xt125r som grus/vinterhoj?

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Är sugen på en hoj för grusvägar & vinterkörning och funtar på en xt125r, mest för att den är snorbillig, hållbar och har 21" resp 18" hjul. Nån som har en sån och kan berätta hur den är att hantera på tveksamma vägar och väderförhållanden?
 

zzoolie

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2012
Ort
sverige
Hoj
Yamaha YZ 450 F 2005
den absolut bästa 125 4 taktarn som du kan hitta är yamaha wr 125 r! XT125r är väääääääldigt svag har jag hört och sett tror det är bara 11 hästar iden och en moppe med 70cc trim är typ 18hk så rekommenderar inte xt då det är svårt att få den såld för nästan inga vill ha dom
Har du krav på 4takt? för annars borde du skaffa en yamaha dt 125 r -02 hade en sådan själv och dom är väldigt pålitliga hojar. körde den på isracing och grus dels asfalt och ENDURO fungerade finemang överallt. Väldigt mkt drag i den och original 14.9 hk skaffaru ett trimrör så är det 25 hk sen trimcylinder så får du upp den i 40 hk med bra vridmoment på alla varv. finns några billiga sådana ute på blocket :) Yamaha dt 125 r 2002 eller nyare
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
den absolut bästa 125 4 taktarn som du kan hitta är yamaha wr 125 r! XT125r är väääääääldigt svag har jag hört och sett tror det är bara 11 hästar iden och en moppe med 70cc trim är typ 18hk så rekommenderar inte xt då det är svårt att få den såld för nästan inga vill ha dom
Har du krav på 4takt? för annars borde du skaffa en yamaha dt 125 r -02 hade en sådan själv och dom är väldigt pålitliga hojar. körde den på isracing och grus dels asfalt och ENDURO fungerade finemang överallt. Väldigt mkt drag i den och original 14.9 hk skaffaru ett trimrör så är det 25 hk sen trimcylinder så får du upp den i 40 hk med bra vridmoment på alla varv. finns några billiga sådana ute på blocket :) Yamaha dt 125 r 2002 eller nyare

40 hästar ur en DT med "trimrör" och vassare cylle?
Det måste ha varit den bästa DTn som någonsin har tillverkats...

Pledians: Hade inte köpt en XT125R just av de anledningarna zzoolie nämner här ovan, en WR kan jag dock gå i god för ifall massa effekt inte är något krav, mycket trevliga hojar (iaf med SM däck:yoparty)
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Provkörde en wr125x rätt nyligen och fyfan vilken skön hoj det är! Supersmidig, chassie & fjädring i toppklass och riktigt bra drag för att vara 125:a! Helt klart ett alternativ. Hoppas bara att r versionen inte har en enormt mkt högre sadelhöjd, för x var perfekt på den punkten. Jag kollar på 4t i första hand för att jag har varken möjlighet eller intresse att mecka mer än att byta olja&filter var 500:e mil å dylikt. Rejsprylar går därför bort.
 

zzoolie

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2012
Ort
sverige
Hoj
Yamaha YZ 450 F 2005
det är jobbigare att mecka med en 4 takt än 2 takt och en 4takts motorraskostnad = hela hojens kostnad om man har otur med vevhuset. men jo en dt med bigbore 170cc athena trimrör är ca 40 hk
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Provkörde en wr125x rätt nyligen och fyfan vilken skön hoj det är! Supersmidig, chassie & fjädring i toppklass och riktigt bra drag för att vara 125:a! Helt klart ett alternativ. Hoppas bara att r versionen inte har en enormt mkt högre sadelhöjd, för x var perfekt på den punkten. Jag kollar på 4t i första hand för att jag har varken möjlighet eller intresse att mecka mer än att byta olja&filter var 500:e mil å dylikt. Rejsprylar går därför bort.

Har för mig att det bara skiljer någon centimeter i sadelhöjd, X versionen var lite i högsta laget för mig men någon centimeter till hade nog inte gjort någon större skillnad.

det är jobbigare att mecka med en 4 takt än 2 takt och en 4takts motorraskostnad = hela hojens kostnad om man har otur med vevhuset. men jo en dt med bigbore 170cc athena trimrör är ca 40 hk

Ifall du ska ha en DT med 40 hästar på hjulet så är det mer än cylle och rör som ska fixas, för att inte tala om förkortade serviceintervaller.
En avstrypt DT är skottsäker, varför ändra på ett vinnande koncept?
Just Pledians är ju inte ute efter effekt så tvåtaktarna går väl bort (jag hade dock tagit en DT framför valfri fyrtaktare alla dagar i veckan, blårök är stenhårt)...
 

zzoolie

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2012
Ort
sverige
Hoj
Yamaha YZ 450 F 2005
ja men glömde nämna att man sätter dit en lite större fögge också
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
det är jobbigare att mecka med en 4 takt än 2 takt och en 4takts motorraskostnad = hela hojens kostnad om man har otur med vevhuset. men jo en dt med bigbore 170cc athena trimrör är ca 40 hk
Tar man hand om motorn så rasar den inte, så det tycker jag inte är någon anledning att inte köpa 4-takt. Jag har också mycket svårt att tro att du får upp en DT i den effekten oavsett hur mycket du trimmar den.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Du ska ha bottenvridet från en stark 4takt! Jag rekommenderar att köpa nyare årsmodell då det är lättare att hitta delar.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
den absolut bästa 125 4 taktarn som du kan hitta är yamaha wr 125 r! XT125r är väääääääldigt svag har jag hört och sett tror det är bara 11 hästar iden och en moppe med 70cc trim är typ 18hk så rekommenderar inte xt då det är svårt att få den såld för nästan inga vill ha dom
Har du krav på 4takt? för annars borde du skaffa en yamaha dt 125 r -02 hade en sådan själv och dom är väldigt pålitliga hojar. körde den på isracing och grus dels asfalt och ENDURO fungerade finemang överallt. Väldigt mkt drag i den och original 14.9 hk skaffaru ett trimrör så är det 25 hk sen trimcylinder så får du upp den i 40 hk med bra vridmoment på alla varv. finns några billiga sådana ute på blocket :) Yamaha dt 125 r 2002 eller nyare

det är jobbigare att mecka med en 4 takt än 2 takt och en 4takts motorraskostnad = hela hojens kostnad om man har otur med vevhuset. men jo en dt med bigbore 170cc athena trimrör är ca 40 hk

:rofl

Edit: Nej. :3freak
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top