Xs750 Maxxecu racer

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Någon i mitt hushåll har en ångmaskin.
Jag har en ångmaskin som går på metatabletter och kan driva en cirkelsåg men den maskinen någon annan har städar man med.
Jag har med hyfsad framgång använt den till att sanera skitiga saker.
Nu bor du lite långt bort för att låna den men ragga lite bland mogna kvinnor i din omgivning så kanske någon har en.
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Nu är tanken färdig att helsvetsas i alla fall.
Har börjat skissa lite på bakändan och beställt baklampor, tänker att dom får styra designen lite. Nån som har erfarenhet av sånt där neoprenskum som är till racersadlar? Om man köper 30mm så borde det väl vara lite bekvämt iallafall?
Bekvämt? Det är en fråga om definition. det är inte så att den formar sig efter rumpan i någon större utsträckning men det blir ju bekvämare än att sitta direkt på själva kutsen eller en planka. Den neopren jag har haft på två hojar, en ren banhoj och en "både och" som även användes på vägen gick att sitta på rätt länge om man bytte ställning emellanåt. när man tourade var vissa frågande varför jag stod upp eller klättrade runt på hojen efter 10 mil. Den går att forma/slipa så den får önskad form.
Så det korta svaret är väl egentligen: Ja! Det är bekvämare än ingenting alls.
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Hur långt är ett snöre?
Nja, eller vad är lämpligt Lambda target?
Ja det kan man ju fundera på. Tänker jag rätt om:

Tomgång/ låglast Lambda 1 till 1,05ish beroende på hur motorn uppför sej så den inte nyser
och rycker för bra bränsleekonomi och att det inte luktar raggarbil.

Dellast, nu börjar det bli lite krångligare. visst om man har en dyno så... men gatkörning
blir ju även lite annorlunda eftersom man på en rulle bara "åker i uppförsbacke".
Är ju lite svårt att märka vad motorn vill "ha" när man åker på vägen. 0,96 till 0,92 eller?
Man får ju kolla vart man hamnar i varvtalsregistret/ tps vid vanlig landsvägskörning i jämt tempo. I det området kan man ju lägga lite energi på att få till en så mager blandning som går
utan bekostnad på "gåförmagertsymptom". Det bör ju inte dra mer än 0,5 liter/mil då!
Ok att det är en gammal motorteknik men... ( min Teneré 700 snittar 0,37 vid landsvägskörning som jämförelse). Är ju kul att inte behöva stanna och tanka hela tiden!

Fulllast, 0,9 till 0,87, hur rimligt är det?

Detta kan man ju roa sej med att varva Google om. Förstår ju givetvis att det är olika från motor till motor men finns det nåt generellt sätt att tänka?
Har upplevt hos vissa mappare att dom gärna vill kräma på fett så motorn går "gött" men det funkar kanske på en rallycrossmotor men inte på en brukis då man vill vara mer sofistikerad vad gäller bränsleekonomi och att inte späda motoroljan med bensin.
Detta är ju en grundsten i mappandet av en motor att hitta rätt först eftersom man baserar hela bränslemappen efter lambda börvärdet.

Kommentarer på det?!
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Ok, här väller det inte in kommentarer direkt. Inbillar mej att alla ligger med Autosoltuben i högsta hugg i garaget för att finslipa det sista innan premiärturen. Alltså inte "ligger med" tuben utan mer använder innehållet, ja ni förstår...
Flitens låga har lyst i mitt garage i helgen också då jag har varit gräsänkling.
Börjat på med bakdelen bland annat. Svetsat färdigt tanken också samt fixat fästen för batteri, Maxxecu, laddrelä, startrelä och tändspolar.
 

Bifogat

  • 20250330_114236.jpg
    20250330_114236.jpg
    1.8 MB · Visningar: 19
  • 20250330_161021.jpg
    20250330_161021.jpg
    1.2 MB · Visningar: 19

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ok, här väller det inte in kommentarer direkt. Inbillar mej att alla ligger med Autosoltuben i högsta hugg i garaget för att finslipa det sista innan premiärturen. Alltså inte "ligger med" tuben utan mer använder innehållet, ja ni förstår...
Flitens låga har lyst i mitt garage i helgen också då jag har varit gräsänkling.
Börjat på med bakdelen bland annat. Svetsat färdigt tanken också samt fixat fästen för batteri, Maxxecu, laddrelä, startrelä och tändspolar.

Ser ut jäkligt snyggt👍 Är lite i den stilen jag tänker mig på mitt turbobygge.
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Hänt lite mer. Fotpinnar som är hålborrade och med påkrympt titanring, mer racing kan det inte bli!:yoparty
En fråga till expertisen:
När man lackar aluminium så antar jag att man använder nån form av etsande primer så det inte flagar sen. Vad är skillnaden på sådan och epoxy grund?
Spacklar man efter grundfärgen? Ska det vara speciellt spackel?
 

Bifogat

  • 20250405_155555.jpg
    20250405_155555.jpg
    1.6 MB · Visningar: 10
  • 20250408_192932.jpg
    20250408_192932.jpg
    1.5 MB · Visningar: 10

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hänt lite mer. Fotpinnar som är hålborrade och med påkrympt titanring, mer racing kan det inte bli!:yoparty
En fråga till expertisen:
När man lackar aluminium så antar jag att man använder nån form av etsande primer så det inte flagar sen. Vad är skillnaden på sådan och epoxy grund?
Spacklar man efter grundfärgen? Ska det vara speciellt spackel?
Vad skillnaden är (kemiskt) vet jag inte, men det går utmärkt att köra epoxyprimer - oftast för båtskrov o drev - utan att använda något annat. Kolla bara att den är avsedd för aluminium.
Om jag skall våga mig på en gissning så är den etsande primerna avsedd för väldigt släta ytor, som ex. din tank o sadel medan 2k epoxy oftast? alltid? kräver att man slipar med grovt slippapper för att få ruggad yta.
Spackla gör man efteråt för att få spackel att fästa, slipar man igenom spacklet så på med primer igen
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hänt lite mer. Fotpinnar som är hålborrade och med påkrympt titanring, mer racing kan det inte bli!:yoparty
En fråga till expertisen:
När man lackar aluminium så antar jag att man använder nån form av etsande primer så det inte flagar sen. Vad är skillnaden på sådan och epoxy grund?
Spacklar man efter grundfärgen? Ska det vara speciellt spackel?

Ser ut snyggt och ger inspiration.

Alltså jag blir mer och mer sugen på att knacka aluminium på mitt bygge, dock är det någon vinter bort med tanke på hur mycket jag hunnit denna vinter. Planen är att plasta sadel och troligtvis även kåpa men plåt är ju befriande på det sättet att man bygger upp det hela eftersom, inte som att plasta på en plugg som måste göras först och sen blir hela grejer klar på en gång. Jag i alla fall tror att man har svårare att se proportioner med att plasta på en lös plugg mot att successivt bygga upp delarna med plåt efter som.
 
Nyheter
BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Top