Xr650r Motard??

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Tjena fellow 2hjulings fantaster.

Sitter och letar lite efter en ny båge och valet är klart, en sm hoj!
Känner jag har fått reda på allt som finns att veta om ktm's alla modeler och så även dr/ttr..Men XR650r? Hur är den?
Motorn?
Vad anses vara ett högt miltal? 3000?
Service?
Busfaktorn?
Ja har ni något att förtälja så skäms inte, bara skriv ner de, behöver all hjälp jag kan behöver. Vill helst ha en knar som kan gå åretrunt och utan att jag gråter blod om jag lägger den då och då (dyra kosmetiska reservdelar)

Tackar för era svar / WB90:)
 

strulas

Medlem
Gick med
17 Apr 2012
Ort
sjöbo
Hoj
690 smc-r 525 motard aprilia cbr 929
finns bara en sak som är dåligt med dom det är bara kick på dom :)
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Å racemotarder e inte å tänka på? Inte sett han aktiv på länge men Boost3 verkar ha lika bra koll på Hynda XR som BorisJR på Kåtte...
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Enduro åka kan du fet glömma, dem väger apa eller gris som den även kallas...

Motorn är tamare än alla lc4 modeller, lite vassare än xt, ttr, dr.

Jag tyckte att frambromsen va hysteriskt klen trotts oversize skiva, fjädringen i svampigaste laget, vibrationerna gjorde att man va tacksam för aktionsradien inte va mer än 10 mil.


Har inte kört så mycket av konkurenterna så jag vet inte hur den står sig relativt mot dem.

Missförstå mig nu inte att jag tycker hojen e sämst, de e den inte men för mig hade de varigt värt med den lilla extra servicen och pengarna för att köpa en 660 istället.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
dyrare reservdelar än ktm (plast speciellt )sen finns det väl åsikter om gaffeln att den skulle vara sämre än lc4ans vp men den funkar för mig.
xren har ingen ryckutjämnare i baknavet ,det har väl alla ktm ?tycker personligen att alla lc4 inklusive min 690 vibrerar mer men är kanske en upplevelsegrej .
som motard är säkerligen bättre bromsar ett + iaf som prulle skrev
:)vet inte vad prulle har emot xren men kört både 640/625 och har xr så effektmässigt skiljer inte mycket ,riktiga as i skogen alla dom där,
660 med vänsterkick valde jag bort att ens provköra eftersom vänsterbenet är stukat av några benbrott så den har jag ingen åsikt om.
service och underhåll är iaf viktigt , köpte xren min efter 1800mil som motard med ett ynka dokumenterat oljebyte , skulle varit ca 18st där ,visserligen så är det säkerligen bytt x-antal gånger men läckte mellan blocken så jag rev allt och kollade spel på lagren osv , bytte det slitna men inte överdrivet mycket var dåligt .
nu går ju inte xren min på asfalt mer utan bara grus/stig /skoterled och is/snö på vintern så motardandet får andra svara för .
elstart är iaf ett stort + så hade jag valt hade 625 kommit före 660 och xr idag
 
Last edited:

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
dyrare reservdelar än ktm (plast speciellt )sen finns det väl åsikter om gaffeln att den skulle vara sämre än lc4ans vp men den funkar för mig.
xren har ingen ryckutjämnare i baknavet ,det har väl alla ktm ?tycker personligen att alla lc4 inklusive min 690 vibrerar mer men är kanske en upplevelsegrej .
som motard är säkerligen bättre bromsar ett + iaf som prulle skrev
:)vet inte vad prulle har emot xren men kört både 640/625 och har xr så effektmässigt skiljer inte mycket ,riktiga as i skogen alla dom där,
660 med vänsterkick valde jag bort att ens provköra eftersom vänsterbenet är stukat av några benbrott så den har jag ingen åsikt om.
service och underhåll är iaf viktigt , köpte xren min efter 1800mil som motard med ett ynka dokumenterat oljebyte , skulle varit ca 18st där ,visserligen så är det säkerligen bytt x-antal gånger men läckte mellan blocken så jag rev allt och kollade spel på lagren osv , bytte det slitna men inte överdrivet mycket var dåligt .
nu går ju inte xren min på asfalt mer utan bara grus/stig /skoterled och is/snö på vintern så motardandet får andra svara för .
elstart är iaf ett stort + så hade jag valt hade 625 kommit före 660 och xr idag

Långt, kreativt, informationsrikt svar :) Jag tackar så mycket för du tog dig tid! Känns som du då var mer inne på enduro/offroad spåret, någon med bra/lång motard erfarenhet av grisen möjligen? :)
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jag har haft min XR650R i fem år nu och är grymt nöjd! Har väl kört en 3000 mil kanske och den har rullat runt 4000 totalt skulle jag tro. Inga problem förutom normalt slitage. Det är bra grejjer. Har plågat min på RR-bana i tre år med. Är en på SOE.se som är uppe i 8000 mil med sin utan några problem..

Draget i motorn är jämförbart med KTM 625. Polaren har en sådan och dom går likadant.. Väger samma lika med ungefär. Och Xr'n vibrerar MYCKET mindre än KTM 625... Att Xr'n bara har kick är inget problem, är allt som den ska startar den direkt ändå. Slänger man på högkomkolv och annan kam så blir den jävligt arg, det är skoj, och en riktigt prisvärd uppgradering :D

Min har rullat som motard sen den var ny i princip så den har haft ett hårt liv. Det enda som jag skulle vilja ändra på min är fjädringen. Men hade man vetat vad man ska skruva på så hade den säkert funkat lite bättre. Bromsarna tycker jag funkar bra, i alla fall med 320mm skiva, har ej provat med den lilla originalskivan. Bromsen funkar att köra 1.10 med på knutstorp, så så jävla dålig kan den inte vara..


Så jag säger KÖP. Kommer aldrig att sälja min, riktigt nöjd. :tummenupp

Bara fråga på om det är mer du undrar, man har fått koll på det mesta genom åren.


La till några fina Xr-bilder ;)
 

Bifogat

  • shis.jpg
    shis.jpg
    123.5 KB · Visningar: 186
  • sh1.jpg
    sh1.jpg
    231.7 KB · Visningar: 309
  • srw10041.jpg
    srw10041.jpg
    61.3 KB · Visningar: 214
  • IMAGE_144.jpg
    IMAGE_144.jpg
    214.6 KB · Visningar: 161
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Håller med Loy på alla punkter. :)
Köpte min XR ny på Honda Center, den har gått 99.9% som motard, och övrigt grus. Prova engång i lite mer seriös terräng, men det är fel plats för en XR... :hihi
Original bromsen är lite kass, men funkar väll "ok" med 320 skiva. Jag gick overkill och slängde på ett Beringer kit, men fick ju "bra" pris. :)

Det som man bör göras, imho, är att byta fjädrarna i framgaffel till styvare, typ Öhlins progressiva. Visserligen vänjerman sig vid att den är mjuk, men det är en relativt billig uppgradering (1000-1500 kr, eller så, kommer inte ihåg, var ett tag sedan jag kollade)

:hej
DSC00170.jpgDSC00108.jpg
 
Last edited:

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Plasten är dyr till XR:en, tror bara bakskärmen kostar ca 2k. Gaffeln är väl lite mer omodern då den inte är upside down. Tror annars det är en bra hoj!
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Jag har letat i 3år efter min XR och hittade den i helgen. Har läst på som tusan innan köpet och den verkar vara extremt rosad. Har ingen erfarenhet av den ännu, mera än att den är rätt rå då den svarar rapt på gaspådrag och avslag. Dem jag kikat på tidigare har haft många ägare och varierat miltal. Dock har ingen av dem haft några fel utan endast olika stort slitage. Summa sumarum så verkar det vara precis som många säger en skottsäker hoj som kanske tappar något på smidigheten gent emot modernare hojar.

Dem kan vara svåra att få tag på nu på höstkanten då många ersätter den med sin landsvägshoj tillfälligt. Så hittar du ingen i höst så slå till på en till våren är mitt tips, trots att dem kanske ligger lite högt i pris då.

//KaliZ

slänger in lite bilder på min också! :banana
XR11.jpg XR22.jpg

XR33.jpg XR44.jpg
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Ser ju ny ut, bra köp! :tummenupp

Borra nu lite hål i sidokåpan med så du får lite goare ljud!
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Ser ju ny ut, bra köp! :tummenupp

Borra nu lite hål i sidokåpan med så du får lite goare ljud!

Ja där behöver jag hjälp på traven. Håller på att plöja igenom SOE-tråden nu. I stora drag vet jag vad som behövs göras, men det dära med bestyckningen verkar vara en djungel!!! Orkar inte testa runt, vill det ska fungera direkt! :crash

//KaliZ
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Ja där behöver jag hjälp på traven. Håller på att plöja igenom SOE-tråden nu. I stora drag vet jag vad som behövs göras, men det dära med bestyckningen verkar vara en djungel!!! Orkar inte testa runt, vill det ska fungera direkt! :crash

//KaliZ


Finns en lång tråd här på sh med, står mycket bra i båda. Lycka till! =)
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top