XR650R PoRR fugge

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
PutteLiten skrev:
Hmm, jag tror inte de byter förgasaren till det priset.
Och on jag får svära i kyrkan så om du ska lämna in den här nere så välj Yamaha Center, Glen är en riktig trimgalning och har hållt på åratal med sådant här. Jag vet itne vem Honda använer, han kanske är lika bra/bättre, men han är okänd för mig.
Det är Glen som byggde den där maxade Bulldogen som var utställd på mässan. 98hk på slangen, UTAN lustgasen! Orginal har bullen 50hk på slangen...
Jag fick ut 81hk på slangen på min Bulle, men Glen hade ju lite större budget än mig (YC äger hojen...). Nu rullar min Bulle i Göteborg, hoppas ägaren blir nöjd. :)

Glen har dynojettat andra XRar, tydligne är han polare med någon som har en. :)
hehe.. oki bor du i sthlm eller?menar du yamahaa center i sthlm?
måst byta olja och göra en ventiljustering snart.. har du provat göra det själv?.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Skåne... Jag är importerad (från Sverige) skåning. :hihi

Hmm, fick för mig att du oxå var skåning, :va vet inte var jag fick det ifrån... :rolleyes:
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
På fråga B svarar jag: ja och nej (byta olja ja, ventiler nej)
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
PutteLiten skrev:
Skåne... Jag är importerad (från Sverige) skåning. :hihi

Hmm, fick för mig att du oxå var skåning, :va vet inte var jag fick det ifrån... :rolleyes:

haha no way,bor i sthlm, är från Kalix,dvs "Jag är utsänd av gud för att shejpa upp det här Fjollträsket" :hihi :hihi
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Ville bara säga att TM40´n är nästan hälften så dyr, muhahahah!

Betalade 2500:- fram till dörren, yeah...


Men nu ska vi inte vara såna! =)
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Zana skrev:
Ville bara säga att TM40´n är nästan hälften så dyr, muhahahah!

Betalade 2500:- fram till dörren, yeah...


Men nu ska vi inte vara såna! =)
jepp det var medvetet.. men ville inte ha tm-40 :arsele
ville ha meeer :lol
 

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
XR650HRC SM CR500
DwD skrev:
jepp det var medvetet.. men ville inte ha tm-40 :arsele
ville ha meeer :lol

Mer vaddå? Räkningar? :D

Tror inte det är just någon skillnad i prestanda på olika flatside med accpump.
Däremot så skiljer ju utförandet, lösningar och kvalitet.
Betalar man ett par tusen för en gasare får man ju inte världens bästa.

När jag fick min TM40 var tex armen till choken krokig, andra har haft spån kvar i flottörhus,munstucken osv men det är ju plättlätt att kolla.
Utanpåliggande accpumpstång ser lite billigt ut men det funkar. Fler fabrikat har samma lösning också, bla äldre kehin om jag inte missminner mig. Visst har även Edelbrock QS utanpåliggande?

//Per
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Per skrev:
Mer vaddå? Räkningar? :D

Tror inte det är just någon skillnad i prestanda på olika flatside med accpump.
Däremot så skiljer ju utförandet, lösningar och kvalitet.
Betalar man ett par tusen för en gasare får man ju inte världens bästa.

När jag fick min TM40 var tex armen till choken krokig, andra har haft spån kvar i flottörhus,munstucken osv men det är ju plättlätt att kolla.
Utanpåliggande accpumpstång ser lite billigt ut men det funkar. Fler fabrikat har samma lösning också, bla äldre kehin om jag inte missminner mig. Visst har även Edelbrock QS utanpåliggande?

//Per
Edelbrock verkar ha väldigt bra kvallitet, och jag gillar deras lösning och teknik.speciellt att den är utan justerbara munstycken och en justerbar nål som man kan justera under drift lika enkelt som att vrida på soppakranen.
men kolla andras review så ser du varför jag valde just den fuggen.

