XT660 vs FMX650 ?

*V.4.L*

Fullt ös!
Gick med
28 Aug 2005
Hoj
Fireblade 2010
Hej,

är på jakt efter en rolig motard som 2:a hoj och har hittat 2 alternativ som verkar vettiga, med bra kvalitet och serviceintervall eftersom jag inte är en hejare på att skruva själv.

Hade tänkte mig en Yamaha XT660X alt. en Honda FMX650, är det någon som kört båda typerna och kan jämföra dem? För och nackdelar med hojarna? Övriga synpunkter?

Mvh Micke

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
xtx har jag kört och den är slö och klumpig men väldigt bra komfort... fmx sägs vara ännu slöare men vet inget säker om varken de eller komforten.. hoppas du blir nöjd ändå om du köper..

trådar om info på båda finns väl på motarddelen här på SH..

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
FMX:en har c:a 10 hästar mindre. Dock tycker jag själv att FMX:en ser bättre ut men skulle välja XT6660:n pga mer hästar. (c:a 37hk på FMX:en, 48hk på XT660:n) Motard är nog fel namn på dessa hojar, ser roligare ut än de är.

Carl-m

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
XR1200 -09
Har själv haft en xtx och tycker det är en bra andra cykel. Minimalt med skruva mycke åka. Lite hk men rolig på småvägar. Hondan kollade jag på när jag köpte xtx men den ser tråkigare ut.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
en xtx alltid före fmx,, dock om de ska va andra hoj o du inte vill pröjsa för mycket skulle jag satsa på drz400.. om du har en landsvägare redan alltså.

*V.4.L*

Fullt ös!
Gick med
28 Aug 2005
Hoj
Fireblade 2010
en xtx alltid före fmx,, dock om de ska va andra hoj o du inte vill pröjsa för mycket skulle jag satsa på drz400.. om du har en landsvägare redan alltså.

Tack för alla svar! Yes, har redan en landvägshoj, men letar efter något roligt att ge sig ut och busa lite med, köra lite bakhjul mm. Har förstått att FMX'en inte är något vidare populär här. KTM är enligt min erfarenhet inget vidare kvalitetsmärke, även om den verkar vara väldigt poppis, och i mina ögon den klart snyggaste SM'en.

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
DRZ e en mycket smidigare cykel.

Har iofs inte kört de nyare Xt, men hade en 600 ett bra tag. Ok, men tung o klumpig.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
de räcker med att provsitta en drz400 o en xtx så känner man skillnad..
enda gången då drz,an ligger mycket efter är i toppfart,

_lurken_

Jag har åka fort som fan license ^^
Gick med
20 Feb 2008
Hoj
Gsxr 1000 k3
Hallå alla glada jag hittade en gamma tråd som passar mig bra ^^ Har mot all förmodan kanske hittat 2 motarder som värkar intressanta, det står mellan en xt660x 04 som gått jävligt långt och en DRZ400s år2000 som är ganska bra vässad med big bore kitt kammar och fugge + helsystem och sparsamt körd, vet at Yamaha:n är skit trött så jag får väl trimma lite i så fall men pallar inte skruva massa och jag vet att båda håller jäkligt bra och har långa serviceintervaller. Så vad tror ni? DRZ roligare? ska kolla på båda men det lutar åt Suzuki om jag får den till ett bra pris =) den ligger ute här på sh ^^

DRZ400s vs XT660X? toppfart och lekfaktor är lite vad som kommer avjöra men hittar inga siffror på detta så vad tror ni? =)

Last edited:

_lurken_

Gick med
20 Feb 2008
Hoj
Gsxr 1000 k3
Kanske självklar fråga men endå kul att höra vad andra tycker =)

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
En del frågor är så skönt enkla!

Yamahan..alla dagar i veckan, öppna luftburken (ryck snorkeln) på med slipon, sen går den riktigt bra! :tummenupp

Hondan är bara ett riktigt sömnpiller....ofattbart att Honda släppte den öht. :lol

_lurken_

Gick med
20 Feb 2008
Hoj
Gsxr 1000 k3
Nu va det ju inte Honda vs Yamaha jag frågade om utan kapade tråden för att fråga om DRZ vs Yamaha som det pratats mycket om i tråden innan såg jag.

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Har provkört xt660 och det enda positiva är motorns slitstyrka. Är varken offroad eller motard. FMX satt jag jävligt bekvämt på iaf. Skulle själv förmodligen köpa en wr250 för att sedan så måningom kanske landa på en 690 av något slag.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Provade en demo XT 660 R på OVE's igår. Inte världens raket men gillade gången och känner att jag saknar den nu

Häggis

Gubbe i övre tonåren 40+
Gick med
2 Oct 2010
Hoj
Monark med 1 gk (gubbkraft)
Nu är ju allting relativt beroende på vad man är van vid men jag tycker nog att xtx-moppen är helt ok, som någon skrev tidigare -öppna upp så att den andas bättre + en power commander.
Fortfarande lite tung men en betydligt gladare lekmaskin/brukshoj.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0