Xr650r vevaxellager

Krisklo

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2016
Ort
Markaryd
Hoj
Rsv4 rf
Tjo!
Honda Xr650r från 02
Eftersom jag upplevde ett knackande ljud i motorn, och lite glitter i oljan så bestämde jag mig för att klyva motorn och byta alla lager
Men nu har uppkommit ett problem i processen i renoveringen lagerhylsan som kommer med huvud-lagret höger sida i motorn, ska pressas på vevaxeln( tror jag) sitter löst. Har även provat med den nya lagerhylsan, dom glider på lika lätt som den gamla.

Någon som har tips på åtgärder?
 

Bifogat

  • 1000002052.png
    1000002052.png
    1.7 MB · Visningar: 32

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Cylindrisk fastsättning kanske
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har ingen koll på just X650 men är ändå lite nyfiken med vad du menar med med "lagerhylsan"? Är det en distans på vevaxeln som positionerar ramlaget eller menar du att själva lagret glappar lite på veven? Synns det några synbara skador eller känner man att det kan ha nött vevaxeln?

Är det en distans kan man ju misstänka att den inte behöver pressas på men om lagret är glappet skulle jag försöka kolla vidare hur det ska vara. Har du nån shop manual till hojen?

Vill minnas att på PW80 (dålig jämförelse) som jag skruvade i var ena ramlagret betydligt mindre tajt på ena sidan av veven och tror det var till för att underlätta vid delning och montering då det lagret satt tajt i vevhuset men lösare på veven, på andra sidan satt lagret tajt i både vevhus och vevaxel. Kommer ihåg att man enligt manualen skulle dela och montera på den "glappa sidan".
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Har ingen koll på just X650 men är ändå lite nyfiken med vad du menar med med "lagerhylsan"? Är det en distans på vevaxeln som positionerar ramlaget eller menar du att själva lagret glappar lite på veven? Synns det några synbara skador eller känner man att det kan ha nött vevaxeln?

Är det en distans kan man ju misstänka att den inte behöver pressas på men om lagret är glappet skulle jag försöka kolla vidare hur det ska vara. Har du nån shop manual till hojen?

Vill minnas att på PW80 (dålig jämförelse) som jag skruvade i var ena ramlagret betydligt mindre tajt på ena sidan av veven och tror det var till för att underlätta vid delning och montering då det lagret satt tajt i vevhuset men lösare på veven, på andra sidan satt lagret tajt i både vevhus och vevaxel. Kommer ihåg att man enligt manualen skulle dela och montera på den "glappa sidan".

Det är ett rullager med lös innerbana som kan flyta lite i sidled (axiellt i lagret). Det sitter ett sådant på vevaxeln i motorn på min enduro. På högersida av vevaxeln sitter ett vanligt rullager och där är vevaxeln låst med mutter mot primärdrevet. Vänster sida har rullager med lös innerbana, anledningen till detta gissar jag är att vevaxeln får utrymme att expandera av värme då yttre lagerbana bottnar i huset innan det är axiell kontakt mellan rullarna och inre lagerbana.
1727243614323.png
 

Krisklo

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2016
Ort
Markaryd
Hoj
Rsv4 rf
Det är ett rullager med lös innerbana som kan flyta lite i sidled (axiellt i lagret). Det sitter ett sådant på vevaxeln i motorn på min enduro. På högersida av vevaxeln sitter ett vanligt rullager och där är vevaxeln låst med mutter mot primärdrevet. Vänster sida har rullager med lös innerbana, anledningen till detta gissar jag är att vevaxeln får utrymme att expandera av värme då yttre lagerbana bottnar i huset innan det är axiell kontakt mellan rullarna och inre lagerbana.
View attachment 504218

Ja precis.
Vad jag har förstått så ska denna glida på,
Har skrivit i många forum här utanför, men det verkar inte finnas någon som kan svara på vilket mått vevaxlen ska ha, måttet på min syns på bilden.
Då min egentliga fråga är, vad är toleransen för att den inte ska vara godkänd.
 

Bifogat

  • 1000002063.jpg
    5.5 MB · Visningar: 7
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja precis.
Vad jag har förstått så ska denna glida på,
Har skrivit i många forum här utanför, men det verkar inte finnas någon som kan svara på vilket mått vevaxlen ska ha, måttet på min syns på bilden.
Då min egentliga fråga är, vad är toleransen för att den inte ska vara godkänd.

Lagret ska inte ramla på plats. Det ska alltid vara presspassning på lager.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Ja precis.
Vad jag har förstått så ska denna glida på,
Har skrivit i många forum här utanför, men det verkar inte finnas någon som kan svara på vilket mått vevaxlen ska ha, måttet på min syns på bilden.
Då min egentliga fråga är, vad är toleransen för att den inte ska vara godkänd.
Som Two stroke man skrev så ska lagret sitta fast med presspassning. Enda gången det ska kunna glida på är om du har haft vevaxeln i frysen och värmt upp lagerbanan till 100C, när det har svalnat sitter det fast.
 

