sylta nr1
Sporthojsnörd
Hej alla!
Tänkte starta ett nytt projekt efter att ha sålt mitt förra (cx500 med maxxecu och turbo) som ni kanske råkat se för några år sen. Finns en tråd för den vetgiriga iallafall…
Nåväl, har köpt en Yamaha xs750 -77 som är trecylindrig fyrtakt och tanken är att bygga en hoj som lite liknar Kenny Roberts ow48 yzr500 racer som han körde 1980. Tycker denna ikon är lite läcker och i dagens samhälle när inga moderna fordon knappt hörs så finns det ett behov av en vrålande trepip!
Så, vart börjar man? Jo POD filter på membranförgasare är kanske inte så upphetsande och motorn är bara luftkyld. Tänker att ett Maxxecu mini öppnar upp för möjligheter gällande Bestyckning samt att det blir lätt att styra fläktar till oljekylet. Saken är biff, skaffat gsxr 600-01 spjällhus som har fördelen att passa rätt i insugsgummina samt att dom är separata så att man kan få rätt c/c mått. Tänker montera nån modärnare generator med lite bättre sprutt. Att slippa tre brytarspetsar kommer ju vara skönt och gör motorn lite smalare. Kan ju behövas om man ska få plats med motorn inunder kåporna…
Men, så kommer ju lite funderingar krypande som man kanske har tur att få hjälp med:
Hur många tänder på triggerhjulet blir det och hur många missing tooth.
Är det bättre att köra med 4.9 lambdasond när man kör 95 oktan och inte kommer bestycka asfett?
Kan man använda en ”intank”pump från en motorcykel som man monterar på utsidan? Tänker kylning etc.Mottager gärna tips annars på små
pumpar som inte drar så mycket ström. Behöver ju inte vara så tyken då det bara är ca 70 hk. Kan väl ha en pump i tanken men undrar iallafall?
Det måste väl räcka med Maxxecu mini beträffande in/ut gångar? Förstår att lambdan körs med CAN.
Insugstemp, motortemp, lambda,vevaxelgivare, kamsynk,tps. Har jag glömt nån? Tänkte bara klargöra att det inte är turbo!
Kan man sätta lufttempgivaren i bakändan/sidan av ett spjällhus?
Kan man sätta en oljetempgivare i toppen nånstans och kalla det för motortemp i ECU:n? Är det att föredra att gänga den i godset eller att den sitter i ett oljeflöde?
Ja, det var lite första funderingar… Och ja, det kommer givetvis bilder vad det lider!
Kommentera gärna!
Tänkte starta ett nytt projekt efter att ha sålt mitt förra (cx500 med maxxecu och turbo) som ni kanske råkat se för några år sen. Finns en tråd för den vetgiriga iallafall…
Nåväl, har köpt en Yamaha xs750 -77 som är trecylindrig fyrtakt och tanken är att bygga en hoj som lite liknar Kenny Roberts ow48 yzr500 racer som han körde 1980. Tycker denna ikon är lite läcker och i dagens samhälle när inga moderna fordon knappt hörs så finns det ett behov av en vrålande trepip!
Så, vart börjar man? Jo POD filter på membranförgasare är kanske inte så upphetsande och motorn är bara luftkyld. Tänker att ett Maxxecu mini öppnar upp för möjligheter gällande Bestyckning samt att det blir lätt att styra fläktar till oljekylet. Saken är biff, skaffat gsxr 600-01 spjällhus som har fördelen att passa rätt i insugsgummina samt att dom är separata så att man kan få rätt c/c mått. Tänker montera nån modärnare generator med lite bättre sprutt. Att slippa tre brytarspetsar kommer ju vara skönt och gör motorn lite smalare. Kan ju behövas om man ska få plats med motorn inunder kåporna…
Men, så kommer ju lite funderingar krypande som man kanske har tur att få hjälp med:
Hur många tänder på triggerhjulet blir det och hur många missing tooth.
Är det bättre att köra med 4.9 lambdasond när man kör 95 oktan och inte kommer bestycka asfett?
Kan man använda en ”intank”pump från en motorcykel som man monterar på utsidan? Tänker kylning etc.Mottager gärna tips annars på små
pumpar som inte drar så mycket ström. Behöver ju inte vara så tyken då det bara är ca 70 hk. Kan väl ha en pump i tanken men undrar iallafall?
Det måste väl räcka med Maxxecu mini beträffande in/ut gångar? Förstår att lambdan körs med CAN.
Insugstemp, motortemp, lambda,vevaxelgivare, kamsynk,tps. Har jag glömt nån? Tänkte bara klargöra att det inte är turbo!
Kan man sätta lufttempgivaren i bakändan/sidan av ett spjällhus?
Kan man sätta en oljetempgivare i toppen nånstans och kalla det för motortemp i ECU:n? Är det att föredra att gänga den i godset eller att den sitter i ett oljeflöde?
Ja, det var lite första funderingar… Och ja, det kommer givetvis bilder vad det lider!
Kommentera gärna!