Xr650r vevaxellager

Krisklo

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2016
Ort
Markaryd
Hoj
Rsv4 rf
Tjo!
Honda Xr650r från 02
Eftersom jag upplevde ett knackande ljud i motorn, och lite glitter i oljan så bestämde jag mig för att klyva motorn och byta alla lager
Men nu har uppkommit ett problem i processen i renoveringen lagerhylsan som kommer med huvud-lagret höger sida i motorn, ska pressas på vevaxeln( tror jag) sitter löst. Har även provat med den nya lagerhylsan, dom glider på lika lätt som den gamla.

Någon som har tips på åtgärder?
 

Bifogat

  • 1000002052.png
    1000002052.png
    1.7 MB · Visningar: 32

Krisklo

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2016
Ort
Markaryd
Hoj
Rsv4 rf
Jaja.. bestämt mig för att limma lager-banan.
Men nu är det nästa problem som dykt upp.
Drevet som kastar runt balansaxel, sitter rent ut sagt som fan.. provat värma, olika avdragare, slutade med att jag försökte bygga en som omsluter hela drevet,
Det rubbar sig inte.
Förslag tack!?
 

Bifogat

  • 1000002078.jpg
    5.5 MB · Visningar: 20

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Jaja.. bestämt mig för att limma lager-banan.
Men nu är det nästa problem som dykt upp.
Drevet som kastar runt balansaxel, sitter rent ut sagt som fan.. provat värma, olika avdragare, slutade med att jag försökte bygga en som omsluter hela drevet,
Det rubbar sig inte.
Förslag tack!?
Varför ska du plocka bort drevet? Det sitter väldigt precist monterat i förhållande till vevstaken och vad jag på bilder av en XR650R vevaxel sitter lagret monterat utanför drevet. Ska du byta vevstake?
 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jaja.. bestämt mig för att limma lager-banan.
Men nu är det nästa problem som dykt upp.
Drevet som kastar runt balansaxel, sitter rent ut sagt som fan.. provat värma, olika avdragare, slutade med att jag försökte bygga en som omsluter hela drevet,
Det rubbar sig inte.
Förslag tack!?
Finns bara värme + avdragare, svårt att kyla axeln annars skulle det hjälpa (men inte mycket)
Vad du menar är att drevet sitter i vägen så att vevtappen inte kan pressas ut
 

Krisklo

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2016
Ort
Markaryd
Hoj
Rsv4 rf
Finns bara värme + avdragare, svårt att kyla axeln annars skulle det hjälpa (men inte mycket)
Vad du menar är att drevet sitter i vägen så att vevtappen inte kan pressas ut
Finns bara värme + avdragare, svårt att kyla axeln annars skulle det hjälpa (men inte mycket)
Vad du menar är att drevet sitter i vägen så att vevtappen inte kan pressas ut
Ja precis!
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Sätt drevet i spänn med avdragaren, värm upp - helst med gas så hinner inte värmen sprida sig till vevaxeln, värm till 100 grader (mät med ir/laser tempmätare, försök låna en sådan)
Knacka på avdragaren, bestämt, med en hyfsad hammare, slå inte sönder något, men drevet behöver kanske en liten "kick" för att lossa. Våldsammare än så vågar jag inte rekommendera att du är.
 

Krisklo

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2016
Ort
Markaryd
Hoj
Rsv4 rf
Sätt drevet i spänn med avdragaren, värm upp - helst med gas så hinner inte värmen sprida sig till vevaxeln, värm till 100 grader (mät med ir/laser tempmätare, försök låna en sådan)
Knacka på avdragaren, bestämt, med en hyfsad hammare, slå inte sönder något, men drevet behöver kanske en liten "kick" för att lossa. Våldsammare än så vågar jag inte rekommendera att du är.
Ungefär så har jag gjort, förutom det där med en lite mer ordentlig hammare😬
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Nu hittade jag något som tyder på att den inre
lager-banan inte ska sitta fast på axeln, eller jag tolkar det fel? eftersom dom refererar till att ta bort inner race from the roller bearing..??
Utan att ha sett resten av verkstadshandboken så kan jag inte svara säkert, men jag tror det har med monteringsordningen att göra - kanske är det såhär:
1 Dela på lagret - dvs ta bort inre lagerbanan som det står skrivet
2 Nästa sekvens värmer man vevhushalvan/motorblocket så att det ytterringen går lätt att få i
sedan tippar jag att innerringen skall monteras på vevaxeln o därefter monterar man ihop höger o vänster sida med lagerhalvorna monterade på rätt plats
Drevet undrar jag över när i ordningen det skall på plats - har du en bild på vevaxeln med drev o lager på plats??

