Gör som anders skriver mät volten medans startmotorn går. Om den sjunker under 11,5v är de risk att gnistan uteblir. Och ang komptryck så går de inte mäta på en enstånka som har autodecomp. Autodecompen öppnar en utblåsventil så ett mätvärde skulle bli bara 5-6 bar.
De kan även va autodecompen på kammen som jäklas och de innebär att den ligger på hela tiden så ventilen är öppen. De kan även va fastkoksad ventil i öppet läge, de är inte helt ovanligt på xt. De är främst utblåsventiler som fastnar i öppet läge och de kan hända i fart. Jag har fått de problemet två ggr i mitt liv på en xr600r enstånka , men en kompis fick de felet stup i kvarten på en xl600r. En annan kompis som körde Xt600 fick de felet då o då men aldrig i fart endast vid kickstart. Man kan lista ut om en ventil är öppen genom att dra hojen med växel i. Om du kan dra den med 3ans växel i utan att bakhjulet låser och släpar i asfalten så lär en ventil va ovanligt mycket öppen, dvs mer än bara autodecompen som håller den öppen.
De kan även va autodecompen på kammen som jäklas och de innebär att den ligger på hela tiden så ventilen är öppen. De kan även va fastkoksad ventil i öppet läge, de är inte helt ovanligt på xt. De är främst utblåsventiler som fastnar i öppet läge och de kan hända i fart. Jag har fått de problemet två ggr i mitt liv på en xr600r enstånka , men en kompis fick de felet stup i kvarten på en xl600r. En annan kompis som körde Xt600 fick de felet då o då men aldrig i fart endast vid kickstart. Man kan lista ut om en ventil är öppen genom att dra hojen med växel i. Om du kan dra den med 3ans växel i utan att bakhjulet låser och släpar i asfalten så lär en ventil va ovanligt mycket öppen, dvs mer än bara autodecompen som håller den öppen.
Last edited: