XT125+TrailTech+Duke=SANT

Xises

Fartgalen stoppkloss
Gick med
8 Jul 2010
Hoj
En blå lill-retta, Honda CBR 125 R Repsol, Yamaha WR 250 f -08
Hejsan

Nu är det dags att börja plocka ihop mc:n och jag har inte riktigt klurat ut en del saker. Jag har ju som ni ser på rubriken blandat lite från olika tillverkare. Jag lånade farsans underliggande ljuddämpare som sitter orginal på KTM 690 Duke. Han kör med Acka så då tog jag orginalpipan.

Det är så att ljuddämparen passar perfekt:yoparty (fanns fästen som passade från början) och jag provade med Duke-röret som nästan också passar men det kommer 5 cm för högt upp och röret är lite för stort så jag tänkte göra ett eget. Har ni några tips och idéer på hur man på bästa sätt kan bocka till ett eget rör?

Sedan har jag öppnat upp plomboken och införskaffat mig en Trailtech X2 DualSport lampa:banana. Lampan lyser satan men jag har lite problem med fästet. Det sitter ju gummistroppar på orginal men jag vill ju ha kvar lampan även om jag parkerar utanför ICA. Jag tryckte dit en kulled som jag tänkte gänga in en skruv som jag svetsar fast på en egenbyggd "slangklämma" som jag bygger av en bit rostfri plåt. Tror ni att det skulle fungera?

Kom gärna led fler idéer på hur jag skulle kunna bygga (och trimma):yoparty

Bifogat

• _MG_0808 Liten.jpg
    _MG_0808 Liten.jpg
    241.5 KB · Visningar: 204
  • _MG_0814 Liten.jpg
    _MG_0814 Liten.jpg
    231.3 KB · Visningar: 136
  • _MG_0816 Liten.jpg
    _MG_0816 Liten.jpg
    231.1 KB · Visningar: 145
  • _MG_0818 Liten.jpg
    _MG_0818 Liten.jpg
    220.1 KB · Visningar: 132
  • _MG_0827 Liten.jpg
    _MG_0827 Liten.jpg
    238.9 KB · Visningar: 146
  • _MG_0831 Liten.jpg
    _MG_0831 Liten.jpg
    239.1 KB · Visningar: 175
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Vem snor framlyktor? P.S. vill du promt ha bakspegel så sätt den på andra sidan :tummenupp

Xises

Fartgalen stoppkloss
Gick med
8 Jul 2010
Hoj
Nu är det dags att bygga ett grenrör(eller vad det nu kallas) till denna. Så jag måste fråga hur man gör det på bästa sätt. Jag tänkte att göra fästen till cylinder och ljuddämpare först och sedan böja till röret. Det är då frågetecknet kommer. Hur gör man? Farsan sa att man skulle fylla röret med sand och sedan gå på med gasbrännare men hur tycker ni att jag ska göra?:va

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Hoj
R1 -07
Nu är det dags att bygga ett grenrör(eller vad det nu kallas) till denna. Så jag måste fråga hur man gör det på bästa sätt. Jag tänkte att göra fästen till cylinder och ljuddämpare först och sedan böja till röret. Det är då frågetecknet kommer. Hur gör man? Farsan sa att man skulle fylla röret med sand och sedan gå på med gasbrännare men hur tycker ni att jag ska göra?:va

köpa färdigbockat?

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Hoj
R1 -07
dyrt, litet utbud och inte lika ballt, om du frågar mig iaf

Inte lika ballt är väl upp till var och en, men ett grenrör i rostfritt tror jag inte behöver bli speciellt dyrt. Dyrt är iofs hyfsat subjektivt. Vissa tycker 100 spänn är dyrt medans andra tycker 1000 spänn är billigt...

EDIT: enklare lär det väl bli att köpa färdigt i alla fall. Är ju inte "bara och "bara" att bocka rör. Men visst, kör på bah...

Xises

Fartgalen stoppkloss
Gick med
8 Jul 2010
Hoj
Inte lika ballt är väl upp till var och en, men ett grenrör i rostfritt tror jag inte behöver bli speciellt dyrt. Dyrt är iofs hyfsat subjektivt. Vissa tycker 100 spänn är dyrt medans andra tycker 1000 spänn är billigt...

EDIT: enklare lär det väl bli att köpa färdigt i alla fall. Är ju inte "bara och "bara" att bocka rör. Men visst, kör på bah...

Men eftersom att det inte är ett orginalrör jag är ute efter utan ett rör som har fäste för en Duke ljuddämpare på ena sida och XT 125 cylinder på andra. Går det att köpa specialbockat eller?

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Hoj
R1 -07
Men eftersom att det inte är ett orginalrör jag är ute efter utan ett rör som har fäste för en Duke ljuddämpare på ena sida och XT 125 cylinder på andra. Går det att köpa specialbockat eller?

Jepp, det går att måttbeställa bockade rör i alla möjliga och omöjliga former. Besök din lokala rörbockarfirma.

Xises

Fartgalen stoppkloss
Gick med
8 Jul 2010
Hoj
Jag har helt glömt bort denna bygg logg men nu kan jag väl ta och lägga ut lite nya bilder! Det är en del som har hänt!

Jag har fixat dit en ny baklampa och regskylt belysning. Som ni ser på bilden så passade den perfekt på bakskärmen:tummenupp :yoparty
Att bakskärmen är röd på den bilden är att jag inte hade någe mer svart färg så jag fick lov att smeta på med annan färg så att jag kunde fortsätta och slipa:yoparty

Har även lackat oken röda:D Det vart väl kanske inte bästa resultat men det är väl godkänt som första bygge:yoparty

En del av avgassystemet är klart nu också:D Det har doc inte blivit någon svarvning på biten på ljuddämparen men det är bara för att jag inte riktigt har klart för mig vad det blir för rör.:gnissla

Jag fixade också till ett blinkersfäste fram. Jag drog dessa genom fästet genom framlampan.

Annars så är det bara att komma med nya idéer på hur jag ska bygga och fixa:yoparty

Bifogat

• IMG_8610.jpg
    IMG_8610.jpg
    244 KB · Visningar: 50
  • IMG_8633.jpg
    IMG_8633.jpg
    232.9 KB · Visningar: 44
  • IMG_8623.jpg
    IMG_8623.jpg
    239.8 KB · Visningar: 36
  • IMG_8624.jpg
    IMG_8624.jpg
    245.2 KB · Visningar: 36
  • IMG_8618.jpg
    IMG_8618.jpg
    229.4 KB · Visningar: 34
  • IMG_8616.jpg
    IMG_8616.jpg
    235.6 KB · Visningar: 37
  • IMG_8615.jpg
    IMG_8615.jpg
    236.2 KB · Visningar: 35
  • IMG_8622.jpg
    IMG_8622.jpg
    236.6 KB · Visningar: 35

Xises

Fartgalen stoppkloss
Gick med
8 Jul 2010
Hoj
Idag har jag varit och målat fram- och bakskärm. Det går ju inte alltid som man har tänkt sig med det heller. Jag provade med att lägga en thinner baserad grund men det gick ju åt h**vete. Så jag fick slipa ner allt och börja om från början. :huvet

Då drog jag på Biltemas alifatnafta-baserade färg. Gick mycket bättre med denna som ni ser på resultatet. Jag struntade dok i grunden denna gång och resultatet vart helt godkänt tycker jag. Det kommer att bli 1 eller 2 lager till pluss klarlack så jag får upp finnishen:yoparty

Bifogat

• IMG_8637[1].jpg
    IMG_8637[1].jpg
    225.3 KB · Visningar: 53
  • IMG_8640[1].jpg
    IMG_8640[1].jpg
    242.1 KB · Visningar: 44
  • IMG_8641[1].jpg
    IMG_8641[1].jpg
    238.3 KB · Visningar: 53

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Tycker det va lite tufft på första bilden :p Klarlack på det bara ;)

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS