Imponerad - snyggt bygge, är plåtarna vattenskurna?Sedan var jag tillbaka på kåporna. Sagt och gjort, maskiner behöver införskaffas. Ett Engelskt hjul tillverkades. Köpte härdade hjul i (trumvirvel) England och gjorde resten själv. Fäste den med ett gångjärn i en pelare så att man kan vika undan när den inte behövs. Fick klura lite på hur jag skulle tillverka justerskruven. Svarvade en M42x1,5 gänga på en axel och satte ett koniskt lager i ändan som trycker upp nästa axel styrd i ett kilspår. "Försvarvade" gängan i svarven till näst intill perfektion och drog på snittet för hand efteråt och då blev det i princip bara lite damm istället för spånor. Ni som förstår känslan förstår... Har inte satt på nån ratt än.
Tackar för input, härligt med folk som intresserar sej. En liten detalj bara, det blir ingen turbo denna gången...Ang kolektorn 3 till 1 så har din konstruktion krockande avgasflöde som kommer hämma hela registret ink max effekt mycket. Motorn kommer bygga onödigt högt avgastryck innan turbo och då blir de spikkänsliga och du måste köra onödigt stor avgasturbin för att hålla nere avgastrycket. Avgastryck före turbo bör inte överstiga turbotrycket typ 0,7-1,1 avgasstryck mot 1 bars ladd alt1 -1 eller i vissa fall lite högre mottryck än turbotryck men bara typ 0,2 bar högre avgastryck.
En kolektor bör se ut som i länken https://www.ebay.co.uk/itm/13188848...MIl97Xo_C2igMVEAuiAx0GkxNwEAQYASABEgLeUfD_BwE
Japp, ritade formen på ett pappersark i skala 1:1 och måttsatte. Frugans jobbarkompis gjorde en ritningsfil (till salu för en billig peng) och min gamla arbetsplats skar ut dom.Imponerad - snyggt bygge, är plåtarna vattenskurna?
Ang kolektorn 3 till 1 så har din konstruktion krockande avgasflöde som kommer hämma hela registret ink max effekt mycket. Motorn kommer bygga onödigt högt avgastryck innan turbo och då blir de spikkänsliga och du måste köra onödigt stor avgasturbin för att hålla nere avgastrycket. Avgastryck före turbo bör inte överstiga turbotrycket typ 0,7-1,1 avgasstryck mot 1 bars ladd alt1 -1 eller i vissa fall lite högre mottryck än turbotryck men bara typ 0,2 bar högre avgastryck.
En kolektor bör se ut som i länken https://www.ebay.co.uk/itm/13188848...MIl97Xo_C2igMVEAuiAx0GkxNwEAQYASABEgLeUfD_BwE
Felet är väl att när två krökar möts rakt mot varandra så kommer åtminstone delar av avgaspulsen första cylindern vandra upp i motsatt rör och därmed skapa mottryck för den avgaspuls som kommer från nästa cylinder i tändföjden. Om avgasflödet i kollektorn istället är i samma riktning (alltså bakåt) från alla tre cylindrar kommer de istället att skapa ett undertryck bakom varje avgaspuls som då istället bidrar till ”evakueringen” av efterföljande avgaser. I alla fall så som jag förstått det men Two stroke man kommer nog snart och berättar för mig jag har fel.Jag är intresserad av vad som boost tycker är fel på din kollektor, är det att rören "vinklar" in mot varandra där dom möts att fet stör flödet eller är det minskningen av arean?
Som coola Ola skriver de krockar med varandra. Även utan turbo så kommer tappa några hk de kan tom var ganska många hk då man vill ha sug i avgassytemet utan turbo.Jag är intresserad av vad som boost tycker är fel på din kollektor, är det att rören "vinklar" in mot varandra där dom möts att fet stör flödet eller är det minskningen av arean?
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |