XT-bygge (titta gärna in och hjälp till ;) )

MCist

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
En lila
Idag startade jag renoveringen/ombygget av min XT 400 -83.

Jag vet inte riktigt vad jag gett mig in på då jag egentligen inte kan ett skvatt om motorcyklar, men jag tänker i alla fall ge det ett ordentligt försök och hoppas på att lära mig under tiden.


Motorn har havererat av i nuläget okänd anledning. Så tanken är att först plocka isär den och åtgärda felet.
Får jag igång den påbörjas själva renoveringen av resten av hojen.
Så är det tänkt. :)


Som sagt, det kan vara så att jag tagit mig vatten över huvudet, men man måste ju våga lite.
Och jag hoppas på en hel del hjälp från alla kunniga entusiaster på Sporthoj... :Bugar


Såhär ser den ut idag:
 

Bifogat

  • P1010148.jpg
    P1010148.jpg
    256.3 KB · Visningar: 213

MCist

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
En lila
Såhär långt kom jag idag, fastnade alltså ganska snart.



Det visade sig nämligen att avgasröret var så sönderrostat att det varken gick att få ur cylindern eller dela på mitten. (Enligt de väldigt otydliga pilarna på bild 2)
Något som är ganska nödvändigt om jag ska få loss cylindern...


Någon som har nåt tips hur man kan få loss grejerna? Jag hörde att man kunde värma upp rören för att det ska vidgas och på så sätt gå att rucka loss. Detta gäller då kanske särskilt förgreningen mellan bakre och främre rör...

Andra smarta lösningar?
 

Bifogat

  • P1010154.jpg
    P1010154.jpg
    263.8 KB · Visningar: 195
  • ex1.jpg
    ex1.jpg
    255.1 KB · Visningar: 283

Mackan_HBG

Buskisförare
Gick med
30 Apr 2008
Ort
Himma
Hoj
Njae, eller?
Kapa och skaffa nytt vid ihopmontering? Så rostigt så ska du väl inte spara?

Vad är tanken med projektet?

Keep on going :tummenupp
 

MCist

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
En lila
Kapa och skaffa nytt vid ihopmontering? Så rostigt så ska du väl inte spara?

Vad är tanken med projektet?

Keep on going :tummenupp


Tack.

Jo, det finns många tankar, men jag försöker hålla dom lågt ett litet tag så att inte storhetsvansinnet tar över.
Men som sagt, först och främst se om jag kan få igång den. Isåfall lär den få en rejäl ansiktslyftning förhoppningsvis, för nu är den ju ingen pärla direkt...

Såg när jag höll på med röret att det var rätt rejäla grejer och det finns nog rätt mkt kvar att polera upp. Men det är klart, fixa nytt är ju bra, var bara lite osäker på hur pass lätt det är att få tag på ett nytt avgasrör till en så pass gammal hoj.

använd våld! funkar inte det så använder du mera :tummenupp

Ja, får jag inga andra tips så blir det väl storsläggan... :kulspruta
 
Last edited:

Mackan_HBG

Buskisförare
Gick med
30 Apr 2008
Ort
Himma
Hoj
Njae, eller?
Rör kan du alltid lösa.. Få bockat efter mått t.ex.

Är det i skarvar som det sitter och inte är HELT rostigt kan du slå in en mejsel & bända kanske?
Alla sätt är bra utom dom dåliga, komigen nu!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ha inte sönder röret är mitt tips. Du lär inte ha det lätt att hitta ersättningsrör till den där. Samma sak med att bocka till saker, ok för sista biten men att anpassa det hela till att passa motorn är inte helt enkelt.

Köp dig en flaska rostolja, spruta på rikligt flertal gånger och låt det verka i några timmar. Sen är det oftast bara att trixa ut rören.
Fungerar inte det så värm upp dem och trixa loss dem.

Var försiktig med skruvarna som håller fast avgasröret mot motorn, det är jobbigt att fixa ifall du drar sönder någonting där.
 

bus

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki GS 850 -81
5,56 eller WD40 i mängder. Sen väntar du ett par timmar och ruckar. Fungerar inte det spraya och vänta igen osv osv tills du lyckats.
 

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Rör ut från toppen går kanke att fixa...har nog ett liggande fast det är till en XT 350 och gör som de andra skriver (rostlösare, värme, tålamod och lite våld brukar fixa det mesta)
 

MCist

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
En lila
Rör ut från toppen går kanke att fixa...har nog ett liggande fast det är till en XT 350 och gör som de andra skriver (rostlösare, värme, tålamod och lite våld brukar fixa det mesta)



Bra att veta. Fick nämligen loss avgasröret idag, men det sprack en aning i ena fästet. Får se framöver om det är nåt att ha eller om det måste bytas ut.

Men men, nu är röret väck iaf, efter en del övervåld..

Satte därefter igång med att plocka isär cylindern, men då dök nästa problem upp.
En del av skruvarna var så slitna att "gängorna" på huvudet maldes sönder när man skulle försöka skruva upp dem med insexnyckeln. Alltså de gängor som gör att insexnyckeln fäster, finns säkert ett fint facknamn på dem... :va

Och själva huvudet på skruvarna är helt runt omkring så ingen tångjävel fick grepp om dom, och dom sitter som satan..


Idéer?


Finns säkert nån bra verktyg som jag inte har, tipsa gärna om det isf.
 

Mackan_HBG

Buskisförare
Gick med
30 Apr 2008
Ort
Himma
Hoj
Njae, eller?
Huggmejsel eller ev. ett dorn att slå loss dom med.
Samma där - rostlösning först!
 

MCist

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
En lila
Det går lååångsamt framåt. Allting är så slitet och fastrostat att varje liten skruv och mutter tar ages att få bort.

Men nu är motorn iallafall avplockad och cylindern i färd att plockas isär.



Nån som ha vet hur man enklast tar loss kamkedjan? Såvitt jag förstår måste den väck för att toppen ska kunna tas bort...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det går lååångsamt framåt. Allting är så slitet och fastrostat att varje liten skruv och mutter tar ages att få bort.

Men nu är motorn iallafall avplockad och cylindern i färd att plockas isär.



Nån som ha vet hur man enklast tar loss kamkedjan? Såvitt jag förstår måste den väck för att toppen ska kunna tas bort...


Köp en verkstadshandbok
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Ett bra verktyg för att få bort skruvar som sitter fast är blåslampan (gasolbrännare med nyare vokabulär ;), brassa på en stund o sen knacka på skiten o dra loss, eller använd huggmejsel som det går att komma åt skallen.
Sen jag börja mecka rostiga bilar har blåslampan blivit favoritverktyg.
 

MCist

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
En lila
Köp en verkstadshandbok


Tack för det ickesvaret.

Har redan en originalhandbok men den är totalt obegriplig.


Hymlar som sagt inte med att jag är en novis på mek-området, och trodde därför att man skulle kunna ställa frågor här och kanske få svar istället för pekpinnar...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tack för det ickesvaret.

Har redan en originalhandbok men den är totalt obegriplig.


Hymlar som sagt inte med att jag är en novis på mek-området, och trodde därför att man skulle kunna ställa frågor här och kanske få svar istället för pekpinnar...

Åkt till Margie och köp en bättre då! Du kommer aldrig bli klar annars.

Det är underligt att det ska ses som en pekpinne när man ger det mest primära rådet som en hemmameckare behöver. Dessutom använder även proffsen verkstadshandbok.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
kamaxel

Om din motor är något sånar lik min SR500 så borde det bara vara att plocka av ventilkåpan, (den stora som täcker båda, inte de 2 små), sen av med toppen. Då borde du se att kamkjedjan ligger över ett drev som är fäst på kamaxeln. Skruva loss drevet om det är möjlig, du lär behöva en nyckel som kan hålla kamaxeln för att göra detta. Sen är det bara att lirka satan med kammen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Och angående kamkedjan så ska du väl antagligen ta lös sträckaren och dreven så bör den gå att lirka lös sedan. Men det ska stå i boken hur du gör och framför allt behöver du nog boken för att kugga kammen rätt när du ska montera ihop motorn igen.
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top