Teo skrev:Vet någon om det är samma ursprungsblock i Tenerén som i XT/TT? I så fall kan det ju va kul med lite volym...
Bearing skrev:Jepp, den e vattenkyld. Men annars verkar de väldigt lika, vattenpumpen ser rätt malplacerad ut på XTZ-motorn, så den är nog ditsatt på XT/TT blocket efteråt.
Teo skrev:å fasen... Har någon effektuppgifter på XTZ? Vore kul att se.
Långa farbron skrev:48 hk 57Nm enl fabriksuppgifter.
Smäll i en xtz750 motor istället (2 cylindrig) 70 hk du lär säkert få kapa och mecka i ramen men men....
ozeo skrev:i en cross skulle va kul
Teo skrev:Vet någon om det är samma ursprungsblock i Tenerén som i XT/TT? I så fall kan det ju va kul med lite volym...
Långa farbron skrev:Det hade varit ett skojigt projekt,en gammel TT eller XT med 750 motorn naturligtvis som motard då
ozeo skrev:faen nu ger du mig ideer
undra hur mycke man kan kräma ur en sådandär gammal motor på bakhjulet
En så där 55-60 hk blir det på min...men då är den på 672 cc, trimkam, 11:5/1 komp, portad topp och flatslide förgasare (undrar hur lång den håller denna gång . )ozeo skrev:faen nu ger du mig ideer
undra hur mycke man kan kräma ur en sådandär gammal motor på bakhjulet
Mcbudet skrev:Men du vet lågkomps motorer skall inte ha mer effekt än 30-35hk! så ÄR det!!!!
//Mcbudet
Teo skrev:Så sant, hur kunde Jag gömma? Jag fluffar vidare med henne som hon är!
(vet inte om 660:n klassas som högkomp iof..)
750-motorn kan du säkert skrämma upp till 90+ hästar, Over trimmade ju 850:n till 115 hkrozeo skrev:faen nu ger du mig ideer
undra hur mycke man kan kräma ur en sådandär gammal motor på bakhjulet
Jåke skrev:750-motorn kan du säkert skrämma upp till 90+ hästar, Over trimmade ju 850:n till 115 hkr
Men det lär kosta...
ozeo skrev:ja förstår det..tänkte mer på standard grejerna. typ avgass, filter + bestyckning..ev om de går o göra nå enkelt billigt mer..
men de lär ju va tokenkelt o trycka in i ett xt chassi eller likn.
Det gör en hel del på registret att öppna andningen på "5-ventilarna", i ren toppeffekt kanske så mycket som 5-8 hkr med lite turozeo skrev:ja förstår det..tänkte mer på standard grejerna. typ avgass, filter + bestyckning..ev om de går o göra nå enkelt billigt mer..
Raid72 skrev:2238643Finns en som tävlar SoS med denna motor. Han plockar ut dryga 80 driftsäkra hästar på bakhjulet ur dessa.
De håller ett par säsonger sen ger sig blocket pga vibrationerna.
Enda(?) är priset: Dryga 50k kostar en sån motor att köpa.
Ska bara ha en sån motor i min Quad en dag...
Raptor motorn är i grund och botten samma motor. Jag har dryga 60 hästar i motorn idag och den är hur driftsäker som helst.
/R
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |