Xs750 Maxxecu racer

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Någon i mitt hushåll har en ångmaskin.
Jag har en ångmaskin som går på metatabletter och kan driva en cirkelsåg men den maskinen någon annan har städar man med.
Jag har med hyfsad framgång använt den till att sanera skitiga saker.
Nu bor du lite långt bort för att låna den men ragga lite bland mogna kvinnor i din omgivning så kanske någon har en.
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Nu är tanken färdig att helsvetsas i alla fall.
Har börjat skissa lite på bakändan och beställt baklampor, tänker att dom får styra designen lite. Nån som har erfarenhet av sånt där neoprenskum som är till racersadlar? Om man köper 30mm så borde det väl vara lite bekvämt iallafall?
Bekvämt? Det är en fråga om definition. det är inte så att den formar sig efter rumpan i någon större utsträckning men det blir ju bekvämare än att sitta direkt på själva kutsen eller en planka. Den neopren jag har haft på två hojar, en ren banhoj och en "både och" som även användes på vägen gick att sitta på rätt länge om man bytte ställning emellanåt. när man tourade var vissa frågande varför jag stod upp eller klättrade runt på hojen efter 10 mil. Den går att forma/slipa så den får önskad form.
Så det korta svaret är väl egentligen: Ja! Det är bekvämare än ingenting alls.
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Hur långt är ett snöre?
Nja, eller vad är lämpligt Lambda target?
Ja det kan man ju fundera på. Tänker jag rätt om:

Tomgång/ låglast Lambda 1 till 1,05ish beroende på hur motorn uppför sej så den inte nyser
och rycker för bra bränsleekonomi och att det inte luktar raggarbil.

Dellast, nu börjar det bli lite krångligare. visst om man har en dyno så... men gatkörning
blir ju även lite annorlunda eftersom man på en rulle bara "åker i uppförsbacke".
Är ju lite svårt att märka vad motorn vill "ha" när man åker på vägen. 0,96 till 0,92 eller?
Man får ju kolla vart man hamnar i varvtalsregistret/ tps vid vanlig landsvägskörning i jämt tempo. I det området kan man ju lägga lite energi på att få till en så mager blandning som går
utan bekostnad på "gåförmagertsymptom". Det bör ju inte dra mer än 0,5 liter/mil då!
Ok att det är en gammal motorteknik men... ( min Teneré 700 snittar 0,37 vid landsvägskörning som jämförelse). Är ju kul att inte behöva stanna och tanka hela tiden!

Fulllast, 0,9 till 0,87, hur rimligt är det?

Detta kan man ju roa sej med att varva Google om. Förstår ju givetvis att det är olika från motor till motor men finns det nåt generellt sätt att tänka?
Har upplevt hos vissa mappare att dom gärna vill kräma på fett så motorn går "gött" men det funkar kanske på en rallycrossmotor men inte på en brukis då man vill vara mer sofistikerad vad gäller bränsleekonomi och att inte späda motoroljan med bensin.
Detta är ju en grundsten i mappandet av en motor att hitta rätt först eftersom man baserar hela bränslemappen efter lambda börvärdet.

Kommentarer på det?!
 
Nyheter
Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...

Distinguished Gentleman’s Ride 18/5

Screenshot I maj är det ...

Indian-träff i Cornwall i augusti

Andra veckan i augusti håll...

Var femte mc-förare byter hjälm för sällan

En mc-hjälm är färskvara oc...

Top