Xt500

Roland Jansson

Ny medlem
Gick med
27 May 2022
Hoj
Traja
Yamaha XT 500 Elsystem.
Bygger på en XT500-81. Nu stökar elsystemet lite. De käkar kondensatorer. Är det vanligt? Provade att starta utan batteri då 6v batteriet fick nog. Den gick ok och stannade helt utan förvarning. Ytterligare en kodning!?!. Går det att mäta om en kodning är frisk?

många frågor men jag vill gärna få ingång den gamla stånkaren. Den ger ju så gott ljud!
 

Roland Jansson

Ny medlem
Gick med
27 May 2022
Hoj
Traja
Vilken sorts konding har du köpt och hur många har den käkat upp?
Köpte dem för att passa, XT 500, hos mekonomen, märket var DAICHI. I övrigt finns ingen märkning. Uppgav märket o årsmodell men kan inte komma ihåg några data. Den har bränt tre kodningar på ca 2-4 timmar gång!! Vad bör det vara?
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Yamaha XT 500 Elsystem.
Bygger på en XT500-81. Nu stökar elsystemet lite. De käkar kondensatorer. Är det vanligt? Provade att starta utan batteri då 6v batteriet fick nog. Den gick ok och stannade helt utan förvarning. Ytterligare en kodning!?!. Går det att mäta om en kodning är frisk?

många frågor men jag vill gärna få ingång den gamla stånkaren. Den ger ju så gott ljud!


1. Lite begreppsförklaring:

Stånka:

f13d26d2fc622b4fa2cbac032516e33d.jpg





Stånkare:
images.jpeg-5.jpg



2. "Bygger på" säger du...?
Känns som du håller på att göra ditt livs misstag, men det är ditt problem.



3. Vad gjorde att batteriet "fick nog"? Varför ens försöka köra utan mottagare av strömmen som generatorn ger?
Hela elsystemet blir snedbelastat, med skador och följdskador tills du inte vet var du skall leta.
Börja med att sätta dit ett riktigt batteri, och sedan felsöka laddningsrelät så du vet vilken spänning du arbetar med.


4. Mekonomen...? Där köper jag inte ens bildelar längre.


5. Kedo är rätt adress för vintage Yamaha.
www.kedo.com


Lycka till! Låt oss veta hur det går för dig.
 

Roland Jansson

Ny medlem
Gick med
27 May 2022
Hoj
Traja
1. Lite begreppsförklaring:

Stånka:

View attachment 472337





Stånkare:
View attachment 472338



2. "Bygger på" säger du...?
Känns som du håller på att göra ditt livs misstag, men det är ditt problem.



3. Vad gjorde att batteriet "fick nog"? Varför ens försöka köra utan mottagare av strömmen som generatorn ger?
Hela elsystemet blir snedbelastat, med skador och följdskador tills du inte vet var du skall leta.
Börja med att sätta dit ett riktigt batteri, och sedan felsöka laddningsrelät så du vet vilken spänning du arbetar med.


4. Mekonomen...? Där köper jag inte ens bildelar längre.


5. Kedo är rätt adress för vintage Yamaha.
www.kedo.com


Lycka till! Låt oss veta hur det går för dig.
HA HA Snyggt! Är ingen direkt vintage person utan mera hojåkare. Har åkt o skruvat hoj i runt 40 år men inte stött på en XT motor tidigare. Det har mera varit Laverda (SF o Jota), Triumph och jag har ju faktiskt bl.a. en original NS125F i garaget bland lite andra hojar. Jag räddade denna XT motor då den just skulle längas på en soptipp. Steg ett var att få fatt i delar som förgasare och delar till tändsystemet mm. Väl där fick jag göra om ett annat hittegods i form av en, tyvärr misshandlad, JLO-ram för att få möjlighet att prova motorn. Mera ett sätt att testa motorn än att åka på semester med! Byggde även en extern oljekylare men har förstått att det kanske inte behövs. Nåväl det var en kul övning.

Jo jag skall sätta i ett batteri. Det låter som en klok ide även om lyse o blinkers ännu inte är på priolistan. Även en kodensator via Kedo kan vara värt ett försök. Har du något artikelnummer som är rätt?

Tack för dina inspel. När väl motorn är igång skall jag väl se om det finns någon som har en XT / SR med kass eller utan motor!
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Laverda (SF o Jota) en original NS125F

Howdy partner!


Om du bara har motorn som en stand-alone unit så förstår jag att det brinner grejer i ytterändarna.

Antingen så försöker man återskapa elsystemet med lösa komponenter, eller också köper man en komplett kabelmatta (Eng: wiring harness Ty: kabelbaum) begagnad på en skrot.

Det kan fö vara en bra investering hur som helst, eftersom efterfrågan på oklippta elsystem kommer att skjuta i höjden när vettigt folk skall försöka bygga tillbaka hipsters valhänta försök att bygga scrambler av en... ...scrambler. Typ.


Något som förvånar mig lite är användningen av kondensator på en -81...?

Du har brytare på den?

Med bara ett vått finger i luften vill jag mena att brytartändning var borta från XT 500 vid det laget, och ersatt av CDI, men då har jag inga belägg just nu, bara en känsla.

Kolla upp motornumret så du är säker vad du arbetar med.

Byggde även en extern oljekylare men har förstått att det kanske inte behövs.

