Xs750 Maxxecu racer

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
Cx 500 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Hej alla!
Tänkte starta ett nytt projekt efter att ha sålt mitt förra (cx500 med maxxecu och turbo) som ni kanske råkat se för några år sen. Finns en tråd för den vetgiriga iallafall…
Nåväl, har köpt en Yamaha xs750 -77 som är trecylindrig fyrtakt och tanken är att bygga en hoj som lite liknar Kenny Roberts ow48 yzr500 racer som han körde 1980. Tycker denna ikon är lite läcker och i dagens samhälle när inga moderna fordon knappt hörs så finns det ett behov av en vrålande trepip!
:D

Så, vart börjar man? Jo POD filter på membranförgasare är kanske inte så upphetsande och motorn är bara luftkyld. Tänker att ett Maxxecu mini öppnar upp för möjligheter gällande Bestyckning samt att det blir lätt att styra fläktar till oljekylet. Saken är biff, skaffat gsxr 600-01 spjällhus som har fördelen att passa rätt i insugsgummina samt att dom är separata så att man kan få rätt c/c mått. Tänker montera nån modärnare generator med lite bättre sprutt. Att slippa tre brytarspetsar kommer ju vara skönt och gör motorn lite smalare. Kan ju behövas om man ska få plats med motorn inunder kåporna…
Men, så kommer ju lite funderingar krypande som man kanske har tur att få hjälp med:
Hur många tänder på triggerhjulet blir det och hur många missing tooth.
Är det bättre att köra med 4.9 lambdasond när man kör 95 oktan och inte kommer bestycka asfett?
Kan man använda en ”intank”pump från en motorcykel som man monterar på utsidan? Tänker kylning etc.Mottager gärna tips annars på små
pumpar som inte drar så mycket ström. Behöver ju inte vara så tyken då det bara är ca 70 hk. Kan väl ha en pump i tanken men undrar iallafall?
Det måste väl räcka med Maxxecu mini beträffande in/ut gångar? Förstår att lambdan körs med CAN.
Insugstemp, motortemp, lambda,vevaxelgivare, kamsynk,tps. Har jag glömt nån? Tänkte bara klargöra att det inte är turbo!
Kan man sätta lufttempgivaren i bakändan/sidan av ett spjällhus?
Kan man sätta en oljetempgivare i toppen nånstans och kalla det för motortemp i ECU:n? Är det att föredra att gänga den i godset eller att den sitter i ett oljeflöde?
Ja, det var lite första funderingar… Och ja, det kommer givetvis bilder vad det lider!
Kommentera gärna!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har egentligen i get vettigt att säga annat att jag verkligen ser fram mot att följa detta bygge.

Som du vet så funderar jag också på Maxxecu och många av dina funderingar ovan är funderingar jag också har, bla placering av oljetempgivaren om den går att ha i tråget och bränslepumsfunderingarna vad som är lämpliga strömsnåla pumpar.
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
Cx 500 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Köpte en hoj och fick 1,5 hoj på köpet. Skicket var väl som man kan tänka sej efter att ha stått ute ett par år och inte varit igång på 18 år. Förra ägaren verkar ju i alla fall varit mån om motorn då både skumgummi och damstrumpa har agerat filter, något mössen uppskattat också...
 

Bifogat

  • 20240501_173844.jpg
    20240501_173844.jpg
    1.6 MB · Visningar: 19

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
Cx 500 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Den sedvanliga ren görningen av förgasarna fixades och tur var väl det för dom var ju bomstopp i lågfarten som förväntat. Tanken var att fixa till hojen hjälpligt så att sista besiktningen kunde göras. Du kan ju tänka dej hur det såg ut i ljusomkopplare mm men som tur är med gamla grejer så går allt att ta isär i minsta beståndsdel och fixas till.
Dom tre brytarspetsarna behövde lite kärlek också. Alltid kul med lite "retromek".
2:ans växel som alltid hoppar ut gjorde även det på denna cykel. Dock var redan modden för det gjort en gång så nu är den dubbelmoddad!
Utlägg hit tills bara ett nytt batteri.
 

Bifogat

  • 20240501_182305.jpg
    20240501_182305.jpg
    2 MB · Visningar: 15
  • 20240505_163655.jpg
    20240505_163655.jpg
    1.5 MB · Visningar: 15
  • 20240528_183751.jpg
    20240528_183751.jpg
    1.6 MB · Visningar: 16

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
Cx 500 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
FixarFrasse har även haft isär motorn och sedan frikostigt siliconat här och där...
Har påbörjat lite tillverkning av bromsskiveadaptrar.
Och tillslut efter några veckors pill -tada!!! nybesiktigad ,för evigt!
 

Bifogat

  • 20240528_185954.jpg
    20240528_185954.jpg
    1.5 MB · Visningar: 28
  • 20240814_175019.jpg
    20240814_175019.jpg
    1.8 MB · Visningar: 28
  • 20240517_074528.jpg
    20240517_074528.jpg
    3.3 MB · Visningar: 29

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
Cx 500 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Nej, modd 1 är att flytta ett shims till andra sidan tvåans drev.
Modd 2 då, nja när inte ett flyttat shims räcker så får man svarva bort lite i drevet på baksidan så att ett shims till får plats…:tungan
Kanske FixarFrasse har fått nån annan bricka fel en gång i tiden.
Hursomhelst nu funkar det fint. Eller nu förresten, detta var i somras. Det har hänt en del sen dess, -stay tuned!:cool:
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top