Xs750 Maxxecu racer

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ser ut snyggt, är systemet i rostfritt?
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Apropå att tillverka egna kåpor, Honda tänkte ju såhär i början av 80 talet.
I och med att jag har bränslepump så skulle det ju vara en möjlighet att ha tanken, eller delar av tanken där nere. Man finge nog ha lite skott som förhindrar skvalp i dock. Eller det kanske blir till nästa hoj som byggs:drool. Tyngdpunkten hade ju rättats till lite i alla fall.

En helt annan sak: Mina spridare heter Keihin ABS/A QK20 och satt på en Suzuki GSXR 600 01-03. Har varvat Google men hittar inte vad dom flödar. Nån som vet?
 

Bifogat

  • 20241105_211403.jpg
    20241105_211403.jpg
    2.6 MB · Visningar: 29

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Löste spridarproblemet med att åka förbi Speeding i Borås som flödestestade dom. 450cc var dom vilket ju borde passa bra.
Sedan var jag tillbaka på kåporna. Sagt och gjort, maskiner behöver införskaffas. Ett Engelskt hjul tillverkades. Köpte härdade hjul i (trumvirvel) England och gjorde resten själv. Fäste den med ett gångjärn i en pelare så att man kan vika undan när den inte behövs. Fick klura lite på hur jag skulle tillverka justerskruven. Svarvade en M42x1,5 gänga på en axel och satte ett koniskt lager i ändan som trycker upp nästa axel styrd i ett kilspår. "Försvarvade" gängan i svarven till näst intill perfektion och drog på snittet för hand efteråt och då blev det i princip bara lite damm istället för spånor. Ni som förstår känslan förstår...:cool: Har inte satt på nån ratt än.
Nu ska jag tillverka ett stativ till min krymp och sträck.
Har även kommit på att jag ska använda överdelen av plastkåpan och bara tillverka sidokåporna i alu. Så jag håller på att tillverka fästen till toppkåpan under tiden. På så vis får jag ju även ett fast mått att förhålla mej till när jag tillverkar kåporna.
 

Bifogat

  • 20241201_183219.jpg
    20241201_183219.jpg
    2 MB · Visningar: 21
  • 20241201_183229.jpg
    20241201_183229.jpg
    1.9 MB · Visningar: 21
  • 20241201_183210.jpg
    20241201_183210.jpg
    1.6 MB · Visningar: 21

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jäklar vad kul ska bli spännande att se. Jag har också ett engelskthjul och krym och sträck, engelskthjul är väl en så sak som jag inte köpt men jag kom över det på ett lite lustigt sätt och fick även en fru på köpet😉

Har dock bara gjort en bakskärm till Triumphen med träkubba, sandsäck, krym och sträck och engelskthjul.

Blir spännande att se fortsättningen.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ang kolektorn 3 till 1 så har din konstruktion krockande avgasflöde som kommer hämma hela registret ink max effekt mycket. Motorn kommer bygga onödigt högt avgastryck innan turbo och då blir de spikkänsliga och du måste köra onödigt stor avgasturbin för att hålla nere avgastrycket. Avgastryck före turbo bör inte överstiga turbotrycket typ 0,7-1,1 avgasstryck mot 1 bars ladd alt1 -1 eller i vissa fall lite högre mottryck än turbotryck men bara typ 0,2 bar högre avgastryck.
En kolektor bör se ut som i länken https://www.ebay.co.uk/itm/13188848...MIl97Xo_C2igMVEAuiAx0GkxNwEAQYASABEgLeUfD_BwE
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Sedan var jag tillbaka på kåporna. Sagt och gjort, maskiner behöver införskaffas. Ett Engelskt hjul tillverkades. Köpte härdade hjul i (trumvirvel) England och gjorde resten själv. Fäste den med ett gångjärn i en pelare så att man kan vika undan när den inte behövs. Fick klura lite på hur jag skulle tillverka justerskruven. Svarvade en M42x1,5 gänga på en axel och satte ett koniskt lager i ändan som trycker upp nästa axel styrd i ett kilspår. "Försvarvade" gängan i svarven till näst intill perfektion och drog på snittet för hand efteråt och då blev det i princip bara lite damm istället för spånor. Ni som förstår känslan förstår...:cool: Har inte satt på nån ratt än.
Imponerad - snyggt bygge, är plåtarna vattenskurna?
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Ang kolektorn 3 till 1 så har din konstruktion krockande avgasflöde som kommer hämma hela registret ink max effekt mycket. Motorn kommer bygga onödigt högt avgastryck innan turbo och då blir de spikkänsliga och du måste köra onödigt stor avgasturbin för att hålla nere avgastrycket. Avgastryck före turbo bör inte överstiga turbotrycket typ 0,7-1,1 avgasstryck mot 1 bars ladd alt1 -1 eller i vissa fall lite högre mottryck än turbotryck men bara typ 0,2 bar högre avgastryck.
En kolektor bör se ut som i länken https://www.ebay.co.uk/itm/13188848...MIl97Xo_C2igMVEAuiAx0GkxNwEAQYASABEgLeUfD_BwE
Tackar för input, härligt med folk som intresserar sej. En liten detalj bara, det blir ingen turbo denna gången...
Det ser nog för övrigt värre ut än det är i verkligheten då det inte blir nån areaminskning alls att tala om. Det är alltså inte så mycket mellanvägg mellan rören som man kan tro på bilden.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ang kolektorn 3 till 1 så har din konstruktion krockande avgasflöde som kommer hämma hela registret ink max effekt mycket. Motorn kommer bygga onödigt högt avgastryck innan turbo och då blir de spikkänsliga och du måste köra onödigt stor avgasturbin för att hålla nere avgastrycket. Avgastryck före turbo bör inte överstiga turbotrycket typ 0,7-1,1 avgasstryck mot 1 bars ladd alt1 -1 eller i vissa fall lite högre mottryck än turbotryck men bara typ 0,2 bar högre avgastryck.
En kolektor bör se ut som i länken https://www.ebay.co.uk/itm/13188848...MIl97Xo_C2igMVEAuiAx0GkxNwEAQYASABEgLeUfD_BwE

Jag är intresserad av vad som boost tycker är fel på din kollektor, är det att rören "vinklar" in mot varandra där dom möts att fet stör flödet eller är det minskningen av arean?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag är intresserad av vad som boost tycker är fel på din kollektor, är det att rören "vinklar" in mot varandra där dom möts att fet stör flödet eller är det minskningen av arean?
Felet är väl att när två krökar möts rakt mot varandra så kommer åtminstone delar av avgaspulsen första cylindern vandra upp i motsatt rör och därmed skapa mottryck för den avgaspuls som kommer från nästa cylinder i tändföjden. Om avgasflödet i kollektorn istället är i samma riktning (alltså bakåt) från alla tre cylindrar kommer de istället att skapa ett undertryck bakom varje avgaspuls som då istället bidrar till ”evakueringen” av efterföljande avgaser. I alla fall så som jag förstått det men Two stroke man kommer nog snart och berättar för mig jag har fel.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top