Inte i första hand, men tryckoljeförsörjningen upp till toppen har brister. Kedo har en fix.
Lägg lite tid där. Finns mycket att lära om modellen på deras sida.
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Antingen så försöker man återskapa elsystemet med lösa komponenter, eller också köper man en komplett kabelmatta (Eng: wiring harness Ty: kabelbaum) begagnad på en skrot.

Det kan fö vara en bra investering hur som helst, eftersom efterfrågan på oklippta elsystem kommer att skjuta i höjden när vettigt folk skall försöka bygga tillbaka hipsters valhänta försök att bygga scrambler av en... ...scrambler. Typ.

Så sant!
Har varit med och rett ut ett par kabelhärvor i år efter såna där pellejönsar. Visserligen bara återställt blinkers och bakljus typ.
Men det kommer att gå åt några elsystem framöver.
 

Roland Jansson

Ny medlem
Gick med
27 May 2022
Hoj
Traja
Howdy partner!


Om du bara har motorn som en stand-alone unit så förstår jag att det brinner grejer i ytterändarna.

Antingen så försöker man återskapa elsystemet med lösa komponenter, eller också köper man en komplett kabelmatta (Eng: wiring harness Ty: kabelbaum) begagnad på en skrot.

Det kan fö vara en bra investering hur som helst, eftersom efterfrågan på oklippta elsystem kommer att skjuta i höjden när vettigt folk skall försöka bygga tillbaka hipsters valhänta försök att bygga scrambler av en... ...scrambler. Typ.


Något som förvånar mig lite är användningen av kondensator på en -81...?

Du har brytare på den?

Med bara ett vått finger i luften vill jag mena att brytartändning var borta från XT 500 vid det laget, och ersatt av CDI, men då har jag inga belägg just nu, bara en känsla.

Kolla upp motornumret så du är säker vad du arbetar med.



Inte i första hand, men tryckoljeförsörjningen upp till toppen har brister. Kedo har en fix.
Lägg lite tid där. Finns mycket att lära om modellen på deras sida.
Gott! Fick fatt i en sida där man kan kolla motornummer. 81 var det som kille på väg till tippen berättade. Kan ju mycket väl vara fel. Dock passade förgasaren som jag hittade. Det var till en 81'a. Jo nog finns det brytare alltid. De o hela tändningen har jag fått till så att den gick ok den tid den gick. Den plötsliga och definitiva bristen på gnista säger mig att ett trolig fel kan vara kondensatorn. Kan självklart vara andra fel också men jag börjar där då den hostade igång första gången jag bytte.

Kul dialog!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Får du inte för hög spänning till tändspolen om du kör utan batteri?
Det kan inte vara det som dödar kondingen?
Steg ett, batteri (eller spänningsreglering på annat sätt)
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag trodde i min enfald att det var en konding monterad istället för batteriet det gällde.
Är det kondingar till tändningen och det saknas utjämnande funktion som t ex batteri eller fetkonding så förstår jag att de dör.
 

Roland Jansson

Ny medlem
Gick med
27 May 2022
Hoj
Traja
Gott! Fick fatt i en sida där man kan kolla motornummer. 81 var det som kille på väg till tippen berättade. Kan ju mycket väl vara fel. Dock passade förgasaren som jag hittade. Det var till en 81'a. Jo nog finns det brytare alltid. De o hela tändningen har jag fått till så att den gick ok den tid den gick. Den plötsliga och definitiva bristen på gnista säger mig att ett trolig fel kan vara kondensatorn. Kan självklart vara andra fel också men jag börjar där då den hostade igång första gången jag bytte.

Kul dialog!
Jag trodde i min enfald att det var en konding monterad istället för batteriet det gällde.
Är det kondingar till tändningen och det saknas utjämnande funktion som t ex batteri eller fetkonding så förstår jag att de dör.
Jo det är enl. motorrummet en -81'a 1U6-140101-160000. Den har def. brytarspetsar så då har vi lärt oss något idag. XT 81 har brytare! => Ett batteri för att få till rätt spänning till tändspolen, en ny kondensator sedan lite ljuv musik.
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
På min HLreplika med XT500 -81 motor kör jag utan batteri eller konding, jag behöver inte likström. Den var på nåt sätt konverterad till 12 volt men med brytare. Tändningen har en egen spole som inte hade nåt gemensamt med lysspolen. Däremot var den svår på tändstift. Uppgraderade med Kedos brytarlösa tändsystem och Mikuni TM40 förgasare. Nu startar den på tredje kicken.
Jag skulle sätta din motor i ett WR400-450 chassi och kombinera motorkaraktär med modernt chassi och fjädring.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Roland Jansson

Ny medlem
Gick med
27 May 2022
Hoj
Traja
På min HLreplika med XT500 -81 motor kör jag utan batteri eller konding, jag behöver inte likström. Den var på nåt sätt konverterad till 12 volt men med brytare. Tändningen har en egen spole som inte hade nåt gemensamt med lysspolen. Däremot var den svår på tändstift. Uppgraderade med Kedos brytarlösa tändsystem och Mikuni TM40 förgasare. Nu startar den på tredje kicken.
Jag skulle sätta din motor i ett WR400-450 chassi och kombinera motorkaraktär med modernt chassi och fjädring.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Har ägnat en stund att läsa på och förstår att vissa 81'or har brytare och att det går utmärkt att köra utan batteri. Systemen är delade. Denna är inte konverterad till 12v. KEDO har massor av goa prylar. Är nu inne på hur jag kopplar brytaren och tändspolen med den fyrpoliga "proppen" från svänghjul (3) och växelföraren, neutralindikatorn, (1). Tack för din input
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top