Krisklo

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2016
Ort
Markaryd
Hoj
Rsv4 rf
Har ingen koll på just X650 men är ändå lite nyfiken med vad du menar med med "lagerhylsan"? Är det en distans på vevaxeln som positionerar ramlaget eller menar du att själva lagret glappar lite på veven? Synns det några synbara skador eller känner man att det kan ha nött vevaxeln?

Är det en distans kan man ju misstänka att den inte behöver pressas på men om lagret är glappet skulle jag försöka kolla vidare hur det ska vara. Har du nån shop manual till hojen?

Vill minnas att på PW80 (dålig jämförelse) som jag skruvade i var ena ramlagret betydligt mindre tajt på ena sidan av veven och tror det var till för att underlätta vid delning och montering då det lagret satt tajt i vevhuset men lösare på veven, på andra sidan satt lagret tajt i både vevhus och vevaxel. Kommer ihåg att man enligt manualen skulle dela och montera på den "glappa sidan".
Lagerbana till rulllagret.
Man ser på vevaxeltappen den har en liten repa runt om, men inget man känner,
Vad gäller Hondas egna handbook står inget om just Innerlagerbanan med en krage till rulllagret, som jag tror jag skrev innan har jag haft kontakt med honda mekaniker, inte ens dom kunde ge något svar på vad axelns tolerans-mått skulle vara.
På andra forum, där andra haft samma fråga, så är åsikterna delade där med. Lika många säger att det ska vara på det viset, som säger motsatsen
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Lagerbana till rulllagret.
Man ser på vevaxeltappen den har en liten repa runt om, men inget man känner,
Vad gäller Hondas egna handbook står inget om just Innerlagerbanan med en krage till rulllagret, som jag tror jag skrev innan har jag haft kontakt med honda mekaniker, inte ens dom kunde ge något svar på vad axelns tolerans-mått skulle vara.
På andra forum, där andra haft samma fråga, så är åsikterna delade där med. Lika många säger att det ska vara på det viset, som säger motsatsen
Skrota skiten!! :krama
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Den limmar man fast med axiallåsninmg för den ska såklart sitta fast annars slits både vevtappen och lagerringen. Men de är underligt nog vanligt att den snurrar på axeln även på motorer som gått lite inte bara på xr 650.
 

Krisklo

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2016
Ort
Markaryd
Hoj
Rsv4 rf
Skrota skiten!! :krama

Den limmar man fast med axiallåsninmg för den ska såklart sitta fast annars slits både vevtappen och lagerringen. Men de är underligt nog vanligt att den snurrar på axeln även på motorer som gått lite inte bara på xr 650.
Hört många varianter angående vilket limm man i så fall ska använda locktight 602/620/638
3M Scotch-Weld RT20
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det kanske kan fungera att använda samma metod som på hjullager till en gammal Volvo?
Några körnslag på axeln på lämpliga ställen, och sedan dit med lagret - fungerar perfekt!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det kanske kan fungera att använda samma metod som på hjullager till en gammal Volvo?
Några körnslag på axeln på lämpliga ställen, och sedan dit med lagret - fungerar perfekt!
Förutom en viss skillnad i varvtal då :hihi Räknar man på 2m i omkrets på hjulen och när en XR650 har effekttoppen så motsvarar det drygt 800km/h. Dom flesta Volvobilar får kämpa rätt bra för att nå dit :hihi
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Förutom en viss skillnad i varvtal då :hihi Räknar man på 2m i omkrets på hjulen och när en XR650 har effekttoppen så motsvarar det drygt 800km/h. Dom flesta Volvobilar får kämpa rätt bra för att nå dit :hihi
Ja, men varvtalet har väl ringa betydelse här?
Det handlar väl om att den inre lagerbanan ska hållas fast, eller har jag missat något?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hört många varianter angående vilket limm man i så fall ska använda locktight 602/620/638
3M Scotch-Weld RT20
Yes Loctite 638 kör jag med när de gäller limma fast lagerbanor på alla tänkbara motorer ink xr650 och de sitter som berget. Slipa ytan lite men smärgelduk på både lagerbana och vevaxel så limmet sitter än bättre.
 

Krisklo

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2016
Ort
Markaryd
Hoj
Rsv4 rf
Yes Loctite 638 kör jag med när de gäller limma fast lagerbanor på alla tänkbara motorer ink xr650 och de sitter som berget. Slipa ytan lite men smärgelduk på både lagerbana och vevaxel så limmet sitter än bäst

Efter mycket velande, så kommer jag använda locktight, men vad talar egentligen för 638 mot 620… visst motorn blir inte 150° om allt stämmer, men medan locktight 620 håller för högre temperaturer än +200°
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja, men varvtalet har väl ringa betydelse här?
Det handlar väl om att den inre lagerbanan ska hållas fast, eller har jag missat något?
Det kanske bara är av akademisk betydelse, men jag inbillar mig att man får en mer centrerad och parallell montering med värmekrympning eller ett lim än med slumpvisa körnslag?
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top