XT660R\X ? Öka resistansen på tempmätare ?

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Ort
Stockholm / Söderhamn
Hoj
625, 640, 660, 690 (inte bestämt än)
Hej!

Jag har 4st frågor, har läst en del på www.xt660.com men känns bättre att fråga er här på sporthoj (dessutom kostar det pengar om man vill bli full medlem och kunna läsa / fråga på alla forumdelar på xt660)

1:a Frågan: Vad är det för skillnad mellan XT 660-R och XT 660-X ?

2:a Frågan: Vad blir det för skillnad motormässigt om man ökar resistansen på "luft-temperatur-mätaren" och "kylarens-temperatur-mätaren" (blir det fetare blandning eller?) den tror då att temperaturerna är lägre än vad som de egentligen anger. Hört att man ska få mer effekt och att den ska gå renare. En kille på det forumet som rekommenderar att ha 2st inställningar, en för -5grader och en för -10 grader, och använda -5 grader för vanlig körning och -10 grader när man ska pressa lite.

3:e Frågan: "Adjusted throttle angle sensor from 16 to 22" - vad gör det motormässigt ? (alltså vad är det för någonting, vad händer?) kan man ändra det på samma ställe som blandningen på panelen? Kan man förstöra något genom att testa lite olika värden?

4:e Frågan: Man kan ändra så att blandningen blir tunnare / fetare som inställning på själva panelen.. kan man förstöra något om man testar att ändra och se vad som ger bäst effekt ? (alltså testa maxxa mellan varje inställning och hitta den som ger högst maxhastighet?)

Blev ganska mycket att svara på ;) tycker bara att det skulle vara kul att förstå allting före man börjar skruva på den.

Tacksam för svar! :D
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Dom ändringar som du undrar över är något som jag skulle kalla "fula", alltså att "lura" boxen genom att ändra sensorvärden. Går det inte att montera en powercommander eller liknande istället? Med en sån sån låda har du möjlighet att ställa in bränslemängden per lastpunkt istället för en generell uppfetning vilket modifieringarna du undrar om skapar.
 

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Ort
Stockholm / Söderhamn
Hoj
625, 640, 660, 690 (inte bestämt än)
Dom ändringar som du undrar över är något som jag skulle kalla "fula", alltså att "lura" boxen genom att ändra sensorvärden. Går det inte att montera en powercommander eller liknande istället? Med en sån sån låda har du möjlighet att ställa in bränslemängden per lastpunkt istället för en generell uppfetning vilket modifieringarna du undrar om skapar.

jag vet att det finns powercommanders till XT660.... någon som vet vart man kan köpa dem i Sverige ?
 

Sidewinder

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
malmö
Hoj
KTM 660
1 X är ju den såkallade supermotard modellen men mindre hjul annan fram skärm andra grerör eventuellt hårdare fjädriong med och säkert nåt mer

2 ja den får mer soppa men att det skulle göra någon effekt skillnad har jag svårt att se. man måste ju göra något med motron för att den ska ha nytta av mer soppa med

3 vetej

4 meckade lite upp och ner med min men jag märkte ingen skillnad, Meckar du för mycket så att hojen går snålt så kan du nog värmenypa den eller nåt annat kul

sätt på slipon och ett annat luftfilten, sen anser jag att det är bra, hoijen väger helt för mycket för att jaga effekt
 

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Ort
Stockholm / Söderhamn
Hoj
625, 640, 660, 690 (inte bestämt än)
1 X är ju den såkallade supermotard modellen men mindre hjul annan fram skärm andra grerör eventuellt hårdare fjädriong med och säkert nåt mer

2 ja den får mer soppa men att det skulle göra någon effekt skillnad har jag svårt att se. man måste ju göra något med motron för att den ska ha nytta av mer soppa med

3 vetej

4 meckade lite upp och ner med min men jag märkte ingen skillnad, Meckar du för mycket så att hojen går snålt så kan du nog värmenypa den eller nåt annat kul

sätt på slipon och ett annat luftfilten, sen anser jag att det är bra, hoijen väger helt för mycket för att jaga effekt

tack för svaren! har du haft en XT 660 alltså ? men bytt till en KTM 660? :) KTM 640 03-04 ligger ju i ungefär samma prisklass som en XT660X 04-06. Jag tänkte ha hojjen som ha kul och köra omkring i sta'n med samt lite pendling.. och kanske 1-2ggr i månaden köra 30mil till mina föräldrars bostad. Hört att KTM:erna inte riktigt är gjorda för att köra motorväg, hur är XT:n att köra på motorvägen i någorlunda maschfart, säg ..120-130km/h ?
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
hur är XT:n att köra på motorvägen i någorlunda maschfart, säg ..120-130km/h ?

Tja, blåsigt :)
Inga problem att ligga i 160-170 med min -R förutom vinden då.
Fast runt "lagligt+moms fart" så går det riktigt bra, har min som pendlarhoj så jag kör iof inte så långa sträckor i hög fart men en mil på motorväg enkel resa är det ändå.
 

Sidewinder

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
malmö
Hoj
KTM 660
tack för svaren! har du haft en XT 660 alltså ? men bytt till en KTM 660? :) KTM 640 03-04 ligger ju i ungefär samma prisklass som en XT660X 04-06. Jag tänkte ha hojjen som ha kul och köra omkring i sta'n med samt lite pendling.. och kanske 1-2ggr i månaden köra 30mil till mina föräldrars bostad. Hört att KTM:erna inte riktigt är gjorda för att köra motorväg, hur är XT:n att köra på motorvägen i någorlunda maschfart, säg ..120-130km/h ?

Ja precis det stämmer. Jag hade den 1 månad sen tröttnade jag, KTMen är en helt annan hoj, Enligt mig 10ggr bättre på allt. Komfort mässigt är dom lika usla. Tycker du om att busa till det med lite wheelies och stoppies så köp ingen xt. Nu när jag tänker efter så ser jag faktiskt ingen anledning alls att ha en xt för servicen är bra på ktm dock är inte kvaliteten den samma det skrammlar lite och rasslar lite men vad gör det när man sitter med ett leende hela tiden. KTMen kan du ju dra rakt ut på en bana med

det är som att gämföra en miata med en porsche
 

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Ort
Stockholm / Söderhamn
Hoj
625, 640, 660, 690 (inte bestämt än)
Ja precis det stämmer. Jag hade den 1 månad sen tröttnade jag, KTMen är en helt annan hoj, Enligt mig 10ggr bättre på allt. Komfort mässigt är dom lika usla. Tycker du om att busa till det med lite wheelies och stoppies så köp ingen xt. Nu när jag tänker efter så ser jag faktiskt ingen anledning alls att ha en xt för servicen är bra på ktm dock är inte kvaliteten den samma det skrammlar lite och rasslar lite men vad gör det när man sitter med ett leende hela tiden. KTMen kan du ju dra rakt ut på en bana med

det är som att gämföra en miata med en porsche

hm, fan då man kanske ska kolla efter en KTM 640 LC4 istället då? :| svårt att bestämma mig ;) dyrare försäkring på KTM:en dock... och de ligger lite dyrare i pris.. visst var det 03 som alla viktiga uppdateringar kom ? eller var det 02 ?
 
Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top