XT 600: motor stannar så fort jag lägger i växel

David Skrap

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sth
Hoj
2000 XT660
...som titeln lyder, så går motorn igång fint, men så fort jag lägger i en växel så dör den direkt. Och nej, stödet är inte nedfällt :rolleyes:


Tacksam för tips angående vad som kan vara fel :gråta:gråta
 

Birdy_81

Ac-fyllning Utföres Billigt
Gick med
2 Jul 2011
Ort
falköping
Hoj
suzuki bandit 1200 99
har du kollat så inte givaren till stödet har hängt sig ? det låter som det troligaste
 

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Ort
I landet där man böjer bananerna
Hoj
Japanese steeeeeel
hade likande problem på min gamla kawa å det enda som krävdes var lite 5-56 på den lilla pinnen som trycks in när stödet är nerfällt, fäll ner stödet och kolla var det "tar emot" någonstans till sensorn, kolla sen om den lilla biten fortfarande är intryckt när du har fällt upp stödet, lycka till
 

David Skrap

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sth
Hoj
2000 XT660
Tack för tips! Ska kolla noga nästa gång :). Rädd att det kan vara något allvarligare dock......
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Kärvar stödgivaren kan du klippa bort den och bygla/isolera kablarna beroende på om den jordar när stödet är uppe eller nere.
 

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Ort
I landet där man böjer bananerna
Hoj
Japanese steeeeeel
trodde jag med, folk snackade om komptest, fuckade förgasare, havererad växelåda m.m. Ibland är det nått som är så enkelt att man nästan skäms över att man inte tänkte på det från början (dvs. 8 av 10 problem jag stöter på i vardagen) höjdpunkten måste ändå ha varit när jag var på en restaurang å frågade efter stora tallrikar som var 20 cm ifrån mig:huvet:huvet
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
...som titeln lyder, så går motorn igång fint, men så fort jag lägger i en växel så dör den direkt. Och nej, stödet är inte nedfällt :rolleyes:


Tacksam för tips angående vad som kan vara fel :gråta:gråta

"Hugger" den när du lägger i växel? Isf är det väl bara lamellerna som satt sig lite (?), brukar släppa efter någon gång eller kan man rulla å fippla lite med växlar/koppling.
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Min 660 stannade när ja la i växel i 5 minus. Oljan va visst lite trög, då den tuffade fram tre tuff och stanna...

Men kolla först stödbrytarn.

Sen kan du lägga i en växel och försöka rycka lite i moppen med kopplingen inne och kolla så att kopplingen kopplar ut :)
 

David Skrap

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sth
Hoj
2000 XT660
Ah just det, Lason, du påminner mig om att jag inte kan rulla "moppen" med växel och kopping i. Har försökt spänna kopplingen utan skillnad....

Hänger problemen ihop...? Vad gör jag :)? Tur att Sporthoj finns :D
 

David Skrap

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sth
Hoj
2000 XT660
Och ja...... den "hugger" när jag lägger i växeln, och motorstopp direkt........
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Och ja...... den "hugger" när jag lägger i växeln, och motorstopp direkt........

Ja då e de som jag sa antagligen, lägg den i friläge, rulla upp lite fart och peta den i tvåan så att den hugger till och så släpper det mest troligt. Min brukar släppa andra eller tredjegången jag lägger den i växel på stillastående, och fenomenet har bara uppkommit när mina cyklar stått en tid.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Häng upp bakänden med ett snöre i "fegisräcket" baktill alternativt under bakskärmen på något kreativt sätt.

Stöd uppfällt och kopplingshandtag inne så borde du kunna starta med växel i, om brytaren ligger uppe på handtaget och i stödet. Kolla haynes manualen om inget annat, klurar du ut hur det är kopplat så kan säkert vi hjälpa dig att koppla förbi det om där är någon form av "idiotsäker på gränsen till idioti" säkerhetsbrytare.

Iofs, jag hade ju först testat att varva upp den ordentligt med koppling inne och dumpa i ettan då den ligger runt 3000 till 4000 varv med bra tryck på framhjulet för att se om den kan lossna på det sättet.
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top