Hursomhelst så är min erfarenhet att innerringen alltid skall sitta fast på axeln - gäller alla axlar, greppet kan dock vara mer eller mindre hårt. Innerringen får inte börja vandra/rotera - då slits axeln ner ganska snart
 

Krisklo

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2016
Ort
Markaryd
Hoj
Rsv4 rf
Utan att ha sett resten av verkstadshandboken så kan jag inte svara säkert, men jag tror det har med monteringsordningen att göra - kanske är det såhär:
1 Dela på lagret - dvs ta bort inre lagerbanan som det står skrivet
2 Nästa sekvens värmer man vevhushalvan/motorblocket så att det ytterringen går lätt att få i
sedan tippar jag att innerringen skall monteras på vevaxeln o därefter monterar man ihop höger o vänster sida med lagerhalvorna monterade på rätt plats
Drevet undrar jag över när i ordningen det skall på plats - har du en bild på vevaxeln med drev o lager på plats??

Hursomhelst så är min erfarenhet att innerringen alltid skall sitta fast på axeln - gäller alla axlar, greppet kan dock vara mer eller mindre hårt. Innerringen får inte börja vandra/rotera - då slits axeln ner ganska snart
 

Bifogat

  • 1000002147.png
    1000002147.png
    1.6 MB · Visningar: 18

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Då ser det ut som att innerringen skall sitta löst på vevaxeln. Förvånande, den borde sitta ganska tight, men.... å andra sidan..... Honda är en av världens bästa vad gäller motorutveckling så då är det nog tämligen väl utprovat - kör efter verkstadshandboken så bör det bli bra (om verkstadshandboken säger en sak o jag säger något annat så ska du inte lita på mig :devilish: ). Det borde dessutom finnas slitagegränser i en lista någonstans i boken där borde du kunna hitta mått på vevaxeln.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har tagit lös detta drev men håll i er huggmejslar moraknivar och hammare :näsblod Jag hittade ingen avdragare som va tillräckligt tunn så draget blev för långt ut på drevet flexa. DE är dock sitlätt att få lös med två mora knivar och värma drevet med gasållåga.Du slår bara in två knivar mot varandra så klickar de ut någr mm sedan tar man bara tjocckar o tjockare huggmejslar tills de går lös. På slutet använde jag dubbla huggisar på varvandra dvs 4st totalt för de sista mm. Kolla märkningen pricken på drevet de ska sitta i centrum pinnbult gör helst egen markering för prick mot pinnbult är mindre exakt. De enda som kan slityas och gå sönder på en xr650 är lagerkorgen på vevsaken big end de är därifrån ev glitter kommer. Ramlager och alla andra lager håller 30000 mil. När jag turbioriserade min xr650 så va den lagerkorgen svaga punkten så jag köpte en Falicon vevstake med silverpläterat lagerkorg och den höll bet bättre än org staken. Om man kör org stake lager eller billigt stakkitt så undvik 8000rpm i mesta mäjliga mån för de tål inte höga vartal. Jag knäckte en 100 mil ny motor org stake på bara 20 mil då jag körde vass kamaxel och stor förgasare så de vart aoutmatisk höga varv jag körde ofta i varvstopp viod 8250v.Falicon vevstake med silver lagerhållare håller för 125hk på hjulet även om man ligger på varvstopp.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top