrav.. :) vet att de vibrerade en hel del förr, e d samma med de nyare?

Tack igen för alla svar!

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...