Utanpåliggande accpumpstång:kolla på första bilden, men vad spelar det för roll att den sitter på utsidan?
 

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
XR650HRC SM CR500
DwD skrev:
...Utanpåliggande accpumpstång:kolla på första bilden, men vad spelar det för roll att den sitter på utsidan?

Tja det första och andra jag tänker på är utsatthet för lera å annan dynga samt att det ev kan frysa ihop vintertid. Fast för mig har det funkat utan probbs.
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
för er som vill veta hur det gått..

först monterade jag dit vajern för att ställa tomgången,
och den helt sanslöst perfekta ställskruven till nålen.

sedan tog bort den gamla förgasaren,vajrar och slangar. gick ganska smidigt(förutom att soppa är väldigt kallt att få på fingrarna :hihi )

monterade dit edelbrock'en,var lite tajt att få dit den i gummit från luftinsuget,en rejäl spottloska och smörjde dit det på gummit så gled den dit enklare. :hihi
kopplade in soppaslangen och slaskslangarna som går ner mot bakdäcket.

drog lös det gamla gashandtaget, och gummit från handtaget(fan så det satt!), kopplade in det nya gashandtaget och dom nya vajrarna.

höll andan, vred om soppakranen och kickade igång den. starta inte på första.. provade blippa på gashandtaget 2ggr, kicka igen, och vipps så startade den med ett härligt muller.

testade köra iväg,
första upplevelsen, den går enormt mycket mjukare iväg när man gasar,känns som att man fått mycket mer vrid.(typ det man vill ha när man trixar i skogen.).
åker iväg för att testa att göra en wheelie, petar i tvåan och gasar,, händer inte mycket,,
åker hem, petar in fingrarna och skruvar på justerskruven till nålen.
provar göra en wheelie en gång till, fungera som vanligt, framhjulet reser sig. :) :banana dock mer kontrollerat än förut.

har trixat lite hit och dit med accpumpen och nålen, men inte fått den exakt som jag velat ha den.(den går dock mycket bättre än med gamla org fuggen 70s/195)

...typ en och halv månad senare
lämnade in den på Mcvaruhuset idag för bänkning, dom hann inte riktigt bänka den optimalt och behövde behålla den en dag till, :död fick dock låna en 500cc vespa av dom så jag kunde köra hem, tack Mcvaruhuset :tummenupp .

fick kolla lite på bänk siffrorna och den gick för fett på lågvarv och tunt på högvarv.

frågade vad dom fått för HK sifffror.................
59 .något kusar på bakhjulet :banana :banana :banana
skall scanna in pappret av dom i morgon och lägga upp så kan ni bättrevetande kommentera.(hoppas fortfarande det är 59=>uppåt på bakhjulet då åxå så att jag inte får spö av er :rofl )

här är lite bilder på montering och fuggen
 

Bifogat

  • IMG_0020.JPG
    IMG_0020.JPG
    43 KB · Visningar: 45
  • IMG_0021.JPG
    IMG_0021.JPG
    50.2 KB · Visningar: 48
  • IMG_0022.JPG
    IMG_0022.JPG
    59.7 KB · Visningar: 49
  • IMG_0027.JPG
    IMG_0027.JPG
    75.7 KB · Visningar: 61
  • IMG_0028.JPG
    IMG_0028.JPG
    72.2 KB · Visningar: 55
  • IMG_0029.JPG
    IMG_0029.JPG
    78.7 KB · Visningar: 84
Last edited:

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
.............. XR650r Edelbrock och Big Gun race core
 

Bifogat

  • IMG_0030.JPG
    IMG_0030.JPG
    59.4 KB · Visningar: 57
  • IMG_0031.JPG
    IMG_0031.JPG
    74.5 KB · Visningar: 73
  • IMG_0032.JPG
    IMG_0032.JPG
    55.4 KB · Visningar: 56

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
59 på bakhjulet? :va

Vad har du gjort med den?

Hoppas de får till den, å skoj när man hänger på dyra grejor och de går bättre :tummenupp
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Är denna förgasare större än orginal? Bänkade du med orginal fugge? ...eller har ett hum om vilket effekt där normalt är på en XR effektsystem (för det hade du väl oxå?)

Jag är långt ifrån ngn mästare på ämnet förgasare. Men jag har inte fått uppfattningen att det ska vara direkt avgörade på toppeffekten med olika förgasare med samma diameter. Utan att skilladerna mest ska finnas i karaktär & ev. bredare register :confused:

Min bänkas imorgon. Får se hur det går
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
jag tyckte det lät mycket åxå,ville igentligen inte skriva det förränn jag sett pappret :tomten , men jag skriver in om det är fel imorgon när det är klart.

luftboxxen är uppborrad(ordentligt) och helsystem biggun och edelbrocken..
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Inga siffror på vrid ?

DwD skrev:
jag tyckte det lät mycket åxå,ville igentligen inte skriva det förränn jag sett pappret :tomten , men jag skriver in om det är fel imorgon när det är klart.

luftboxxen är uppborrad(ordentligt) och helsystem biggun och edelbrocken..
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Chris Husky skrev:
Är denna förgasare större än orginal? Bänkade du med orginal fugge? ...eller har ett hum om vilket effekt där normalt är på en XR effektsystem (för det hade du väl oxå?)

Jag är långt ifrån ngn mästare på ämnet förgasare. Men jag har inte fått uppfattningen att det ska vara direkt avgörade på toppeffekten med olika förgasare med samma diameter. Utan att skilladerna mest ska finnas i karaktär & ev. bredare register :confused:

Min bänkas imorgon. Får se hur det går
själva förgasaren är mycket större, diameterstorleken innuti vet jag inte vad den är.

Monobike fick 55,4 tror jag det var med en mikuni tm40 och samma helsystem, vet inte om han hade fixxat luftboxxen.
vet inte exakt vad det är med orginalförgasaren. men jag tycker inte att toppeffekten borde ändras så mycket så att det blir 59hk, men jag får se imorgon. kan ju bara hoppas.. killarna på bänkningen tyckte att fuggen riktigt kap, och billig...

igentligen spelar inte sifforna någon roll, hojjen går så jävla mycket bättre med den förgasaren, speciellt när jag skall busa i skogen,
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Tom Byron skrev:
Inga siffror på vrid ?
nope, jag såg bara graferna på soppan/luft
det var en kille som hade bänkat som sa 59,nått,
hmm skulle inte ha skrivit siffrorna, tänk om det visar något annat i morgon l. då får ja ju stryk av er :hihi
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
STRYK ? Nää, varför det? Jag undrade bara om den var orginal ju, Monobike hade ju som sagt fått runt 55 så då undrar man ju :tummenupp

DwD skrev:
nope, jag såg bara graferna på soppan/luft
det var en kille som hade bänkat som sa 59,nått,
hmm skulle inte ha skrivit siffrorna, tänk om det visar något annat i morgon l. då får ja ju stryk av er :hihi
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Tom Byron skrev:
STRYK ? Nää, varför det? Jag undrade bara om den var orginal ju, Monobike hade ju som sagt fått runt 55 så då undrar man ju :tummenupp
ähh bara skojjade. men jag har för mig att hans hade gått tunt. :va
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
DwD skrev:
nope, jag såg bara graferna på soppan/luft
det var en kille som hade bänkat som sa 59,nått,
hmm skulle inte ha skrivit siffrorna, tänk om det visar något annat i morgon l. då får ja ju stryk av er :hihi

Effektsiffrorna är ju ganska ointressant egentligen. det viktiga är ju att hojen blir justerad så bra som möjligt & att nya fuggen ger bättre körbarhet i maskineriet.
Skulle du dessutom få för höga siffror skyller vi bara på glädje bänk! :D
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top